Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kampus Production fra Pexels
Illustrasjonsfoto: Kampus Production fra Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har med interesse fulgt ordvekslingen om bobilparkering i sommer, som har oppstått på bakgrunn av forslaget om å anlegge bobilparkering på Grunden i 2024. Forslaget dukket først opp på møte i hovedutvalg for miljø, samferdsel og tekniske tjenester like før sommeren.

Hele utvalget avslo å behandle forslaget, og sendte i stedet forslaget over til formannskapet etter forslag fra Nordmørslista. Saken kom brått og overraskende på hovedutvalget, og det var unaturlig å behandle saken uten forutgående dialog med berørte parter. Dagens ordning er dessuten besluttet av formannskapet, og det er derfor naturlig at en endring også blir behandlet i formannskapet.

Annonse
Annonse

Vi ser derfor frem til at saken kommer til politisk behandling på nytt, med noe bedre forutgående saksforberedelser. Vi har i mellomtiden gjort oss noen tanker om hva vi må legge til grunn når saken kommer til politisk behandling.

Hensyn til alle interessenter

Det er viktig å imøtekomme bobilturistenes ønsker og behov for parkering med god tilgjengelighet til det vi har å by på. Bobilturistene bidrar til økt omsetning for næringsdrivende spesielt innenfor handel og servering, men en god og attraktiv sentrumsnær beliggenhet vil også bidra til å fylle byrommet med liv og aktivitet, slik at vi får en levende by.

Det er imidlertid også en viktig forutsetning at det er tilgang til renovasjon og sanitære fasiliteter, og det innebærer også et behov for bl.a. renhold, vedlikehold og avfallshåndtering. I tillegg er det viktig å ta høyde for at også andre trafikanter skal ha tilgang til byrommet, gateplanet og parkering. Sist men ikke minst er det viktig å ta hensyn til eventuelle naboer.

Dialog med berørte parter i forkant

Vi har merket oss at naboene til det tenkte området på Grunden har uttalt seg i media, og vi har også merket oss en del interessante momenter som har fremkommet i den ordvekslingen som har funnet sted i kommentarfelt og i sosiale medier. Først og fremst er det verdt å merke seg at naboene til det omtalte området på Grunden er urolige. Det kan vi godt forstå, og vi mener at dette er et eksempel på at det burde vært opprettet dialog med berørte parter i forkant av saksbehandlingen, i stedet for at de berørte partene blir informert om planer som allerede er lagt uten at de har hatt anledning til å uttale seg.

Annonse
Annonse

Noen av de andre stemmene i kommentarfelt og i sosiale medier tar også naboenes perspektiv. Andre tar bobilturistenes perspektiv, og mener at Grunden blir for langt unna sentrum. Mange peker også på behovet for renhold, vedlikehold og avfallshåndtering, som også vi mener det er viktig å ha med i planleggingen.

Vi ser at mange peker på at det tidligere har vært et godt samarbeid med småbåtlaget, og at dette samarbeidet burde vært videreført eller gjenopptatt. Vi synes også dette virker fornuftig, men også her må det være viktig først å etablere en dialog, for å avdekke hva som er mulig å få til.

Vi mener også at det burde være mulig å finne nok areal til bobilparkering på Gassverktomta og tilstøtende områder.

Ikke tre løsninger ned over hodet på folk

For å være sikker på at ikke også vi ender opp med å tre løsninger ned over hodet på berørte parter uten at de har fått anledning til å uttale seg, har vi vært i kontakt med småbåtlaget for å avklare om de har interesse av å gjenoppta samarbeidet. Vi opplever at småbåtlaget beskriver det samarbeidet som tidligere har vært mellom Kristiansund småbåtlag, Kristiansund kommune og Kristiansund parkering som positivt, og at de gjerne gjenopptar samarbeidet.

Nordmørslista vil på bakgrunn av dette gå inn for en varig sentrumsnær løsning i samarbeid med småbåtlaget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHvorfor ikke la fergene fra Molde til Forneset bestå, det går vel 3 ferger der, som på Halsa-Kanestraum, så hvorfor ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse