Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kampus Production fra Pexels
Illustrasjonsfoto: Kampus Production fra Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi har med interesse fulgt ordvekslingen om bobilparkering i sommer, som har oppstått på bakgrunn av forslaget om å anlegge bobilparkering på Grunden i 2024. Forslaget dukket først opp på møte i hovedutvalg for miljø, samferdsel og tekniske tjenester like før sommeren.

Hele utvalget avslo å behandle forslaget, og sendte i stedet forslaget over til formannskapet etter forslag fra Nordmørslista. Saken kom brått og overraskende på hovedutvalget, og det var unaturlig å behandle saken uten forutgående dialog med berørte parter. Dagens ordning er dessuten besluttet av formannskapet, og det er derfor naturlig at en endring også blir behandlet i formannskapet.

Annonse
Annonse

Vi ser derfor frem til at saken kommer til politisk behandling på nytt, med noe bedre forutgående saksforberedelser. Vi har i mellomtiden gjort oss noen tanker om hva vi må legge til grunn når saken kommer til politisk behandling.

Hensyn til alle interessenter

Det er viktig å imøtekomme bobilturistenes ønsker og behov for parkering med god tilgjengelighet til det vi har å by på. Bobilturistene bidrar til økt omsetning for næringsdrivende spesielt innenfor handel og servering, men en god og attraktiv sentrumsnær beliggenhet vil også bidra til å fylle byrommet med liv og aktivitet, slik at vi får en levende by.

Det er imidlertid også en viktig forutsetning at det er tilgang til renovasjon og sanitære fasiliteter, og det innebærer også et behov for bl.a. renhold, vedlikehold og avfallshåndtering. I tillegg er det viktig å ta høyde for at også andre trafikanter skal ha tilgang til byrommet, gateplanet og parkering. Sist men ikke minst er det viktig å ta hensyn til eventuelle naboer.

Dialog med berørte parter i forkant

Vi har merket oss at naboene til det tenkte området på Grunden har uttalt seg i media, og vi har også merket oss en del interessante momenter som har fremkommet i den ordvekslingen som har funnet sted i kommentarfelt og i sosiale medier. Først og fremst er det verdt å merke seg at naboene til det omtalte området på Grunden er urolige. Det kan vi godt forstå, og vi mener at dette er et eksempel på at det burde vært opprettet dialog med berørte parter i forkant av saksbehandlingen, i stedet for at de berørte partene blir informert om planer som allerede er lagt uten at de har hatt anledning til å uttale seg.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Noen av de andre stemmene i kommentarfelt og i sosiale medier tar også naboenes perspektiv. Andre tar bobilturistenes perspektiv, og mener at Grunden blir for langt unna sentrum. Mange peker også på behovet for renhold, vedlikehold og avfallshåndtering, som også vi mener det er viktig å ha med i planleggingen.

Vi ser at mange peker på at det tidligere har vært et godt samarbeid med småbåtlaget, og at dette samarbeidet burde vært videreført eller gjenopptatt. Vi synes også dette virker fornuftig, men også her må det være viktig først å etablere en dialog, for å avdekke hva som er mulig å få til.

Vi mener også at det burde være mulig å finne nok areal til bobilparkering på Gassverktomta og tilstøtende områder.

Ikke tre løsninger ned over hodet på folk

For å være sikker på at ikke også vi ender opp med å tre løsninger ned over hodet på berørte parter uten at de har fått anledning til å uttale seg, har vi vært i kontakt med småbåtlaget for å avklare om de har interesse av å gjenoppta samarbeidet. Vi opplever at småbåtlaget beskriver det samarbeidet som tidligere har vært mellom Kristiansund småbåtlag, Kristiansund kommune og Kristiansund parkering som positivt, og at de gjerne gjenopptar samarbeidet.

Nordmørslista vil på bakgrunn av dette gå inn for en varig sentrumsnær løsning i samarbeid med småbåtlaget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse