Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Skjermbilde: GisLink.no
Skjermbilde: GisLink.no
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Alle partier er enige om at et sykehjem i Kristiansund må bygges, og det støttes også 100 prosent av Venstre.

Nytt sykehjem i Strandgata på Goma er kalkulert til 1,4 milliarder (1 411 800 000).

Annonse
Annonse

Det som er forskjellen på oss og Ap/Sp er at vi ikke har penger til alt, og vi kan ikke belaste innbyggerne med mer eiendomsskatt og andre avgifter pluss bompenger, i fremtiden. Det ser ut til å støttes av kommunens økonomisjef også, som har kalkulert med 350 millioner i underskudd på driften.

Det er masse gode argumenter for Goma, og jeg tror det hadde blitt et fint prosjekt, men jeg tror også at et nytt sykehjem på Storhaugen blir minst like attraktivt, og utsikten minst like bra.

WSP Norge (rådgivende konsulent) hadde ikke i sitt mandat å vurdere tomten som ligger vestsiden av dagens bygg på Storhaugen. Her er det en tomt på ca. 11 mål (like stor som tomten på Goma etter utfyllingen), hvor en liten del av tomten i det nordlige hjørnet, er brukt til barnehage. Eieren av tomten er Kristiansund kommune, og selv om den er bortfestet til eieren av barnehagen bør dette kunne løses på flere måter. Utkjøp, alternativt område, ev. bygge rundt kan være alternativ.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mitt anslag er at vi kan bygge på Storhaugen å spare minst 500 millioner kontra et bygg på Goma. Et av argumentene mot andre plasser en Goma er at det vil forsinke prosessen med flere år! På denne tomten kan vi komme raskt i gang, vesentlig rasker enn på Goma samt at vi også kan beholde dagens eiendom på Storhaugen uten å rive noe som helst og det nye arealet som må bygges kan minkes. Parkering løses i en eller 2 etg. under bakken. Nesten all infrastruktur er i dag på plass.

Dagens Storhaugen-tomt er på ca. 9000 kvadratmeter så totalt vil det på dette området være ca. 20.000 kvadratmeter mot 11.000 kvadratmeter på Goma.

For de som er redd for at dette skal bli et dominerende bygg kan lene seg tilbake – dette bygget i 4–5 etg. vil ikke ta utsikten fra noen.

Begynn å bygg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Atle Kvammen · 7 måneder siden
    Dette var et meget godt forslag og støttes av INP . Her kan vi utnytte tomten på Storhaugen uten at vi river noe i exsisterende byggningsmasse. Lurer på hvorfor dette ikke kom som alt og kun det som var å rive deler/alt på Storhaugen. Vi håper at det nye bystyret vil se på dette forslaget og vi kommer til å støtte det. Mvh Atle INP

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse