Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vindkraftplanene på Fløystadfjellet må ta privat eiendom med tvang eller legge vei i nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk.

Fred Olsen Renewables planlegger å ta eiendommen til Noralf Torjul med tvang (såkalt ekspropriasjon), eller å bygge vei i nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk. Fordi de må ha veiforbindelse mellom vestre og østre del av planområdet for å få nok turbiner og lønnsomhet i prosjektet.

Annonse
Annonse

Noralf Torjul har sagt helt tydelig nei til være en del av prosjektet, allerede tidlig høsten 2023, og er ikke en mann som vingler. Det er NVE som eksproprierer og Tingvoll kommune har IKKE anledning til si ja til prosjektet med forbehold om at NVE ikke skal ekspropriere.

Kommer saken til NVE, vurderer de prosjektet som om alle inntegnede grunneiere hadde sagt ja. Lander NVE på et ja til prosjektet, kan/vil de gi ekspropriasjonstillatelse. Eneste mulighet for Tingvoll kommunestyre til å hindre ekspropriasjon av eiendommene til grunneiere som ikke vil være med på å bygge ned Fløystadfjellet, er å avvise vindkraftforslaget i sin helhet.

Samme urett med ekspropriasjon blir det også for turbinen i vest, der grunneieren er tegna inn av Fred Olsen på nyåret, mot sin vilje. Og for eiendommer som får tilførselsvei fra bygda over seg i veialternativet fra Gyl og alternativet fra Bergemsvatnet. Og for høyspentlinjen, som ingen kan si hvor kommer. Det er det NVE som bestemmer seinere i prosessen – og gir ekspropriasjonstillatelse til.

I planinitiativet som Fred Olsen har sendt til kommunen, har de innført en «hensynssone.» Problemet er bare at «hensynssonen er INNE i nedslagsfelta til drikkevannskildene til Kristiansund og Tingvoll. Hele sonen er på feil side av vannskillet. Det er en anti-hensynssone, og den er kun tegna inn fordi de vil utnytte den for å få bygget et eller annet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Med «hensynssonen» forsøker de å gi seg selv muligheten til å kline selve turbintårnene helt inntil vannskillet – som vi ser på kartet deres. Men det er samtidig krav om at vingespennet (172m) skal være innenfor planområdet (blå strek), derfor utvider Fred Olsen planområdet, inn i nedslagsfeltet, og kaller det «hensynssone».

En buffer eller hensynssone, som et ørlite vern mot forurensing fra 200+m høyde, gir selvsagt bare mening hvis den er brei og på riktig side av vannskillet!

I tillegg kan «Hensynssonen» være et forsøk fra Fred Olsen på å få tegnet inn nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk inn i planområdet – så de har mulighet til å prøve seg med vei der, hvis NVE mot formodning skulle si nei til å ekspropriere fra Noralf Torjul. Inngrep i nedslagsfeltet har Kristiansund Vannverk vært tydelige på at er uaktuelt og i strid med den strenge klausuleringa, i sin skriftlige uttalelse i høst.

Dermed gjenstår kun muligheten med ekspropriasjon – kartet levner ingen tvil.

NB, i planinitiativet bruker Fred Olsen et annet, gammelt, kart når de beskriver akkurat hensynssonen, av en eller annen grunn. Men der blir feilen enda større – og en turbin står sågar inne i nedslagsfeltet! Se tingvollvindkraftinfo.no for detaljer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo er det på tide at du skisserer korleis denne fergeavløysingsproblematikken kan løysast med dertil høyrande finsnsieringspakke. Og tidsperspektivet.I mellomtida ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse