Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vindkraftplanene på Fløystadfjellet må ta privat eiendom med tvang eller legge vei i nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk.

Fred Olsen Renewables planlegger å ta eiendommen til Noralf Torjul med tvang (såkalt ekspropriasjon), eller å bygge vei i nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk. Fordi de må ha veiforbindelse mellom vestre og østre del av planområdet for å få nok turbiner og lønnsomhet i prosjektet.

Annonse
Annonse

Noralf Torjul har sagt helt tydelig nei til være en del av prosjektet, allerede tidlig høsten 2023, og er ikke en mann som vingler. Det er NVE som eksproprierer og Tingvoll kommune har IKKE anledning til si ja til prosjektet med forbehold om at NVE ikke skal ekspropriere.

Kommer saken til NVE, vurderer de prosjektet som om alle inntegnede grunneiere hadde sagt ja. Lander NVE på et ja til prosjektet, kan/vil de gi ekspropriasjonstillatelse. Eneste mulighet for Tingvoll kommunestyre til å hindre ekspropriasjon av eiendommene til grunneiere som ikke vil være med på å bygge ned Fløystadfjellet, er å avvise vindkraftforslaget i sin helhet.

Samme urett med ekspropriasjon blir det også for turbinen i vest, der grunneieren er tegna inn av Fred Olsen på nyåret, mot sin vilje. Og for eiendommer som får tilførselsvei fra bygda over seg i veialternativet fra Gyl og alternativet fra Bergemsvatnet. Og for høyspentlinjen, som ingen kan si hvor kommer. Det er det NVE som bestemmer seinere i prosessen – og gir ekspropriasjonstillatelse til.

I planinitiativet som Fred Olsen har sendt til kommunen, har de innført en «hensynssone.» Problemet er bare at «hensynssonen er INNE i nedslagsfelta til drikkevannskildene til Kristiansund og Tingvoll. Hele sonen er på feil side av vannskillet. Det er en anti-hensynssone, og den er kun tegna inn fordi de vil utnytte den for å få bygget et eller annet.

Annonse
Annonse

Med «hensynssonen» forsøker de å gi seg selv muligheten til å kline selve turbintårnene helt inntil vannskillet – som vi ser på kartet deres. Men det er samtidig krav om at vingespennet (172m) skal være innenfor planområdet (blå strek), derfor utvider Fred Olsen planområdet, inn i nedslagsfeltet, og kaller det «hensynssone».

En buffer eller hensynssone, som et ørlite vern mot forurensing fra 200+m høyde, gir selvsagt bare mening hvis den er brei og på riktig side av vannskillet!

I tillegg kan «Hensynssonen» være et forsøk fra Fred Olsen på å få tegnet inn nedslagsfeltet til Kristiansund Vannverk inn i planområdet – så de har mulighet til å prøve seg med vei der, hvis NVE mot formodning skulle si nei til å ekspropriere fra Noralf Torjul. Inngrep i nedslagsfeltet har Kristiansund Vannverk vært tydelige på at er uaktuelt og i strid med den strenge klausuleringa, i sin skriftlige uttalelse i høst.

Dermed gjenstår kun muligheten med ekspropriasjon – kartet levner ingen tvil.

NB, i planinitiativet bruker Fred Olsen et annet, gammelt, kart når de beskriver akkurat hensynssonen, av en eller annen grunn. Men der blir feilen enda større – og en turbin står sågar inne i nedslagsfeltet! Se tingvollvindkraftinfo.no for detaljer.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse