Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Hals
Ytring
13 april 2017 23:29
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skjærtorsdag! Og jeg er oppe tidlig. Sola skinner så vakkert mot en litt disig himmel, der den kravler seg modig over ryggen på fjellene mellom Halsa og Surnadal. Jeg skal på vakt, og må med første fergen på Tømmervågen som går klokken 0850.

Klokken er passert 08 ( som det heter i våre dager). Jeg er nydusjet, håret i vante vendinger og med riktig lukt under armene. Egentlig er alt såre vel.

Et kjapt toalettbesøk, og så undrer jeg på om jeg bare skal sette meg i bilen og kjøre på fergekaien(?). Det er over en halv time til fergen går, så jeg har rikelig med tid.

Skitt au! Jeg har da Jo Nesbøs siste liggende i fremsetet, så jeg - bare kjører. Gud være lovet! Det sa jeg til meg selv da jeg kom frem - denne hellige dagen.

Gassbil. Står først i køen. Jeg er bil nr. 4. Begynner straks å telle folk i bilene. Jeg er passasjer nr.6. Bak meg kommer flere biler, deriblant en lastebil med to personer. Trolig er det noen som ikke kommer med. Alle vet vi at - er det med en gassbil, så tar fergen kun 25 passasjerer. Der er de som kan ofres om gassbilen går i lufta. The expendables, som Donald Trump ville ha sagt.

Glad og med ikke så lite lettelse, siger første delen av køen ombord og løser bilett. Det endelige bevis på at vi er - turens utvalgte folk. Noen må sikkert stå igjen. En times venting. Det er jo søndagsrute. 24 minutter senere smyger B/F Bjørnsund sin smekre front inn i fergeleie på Seivika. En flokk måker sloss om å få sitte på toppen av heisetårnene til fergelemmen. Sakte går lemmen ned og bommen opp, og fergekøen som skal nordøstover kommer til syne.

Aller først: Gassbil.

Ingen av disse to gassbilene er varslet over Fjord1s varslingstjeneste. Hadde bilene vært varslet, hadde jeg reist en time før avgang. For å være sikker.

Jeg har påpekt dette i tidligere innlegg, både på nettet og i TK, med bare "spott" til svar fra de som er selvopnevnte ledere for samferdsel i vårt fylke. Representanten fra Nordmørslista i sanferdselsutvalget har påpekt problemet, og blitt blankt avvist og nedstemt i ren hersketeknikk stil. 

25 personer kom med første ferge fra Tømmervågen denne skjærtorsdag morgen. 25 personer kom seg fra Seivika. Alle vet hvordan problemet kan løses, men ingen tar de nødvendige avgjørelsene, og monterer godkjent slukningutstyr på en av fergene. For gasstransporten vitner om at produksjonen på Tjeldbergodden går så det griner. Enda et bevis på et av Nordmøres flotte industriprosjekt. Jeg ønsker gassbilene velkommen! Så er det bare for Fylkeskommunene å "få ut fingeren", og få slukningsutstyret montert.

Det er jo innkjøpt!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse