Annonse
KSU – Vipps – desktop
Nordmørslistas fylkesgruppe
Ytring
Nordmørslistas fylkesgruppe
08 mai 2017 11:04
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Endelig ser det ut som om det har blitt bredere forståelse fra flere fylkespolitikere at ytre Nordmøre er en vekstregion og har behov for en samlende løsning som gangner et utvidet bo og arbeidsmarked!

Bedre samferdselsløsninger enn i dag er en forutsetning for at ytre Nordmøre skal få den vekst i næringslivet som den fortjener og har potensiale til.

ferge aurehitra 480x260Fylkestinget vedtok forrige uke å legge fram en sak om etablering av nytt fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra. Leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim sa i Tidens Krav onsdag 3. mai 2017 at godkjenning av ny fergeforbindelse mellom Aure og Hitra kan komme allerede i juni. Dette er gode nyheter og det er grunn til å glede seg over at fylkespolitikerne er kommet på sporet og nå jobber aktivt for å få etablert denne forbindelsen.

En forbedring av fergesamband har vært en av fanesakene til Nordmørslista og realiseringen av sambandet er en del av samarbeidsavtalen med koalisjonen på fylkestinget etter valget i 2015. Utredninger gjort av Møreforskning og Multiconsult viser at kryssingen av Trondheimsfjorden vil være samfunnsøkonomisk lønnsom fra dag en.

Det skjer en enorm næringsutvikling langs kysten av Nordmøre og Trøndelag med verdiskaping knyttet til marin sektor og utnyttelse av havets ressurser. En fergeforbindelse mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra åpner opp for å skape en attraktiv kystregion og et felles bo- og arbeidsmarked på tvers av fylkesgrensen.

 På Hitra er det et stort behov for arbeidskraft og forbindelsen vil også åpne opp muligheter for at ungdom fra Nordmøre kan benytte seg av utdanningsinstitusjonene på Hitra og Frøya innenfor marine næringer.

Forbindelsen vil koble sammen ulike deler av verdikjeden som i dag er lokalisert i mange kommuner på Nordmøre, samtidig som den gir vekstimpulser til reiseliv og andre næringer.

Vi vet at fremtidige arbeidsplasser sikres av kompetanse, utvikling og innovasjon.

Kommunikasjon og infrastruktur vil være avgjørende for at vi de neste tiårene kan bygge kompetanseklynger i distriktet som sikrer nyetableringer i tilknytning til oppdrettsnæringen og havrommet.

60 minutter kortere reisetid fra Hitra og Frøya til Aure og videre sørover gir også vekstimpulser til Kvernberget flyplass, både for frakt av sjømat og passasjerer, som vil få en vesentlig kortere reisetid til flyplass.

Saken må nå løftes videre til Kommunaldepartementet for endelig godkjenning, og så får en krysse fingrene for at fylkespolitikerne fatter et positivt vedtak på neste fylkesting.

Fergeforbindelsen mellom Aure og Hitra, Nordmøre og øyregionen Hitra/Frøya er fremtidsrettet og straks klart for avgang.  At flere engasjerer seg i denne forbindelsen gir håp for at sambandet endelig kan bli realisert!

For Nordmørslistas fylkesgruppe

Elisabeth Jørgenvåg og Per Martin Kjønnø

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse