Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Nordmørslistas fylkesgruppe
Ytring
08 mai 2017 11:04
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Endelig ser det ut som om det har blitt bredere forståelse fra flere fylkespolitikere at ytre Nordmøre er en vekstregion og har behov for en samlende løsning som gangner et utvidet bo og arbeidsmarked!

Bedre samferdselsløsninger enn i dag er en forutsetning for at ytre Nordmøre skal få den vekst i næringslivet som den fortjener og har potensiale til.

ferge aurehitra 480x260Fylkestinget vedtok forrige uke å legge fram en sak om etablering av nytt fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra. Leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim sa i Tidens Krav onsdag 3. mai 2017 at godkjenning av ny fergeforbindelse mellom Aure og Hitra kan komme allerede i juni. Dette er gode nyheter og det er grunn til å glede seg over at fylkespolitikerne er kommet på sporet og nå jobber aktivt for å få etablert denne forbindelsen.

En forbedring av fergesamband har vært en av fanesakene til Nordmørslista og realiseringen av sambandet er en del av samarbeidsavtalen med koalisjonen på fylkestinget etter valget i 2015. Utredninger gjort av Møreforskning og Multiconsult viser at kryssingen av Trondheimsfjorden vil være samfunnsøkonomisk lønnsom fra dag en.

Det skjer en enorm næringsutvikling langs kysten av Nordmøre og Trøndelag med verdiskaping knyttet til marin sektor og utnyttelse av havets ressurser. En fergeforbindelse mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra åpner opp for å skape en attraktiv kystregion og et felles bo- og arbeidsmarked på tvers av fylkesgrensen.

 På Hitra er det et stort behov for arbeidskraft og forbindelsen vil også åpne opp muligheter for at ungdom fra Nordmøre kan benytte seg av utdanningsinstitusjonene på Hitra og Frøya innenfor marine næringer.

Forbindelsen vil koble sammen ulike deler av verdikjeden som i dag er lokalisert i mange kommuner på Nordmøre, samtidig som den gir vekstimpulser til reiseliv og andre næringer.

Vi vet at fremtidige arbeidsplasser sikres av kompetanse, utvikling og innovasjon.

Kommunikasjon og infrastruktur vil være avgjørende for at vi de neste tiårene kan bygge kompetanseklynger i distriktet som sikrer nyetableringer i tilknytning til oppdrettsnæringen og havrommet.

60 minutter kortere reisetid fra Hitra og Frøya til Aure og videre sørover gir også vekstimpulser til Kvernberget flyplass, både for frakt av sjømat og passasjerer, som vil få en vesentlig kortere reisetid til flyplass.

Saken må nå løftes videre til Kommunaldepartementet for endelig godkjenning, og så får en krysse fingrene for at fylkespolitikerne fatter et positivt vedtak på neste fylkesting.

Fergeforbindelsen mellom Aure og Hitra, Nordmøre og øyregionen Hitra/Frøya er fremtidsrettet og straks klart for avgang.  At flere engasjerer seg i denne forbindelsen gir håp for at sambandet endelig kan bli realisert!

For Nordmørslistas fylkesgruppe

Elisabeth Jørgenvåg og Per Martin Kjønnø

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse