Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Berge
Ytring
08 mai 2017 17:22
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er viet liten oppmerksomhet i sykehusdebatten. Transportomkostninger og tid, for pasienter, pårørende og pendling for helsepersonell er stor når sykehus sentraliseres. ”Den gyllne timen” er viktigst for akuttpasientene, her vil jeg belyse andre sider.

Nordmøre er 2,4 ganger større enn Vestfold fylke, med øyer, fjorder, ferjer og et utfordrende værlag. Det er derfor ”lekkasje” av pasienter til Molde sjukehus og til Trøndelag. Her omtales kun pasienter som i 2016 ble lagt inn på Kristiansund sykehus. Pasientene fra Kristiansund får  50 km til Oppdøl. Pasientene sør for byen får kortere, og de nord for byen får lengre vei til fellessykehuset. I snitt ca. 100 km t/r pr pasient.

Det ble innlagt  6803 pasienter i 2016. For fellessykehus på Oppdøl blir det 6803 x 100 km = 680300 km. Jordomkretsen ved ekvator er 40075 km. altså en ekstra transportdistanse på 17 ganger rundt Jorden ved Ekvator! Fellessykehuset blir lagt ca. 20 km utenfor Molde by. Molde sykehus har flere innlagte pasienter enn Kristiansund, men jeg har ikke tall for Molde. Jeg bruker derfor antall innleggelser i Kristiansund sykehus. (Tallet er selvsagt større). Regnestykket ovenfor blir med 40 km. t/r 6,7 ganger rundt Ekvator. Tilsammen 17 + 6,7 = 23,7 ganger rundt Jorden. Polikliniske pasienter er ikke tatt med. Årsak: Det er uklart hva som blir igjen i Kristiansund. Poliklinikker for kirurgi, indremedisin, barn, gynekolog. adekvat laboratorium-tjeneste og røntgen med CT og MR? Hva innebærer dagkirurgi? Kirurgisk poliklinikk, eller noe mer? Det var i Kristiansund 1035 tilfeller av øyeblikkelig kirurgisk hjelp, mens medisinsk avdeling hadde 2619 tilfeller av akuttmedisin i 2016. En del disse pasientene må nok sendes til fellessykehuset. Noen ganger rundt jorden det også.

Innlagte pasienter får besøk. De fleste får mer enn ett besøk pr innleggelse av familie/pårørende/venner Jeg har regnet at hver pasient kun får ett besøk. Ett besøk pr. pasient er det dobbelte av 23,7 altså 47,4 ganger Ekvator rundt.

En stor del helsepersonell må pendle til Oppdøl. De fleste ønsker tilgang på skoler for barna og arbeid for ektefellen. Det finner de lite av på Oppdøl. Ikke mange er gift med jordbruksvikarer og skogsarbeidere. Det er lite trolig det blir en altomfattende helsearbeiderghetto på Oppdøl. Slike ghettoer er lite attraktive. Det er i byene ektefellen kan finne arbeid. Fellessykehuset vil ha langt over 2000 ansatte. 1000 (lavt regnet) vil bosette seg i nærmeste by, altså Molde. Regnestykket for pendling blir: 1000 pendlere x 260 virkedager pr år x 40 km = 10400000 km : 40075 km = 259,5 ganger rundt Ekvator. Totalt minimum 306 ganger rundt Jorden! Dette vil kreve minimum 9,1 ekstra årsverk av ambulansesjåfører og drosjesjåfører for innleggelsene. Resten bruker egen bil eller offentlig transport

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse