En flyplass, midt i Møre og Romsdal vil styrke regionen.
Fire felts veier med 110 km fartsbegrensning gir kort reisetid fra alle tre byene.
Stortinget har besluttet å legge til rette for en fergefri riksvei fra Stavanger til Trondheim. Da veien kom til Vestnes fikk man to mulige veivalg. Det rimeligste alternativet gikk over bruer og gjennom flere Møre-kommuner. Denne ble kalt Romsdalsaksen. Det andre veivalget baserte seg i stor grad på en 16 km. lang undervannstunnel. Traseen blir dobbel så dyr og berører bare Romsdalskommuner. Kanskje dette blir litt forvirrende, men traseen blir kalt “Møreaksen”.
-Jo,- her er det “fole mykje logikk”.
Det er antydet at navnevalget ble slik for å forvirre. Planleggerne beregnet at Nordmøringene ville tro at alt med navnet “Møre” var bra for dem. Og dermed holde fred. Til å begynne med virket det også slik.
Den virkelige forklaringen er at navnet først ble brukt på et bro-prosjekt mellom Aukra, Midsund og Molde.
Man valgte å beholdt navnet og bestemte uten videre at fastlandsforbindelsen til Midsund og Aukra kan finansieres som en del av: Stortingets ønske om en fergefri vei mellom Stavanger og Trondheim.
Vi i resten av fylket har måtte slite med dyrere fergebilletter eller bompenger i lang tid for å skrape sammen til egenandelen i et slikt prosjekt.
Fra Statens vegvesen omtales prosjektet heretter som om det bare dreier seg om ”raskeste vei mellom Molde og Ålesund”.
Møreaksen styrker Moldes infrastruktur
Når Statens Veikontor, som tilfeldigvis ligger i Molde, og har ansatte som i det vesentlige bor i Molde skal bestemme hvor nye vei-traseer skal ligge. Kan det ofte virke som om det viktigste blir at veiene berører så mange Romsdals-kommuner som mulig og aller helst Molde.
På veikontoret i Molde arbeidet de derfor i ekspressfart. Uten nevneverdige byråkratiske forsinkelser brukte de store penger på utrede den lengste, dyreste og farligste traseen.
Romsdalingene har stor gjennomføringskraft. Så også i dette spørsmålet.
De greier her å styre mange miliarder til å finansiere en blindveien til Aukra. Og siden riksveien legges gjennom eller under byen, brukes enda flere av milliarder (5-10) som en del av Moldes infrastruktur. Dette er en stor sum.
Hvordan dette kan regnes som en del av “korteste fergefritt samband mellom Stavanger og Trondheim”, når det i virkeligheten forlenger strekningen. Beror vel på litt kreaktiv bokføring, kansje først og frems med trafikkdata.
Samenligning av de to aksene
Tilsynelatende vil “Romsdalsaksen” for byene Molde og Kristiansund få omtrent samme betydning.
For Molde vil veien komme inn på Løset (5 km fra bysenteret) eller Hjelset, (18 km fra bysenteret).
For Kristiansund møtes begge ”aksene ” i Krifastkrysset, 26 km fra bykjernen.
Begge veialternativene er tilsynelatende “hipp som happ” for Kristiansund. Ingen av veiene kommer så nær byen at det vil skape nevneverdig arbeidsplasser.
Det er allikevel noen grunner til at Kristiansund ser ut til å foretrekke Romsdalsaksen.
- For det første, Romsdalsaksen blir tunnelfri.
- For det andre, den blir billigere å bygge. (halve prisen.)
- Og til slutt; “Regn er bra for mine poteter og naboens tørre høy”.
Eller sagt med andre ord; Dette er bedre for oss, og dårligere for Molde.
Sett i lys av det strategiske spillet som pågikk i forbindelse med sykehuset, er det kanskje ikke rart at nordmøringene er litt skvetne. Men - kommer vi over sviket i den saken og ser på reiseliv, vil Romsdalsaksen skape en fantastisk mulighet.
Turistene vil kunne starte turen på Høyfjellet ved Bjorli. De cruser så ned i Raumadalen og nyter landets råeste fjell-landskap. Vel nede tar de fatt på svingene opp og ned Trollstigen. Deretter fortsette de langs ”Romsdalsaksen” på flytebruer nesten i sjø-nivå. De kan nå nyte et fjordlandskapet de vil huske. Til slutt avslutter de i et kystmiljø på Atlanterhavsveien. -Verdens vakreste veianlegg.
For vårt indre blikk får vi i tillegg assosiasjoner til Alfa Romeo, Merchedes, Ferrari osv. Alle har spilt inn reklamefilmer her- (Kvalitet, kvalitet, kvalitet )
Noen ville kallt dette et ”kinderegg”. Alternativt vil en tilsvarende tur igjennom Møreaksen gi en 25 km lang tunnelreise, derav 17 km under vann
”Her trengs det lys..Ray ray”
Romsdalinger og Møringer
Møringene har en merkantil “fiske og fangst mentalitet”. De tar sjanser og satser optimistisk. De tror på flaks.
Romsdalingene derimot, har en “bondementalitet”. De er flinkere til å legge stein på stein i et langsiktig perspektiv.
I løpet av dette perspektivet vil de med allianser og politisk dyktighet få gjennomslag for de vedtak som skal til. Selv om “kjøttvekten” i form av folketall ligger på Sunnmøre, ser vi tegn på at makten tipper i mot Romsdalen.
Det første som slår en er hvordan nærheten til fylkesadministrasjonen, gir de i Molde tilgang til ekspertise. Som lar dem sette i gang kostbart prosjekterings og grunnarbeid. Eksempelvis kjerneboringer osv.
Når andre alternativ ønskes utredret, viser prosjektadministrasjonen til at det allerede er benyttet så mye penger at, ”bordet fanger”.
Taktisk kan dette sammenlignes med den gang Sykehuset i Molde, “lånte” spesialistleger fra Kristiansund. Legene fikk Kristiansund skjelden tilbake.. Senere utnytter de fordelen ved at sykehusadministrasjonen ligger i Molde til gradvis å overføre flere og flere tjenester til Molde Sjukehus.
”Bordet fanger” og Kristiansund Fylkessykehus er snart redusert til et Distriktsmedisinsk Senter.
Ny regioninndeling av fylket
Regjeringen har programfestet en ny regioninndeling for fylket. Moldes fremtidige status som Fylkeshovedstad er truet. Dyktige politikere ser dette komme og gjør det de må for at byen skal beholde sin status.
Den gang samferdselsminister het Opseth og var fra Førde, burde helst alle veiprosjekt svinge innom Førde for i det hele tatt få en sjanse til å komme inn på Nasjonal Transportplan. Ministeren visste at der det går veier, skapes det arbeidsplasser.
Høyres stortingsmann, Helge Orten fra Midsund har arbeidet målbevisst for Møreaksen. Også han vet at veier skaper arbeid.
Orten har nå mulighet til å påvirke at ”“korteste fergefritt samband mellom Stavanger og Trondheim” gjør en stor omvei slik at den svinger innom hans egen hjemsted Midsund.
Ortens politiske kløkt har allerede fått prosjektets utredningsfase inn på Nasjonal Transportplan.
Godt arbeid Helge, -Slike som deg må det bli samferdselsminister av. Men, hva med habilitetsreglene?
Da Fylket mellom 2006 og 2011 utredet fjordkrysningsalternativer, var Orten leder av arbeidsgruppen for midtre del av fylket. I denne perioden hadde han følgende verv:
1999–2011 : Medlem av Midsund kommunestyre (Ordfører fra 2003 til 2011)
2005 – 2012: -Styremedlem Møreaksen. (Styreleder fra 2005 – 2009)
2009 - 2012: Daglig leder og styremedlem i Møreaksen as
2010 – 2014: Leder i Møre og Romsdal Høyre
2011-2013: Gruppeleder Møre og Romsdal fylkesting
2013 – 2017: Stortingsrepresentant, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Regionflyplass
Når Romsdalingene argumenterer for et alternativ som i beste fall er 16 milliarder dyrere og omfatter en 16 km lang og dyp undervanns tunnel (en trafikkløsning som i Oslo-område omtales som trafikkrisiko.)
Pluss en fordyrende blindvei til Aukra. Begynner i alle fall enkelte av oss Nordmøringer å mistenke at de har en alternativ agenda.
Det ringer en alarmklokke. Vi ser det brukes penger og vi frykter at strategien nok en gang vil ende med at; ”Bordet skal fange”.
Det eneste prosjekt jeg kan tenke meg er stort nok til å forsvare et slikt pengeforbruk er en Regionflyplass.
”Noen” planlegger flyplass på Aukra.
Tyskerne hadde en flystripe der under krigen. Småfly kan fortsatt bruke denne.
Det kan bare være derfor de nå vil legge til rette infrastruktur og veier med 90-110 km-grense . En slik flyplass, tett utenfor stuedøra til Molde, vil kunne spikre Molde som regionshovedstad i flere generasjoner fremover.
Altså, status quo.
Med andre ord. Dersom det ikke bygges flyplass på Aukra. Da vil de samme raske veiene kunne benyttes til å tappe passasjerer fra Moldes flyplass, til Vigra.
Den risikoen tar de ikke i Molde. Det vil være veldig u-romsdalsk å ikke tenkt i disse banene.
Derfor tenker jeg i mine baner.