Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Nordmørslista
Ytring
01 mai 2018 12:19
Del på Facebook
Illustrasjon: Nordmørslista
Illustrasjon: Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Mette Grødahl, Elisabeth Jørgenvåg og Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista

Nordmørslista har flere ganger tatt opp Romsdalsaksen i samferdselsutvalget, og etterlyst informasjon om ny bruteknologi og kostnader ved fergefri E 39 mellom Molde og Ålesund. Vi tror og håper at dette er en av grunnene til at flere har åpnet øynene for at det er behov for en skikkelig utredning av Romsdalsaksen. Vi mener fortsatt at det er en rekke spørsmål som står ubesvart, og som bør besvares ordentlig før samfunnet velger å bruke milliarder på den ene eller den andre løsningen. Blant de spørsmålene som trenger svar er følgende:

– Hva blir bomavgiften på strekningen Hjelset–Ålesund med Møreaksen?

– Hva blir bomavgiften på strekningen Hjelset–Ålesund med Romsdalsaksen?

– Hva mener kommende generasjoner er viktig?

– Hva blir vedlikeholdskostnadene årlig ved de ulike prosjektene?

– Skal det benyttes oppdatert teknologi, eller 10–15 år gammel teknologi?

– Hva er meningen med fergefri E39, er stamveien mellom Trondheim og Ålesund viktigst, eller er det viktigere med en lokal vei mellom Molde og Aukra?

– Hvorfor planlegges E39 gjennom tettsteder når føringer fra samferdselsdepartementet ellers tilsier at stamveger skal føres utenom?

– Er det i det hele tatt riktig å bruke så mye penger på fergefri E39 når vi har så dårlige veier og så stort etterslep på vedlikehold?

Dette er spørsmål som må besvares før det blir brukt milliarder av kroner på et trasevalg som ikke ser ut til å være i tråd med innbyggernes ønsker.

Møreaksen er uansett avslørt som en lokal vei som forsøkes finansiert som stamvei, - men som faktisk ikke tilfører stamveien noe positivt. Reisetiden mellom Trondheim og Ålesund blir ikke kortere med Møreaksen, bare dyrere. I tillegg er det et poeng at Romsdalsaksen også vil bedre kommunikasjonen via E136 fra Møre og Romsdal mot Østlandet. Det vil ikke Møreaksen gjøre

Både økonomi og trasevalg bidrar til stadig større skepsis til Møreaksen i hele fylket. Vi håper derfor enda flere av de folkevalgte lytter til velgerne og sørger for utredning av Romsdalsaksen i tråd med befolkningens ønsker.

Det blir forsøkt tegnet et trusselbilde om at hvis Romsdalsaksen skal utredes så blir pengene borte. Slik det ser ut pr i dag så er «ferge til evig tid» en trussel det går fint an å leve med. Hvis det eneste alternativet er Møreaksen er det godt mulig at nyere og mer miljøvennlige ferger er å foretrekke.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse