Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Nordmørslista
Ytring
08 januar 2019 22:23
Del på Facebook
Foto: Nordmørslista
Foto: Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Stig Anders Ohrvik, Per Martin Kjønnø og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista

Overføring av nordmørskommuner fra Møre og Romsdal til Trøndelag endte i første omgang opp i ingenting, etter en skinnprosess som tilsynelatende bare ble gjennomført for å stagge urolige velgere og hindre befolkningen i å få reell innflytelse på retningsvalget. Uavhengig av regiontilhørighet er det nå på tide å ta grep med tanke på hvilket helseforetak vi ønsker å tilhøre.

Helse Midt-Norge vil nå gå ut og spørre kommuner som har vedtatt sammenslåinger om hvilket helseforetak de ønsker å tilhøre, skriver Adressa. Bakgrunnen for dette er at endrede kommune- og fylkesgrenser får betydning for hvilket helseforetak det er naturlig å tilhøre.

Dette er nøyaktig det Nordmørslista har hevdet og frembåret som en av de viktigste årsakene til at det ville vært en fordel for Nordmøre å bli en del av Trøndelag. Én ting er at muligheten for å beholde et reelt sykehustilbud i Kristiansund kan være større i St. Olav enn i Helse Møre og Romsdal, – alt er som kjent mer enn ingenting, – en annen ting er at mange nordmøringer har landfast forbindelse til St. Olav, mens de samme nordmøringene er avhengig av ferge for å komme seg til Molde; to ferger for å komme seg til Ålesund.

Et tredje poeng som ikke akkurat blir mindre etterhvert som tiden går, er at mens spesialisthelsetjenesten i Nordmøre og Romsdal blir stadig mer utarmet som følge av helseforetakets urokkelige mål om å legge ned sykehuset i Kristiansund til fordel for nytt sykehus i Molde, så blir stadig flere nødt til å oppsøke sykehus enten i Ålesund eller i Trondheim for å få utført rutinemessig elektiv behandling som tidligere kunne bli utført i nærområdet.

Når valget står mellom å reise til Ålesund eller til Trondheim vil mange velge Trondheim, også blant de mange som mangler landfast forbindelse begge veier. Et interessant poeng er at mens dagens hurtigbåtreise fra Kristiansund til Trondheim tar omtrent like lang tid som timeekspressen fra Kristiansund til Ålesund, så vil de vedtatte samferdselsløsningene for fremtiden gjøre reisen mellom Kristiansund og Trondheim med bil eller buss raskere og kortere, mens reisen mellom Kristiansund og Ålesund blir både lengre og dyrere enn i dag dersom Møreaksen skulle bli en realitet.

Spesialisthelsetjenesteloven har som formål å bidra til et likeverdig tjenestetilbud. Dersom innbyggerne på Nordmøre skal ha et likeverdig tjenestetilbud i fremtiden bør alle kommunene på Nordmøre bli spurt om hvilket helseforetak de ønsker å tilhøre på lik linje med de kommunene som allerede har fått vedtak om endrede grenser.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse