Annonse
Nordmørslista
Ytring
Nordmørslista
08 januar 2019 22:23
Del på Facebook
Foto: Nordmørslista
Foto: Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Stig Anders Ohrvik, Per Martin Kjønnø og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista

Overføring av nordmørskommuner fra Møre og Romsdal til Trøndelag endte i første omgang opp i ingenting, etter en skinnprosess som tilsynelatende bare ble gjennomført for å stagge urolige velgere og hindre befolkningen i å få reell innflytelse på retningsvalget. Uavhengig av regiontilhørighet er det nå på tide å ta grep med tanke på hvilket helseforetak vi ønsker å tilhøre.

Helse Midt-Norge vil nå gå ut og spørre kommuner som har vedtatt sammenslåinger om hvilket helseforetak de ønsker å tilhøre, skriver Adressa. Bakgrunnen for dette er at endrede kommune- og fylkesgrenser får betydning for hvilket helseforetak det er naturlig å tilhøre.

Dette er nøyaktig det Nordmørslista har hevdet og frembåret som en av de viktigste årsakene til at det ville vært en fordel for Nordmøre å bli en del av Trøndelag. Én ting er at muligheten for å beholde et reelt sykehustilbud i Kristiansund kan være større i St. Olav enn i Helse Møre og Romsdal, – alt er som kjent mer enn ingenting, – en annen ting er at mange nordmøringer har landfast forbindelse til St. Olav, mens de samme nordmøringene er avhengig av ferge for å komme seg til Molde; to ferger for å komme seg til Ålesund.

Et tredje poeng som ikke akkurat blir mindre etterhvert som tiden går, er at mens spesialisthelsetjenesten i Nordmøre og Romsdal blir stadig mer utarmet som følge av helseforetakets urokkelige mål om å legge ned sykehuset i Kristiansund til fordel for nytt sykehus i Molde, så blir stadig flere nødt til å oppsøke sykehus enten i Ålesund eller i Trondheim for å få utført rutinemessig elektiv behandling som tidligere kunne bli utført i nærområdet.

Når valget står mellom å reise til Ålesund eller til Trondheim vil mange velge Trondheim, også blant de mange som mangler landfast forbindelse begge veier. Et interessant poeng er at mens dagens hurtigbåtreise fra Kristiansund til Trondheim tar omtrent like lang tid som timeekspressen fra Kristiansund til Ålesund, så vil de vedtatte samferdselsløsningene for fremtiden gjøre reisen mellom Kristiansund og Trondheim med bil eller buss raskere og kortere, mens reisen mellom Kristiansund og Ålesund blir både lengre og dyrere enn i dag dersom Møreaksen skulle bli en realitet.

Spesialisthelsetjenesteloven har som formål å bidra til et likeverdig tjenestetilbud. Dersom innbyggerne på Nordmøre skal ha et likeverdig tjenestetilbud i fremtiden bør alle kommunene på Nordmøre bli spurt om hvilket helseforetak de ønsker å tilhøre på lik linje med de kommunene som allerede har fått vedtak om endrede grenser.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse