Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 mars 2019 13:57
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lite dødtid når Transportkomiteen fikk presentert mange innlegg på kort tid på NMK i Ålesund 28. februar. Bypakkene til Kristiansund, Ålesund og Molde, samlet ca. 10 mrd., gikk unna  på 10 minutt.  Kristiansund sin pakke med 3 flaskehalser til 1,3 mrd. kommer trolig først. Media dekker det meste, så her dveles det ved det usagte.

Vi vet alle at Statens Vegvesen (SVV) har liten sans for Borgundfjordtunnelen, samt at prosjektet er i privat regi. Spesielt å ignorere prosjektet, ettersom tunnelen vil påvirke trafikkbildet, og derved løsninger i stor grad. All biltrafikk mot Ålesundsområdet fra mer enn 50000 innbyggere søre Sunnmøre, Nordfjord og andre – samt øyas drøye 9000 innbyggere kjører alle mot øyas østre del. Der er den eneste faste forbindelsen mellom Sula og Ålesund – Vegsundbrua. SSV vil ha firefeltsmotorveg fra brua til Breivika. Et naturlig syn, forutsatt at det ikke finnes alternativ – men er det slik?

Det er veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund som mangler – Borgundfjordtunnelen mellom Vedde på Sula og Gåseidvika i Ålesund. Den undersjøiske tunnelen er slett ikke populær hos SVV på Molde. Sært når samme anbefaler en 16 km lang og mer enn 350 meter dyp undersjøisk tunnel mellom Vestnes og Otrøya (Midsund) som del av Møreaksen,  med  nærmest sammenhengende stigning på 650 høydemeter fra bunnen av tunnelen til Fremstedalen på Ørskogfjellet.  Underlig synes Norges Lastebileier-Forbund og andre.

Det er stor trafikk mellom øyene på søre Sunnmøre og Vigra. Borgundfjordtunnelen vil medføre kraftig trafikkreduksjon over Vegsundbrua og videre mot Moa. Firefelts motorveg  kan droppes, spesielt dersom stamvegtrafikken flyttes til Storfjordsambandet. Da bedres også forholdene ved Brusdalsvatnet i tillegg til trafikken i Moa-området, Moa- og Blindheimtunnelen, samt Vegsundbrua.

I en spørrerunde knyttet til Hafast, stilte komitemedlem Sverre Myrli (AP Akershus) spørsmål om vegen mellom Hareid og videre mot Volda.  Svaret fra Strand hos SVV,  var  noe sånt som at den nok må tas i etapper over litt tid. Eksempel på det usagte her, er at Eiksundtunnelen ikke tilfredsstiller kravene for stamveg, og at det derved blir behov for nytt samband. Ingen løgn, men Sverre Myrli fikk et mangelfullt svar.

Hafast er et svært viktig prosjekt for å knytte sammen ytre søre og Ålesundområdet. Bru mellom Hareidlandet og Sula behøves. Storfjordsambandet behøves også, og trolig bygges begge sambandene. Storfjordsambandet gir minst 3 mil kortere stamveg. Tidligere nevnte fordeler, samt at Eiksundsambandet kan beholdes som det er, tilsier derfor at Storfjordsambandet bør velges som stamveg E39.

Prisreduksjon på 40% for Møreaksen har fått stor oppmerksomhet – samme nivå som etaten bommet med på Nordøyvegen. HR-Consult (Oslo) sin samfunnsnytterapport for Romsdalsasken skal presenteres uke 10. Spennende for mange, og forhåpentligvis også for lokale, fylkeskommunale og nasjonale politikere. Kanskje kan penger spares både til bygging, vedlikehold og drift. Det bør ha interesse. Valget til høsten er bakteppe, sammen med 7000 underskrifter med krav om utredning av Romsdalsaksen. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse