Samferdselskomiteen skiftet i 2015 navn til Transport- og kommunikasjonskomiteen. Komiteen kommer med sine 15 representanter på Mørevisitt 26. og 27. februar.
Bevegelse er naturlig for en slik komite, og den grove skissen er start i Kristiansund og avslutning i Ålesund. Et program er satt, og kryssingen av Romsdalsfjorden inngår i både programmet og reisen.
Sammensetningen fordelt på politiske parti er slik: AP 4, SP 2, RV 1, H 4, FrP 3 og V 1. Regjeringspartiene har flertall, men tilsynelatende er det sprikende syn innen blokkene.
Høyre har komiteens leder ved Helge Orten, mens FrP har nestlederen ved Morten Stordalen. Nordland har hele 3 representanter, Sør Trøndelag og Akershus har 2 hver, og 8 fylker har 1 representant, som vårt fylke. Derved flere fylker uten representasjon.
Om partitilknytning og geografi påvirker komiteens valg er ukjent for meg. Har imidlertid merket meg at lederne for utfordreren Romsdalsaksen har reagert på at kun Møreaksen sin løsning blir del av det fastsatte programmet. Målt i kroner er kryssingen av Romsdalsfjorden det klart største prosjektet i fylket, og mange undrer seg over den labre interessen enkelte har for å undersøke om en annen løsning er bedre og billigere.
Diverse avisoppslag har imidlertid påvirket komiteen. Omtalte nestleder fra FrP, Morten Stordalen, sier at han gjerne møte representanter fra Romsdalsaksen, og får støtte i leserbrev fra blant andre partiet sin lokale representant, Frank Sve. Sve skriver at FrP vil ha utredet både Romsdalsaksen og Møreaksen med flytebruer som løsning, samt at Nye Veier bør ta Statens vegvesen sin rolle i prosjektet.
FRP er slett ikke alene om å mene at Romsdalsaksen må utredes. Norges Lastebileier-Forbund og Nordmørslista må nevnes, og det må også andre lister og parti som støtter omtalte utredning. Siste skudd på stammen er Senterungdommen i Møre og Romsdal, og slikt er gledelig. Senterpartiet er bra, men tenker mest på de unges engasjement, og interessant at de har samme synspunkt som eksempelvis Pensjonistpartiet, for å nevne en annen støttespiller. Folk i alle aldre kan kreve utredning på romsdalsaksen.no
Romsdalsaksen (RA) får stadig nye venner, og aner vi en dreining i det politiske landskapet et halvår før valget? At fjordkryssingen vil påvirke valget, og derved fremtidig politikk virker opplagt.
Håper RA´s ledelse får informert Stordalen med flere på en god måte ved denne sjeldne og viktige anledningen. Det er mange som mener mye innen samferdsel, og to dager er ikke lang tid når mangt skal sees og presenteres. Kryssingen av Romsdalsfjorden har imidlertid slike ekstreme økonomiske størrelser og konsekvenser at man simpelthen må bruke nødvendig tid.