Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
18 februar 2019 13:34
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselskomiteen skiftet i 2015 navn til Transport- og kommunikasjonskomiteen. Komiteen kommer med sine 15 representanter på Mørevisitt 26. og 27. februar. 

Bevegelse er naturlig for en slik komite, og den grove skissen er start i Kristiansund og avslutning i Ålesund. Et program er satt, og kryssingen av Romsdalsfjorden inngår i både programmet og reisen. 

Sammensetningen  fordelt på politiske parti er slik: AP 4, SP 2, RV 1, H 4, FrP 3 og V 1.  Regjeringspartiene har flertall, men tilsynelatende er det sprikende syn innen blokkene.

Høyre har komiteens leder ved Helge Orten, mens FrP har nestlederen ved Morten Stordalen.  Nordland har hele 3 representanter, Sør Trøndelag og Akershus har 2 hver, og 8 fylker har 1 representant, som vårt fylke.  Derved flere fylker uten representasjon.

Om partitilknytning og geografi påvirker komiteens valg er ukjent for meg.  Har imidlertid merket meg at lederne for utfordreren Romsdalsaksen har reagert på at kun Møreaksen sin løsning blir del av det fastsatte programmet. Målt i kroner er kryssingen av Romsdalsfjorden det klart største prosjektet i fylket, og mange undrer seg over den labre interessen enkelte har for å undersøke om en annen løsning er bedre og billigere.

Diverse avisoppslag har imidlertid påvirket komiteen.  Omtalte nestleder fra FrP, Morten Stordalen, sier at han gjerne møte representanter fra Romsdalsaksen, og får støtte i leserbrev fra blant andre partiet sin lokale representant, Frank Sve.  Sve skriver at FrP vil ha utredet både Romsdalsaksen og Møreaksen med flytebruer som løsning,  samt at Nye Veier bør ta Statens vegvesen sin rolle i prosjektet.

 FRP er slett ikke alene om å mene at Romsdalsaksen må utredes. Norges Lastebileier-Forbund og Nordmørslista må nevnes, og det må også andre lister og parti som støtter omtalte utredning.  Siste skudd på stammen er Senterungdommen i Møre og Romsdal, og slikt er gledelig.  Senterpartiet er bra, men tenker mest på de unges engasjement, og interessant at de har samme synspunkt som eksempelvis Pensjonistpartiet, for å nevne en annen støttespiller. Folk i alle aldre kan kreve utredning på romsdalsaksen.no

Romsdalsaksen (RA) får stadig nye venner, og aner vi en dreining i det politiske landskapet et halvår før valget?  At fjordkryssingen vil påvirke valget, og derved fremtidig politikk virker opplagt.

Håper RA´s ledelse får informert Stordalen med flere på en god måte ved denne sjeldne og viktige anledningen. Det er mange som mener mye innen samferdsel, og to dager er ikke lang tid når mangt skal sees og presenteres. Kryssingen av Romsdalsfjorden har imidlertid slike ekstreme økonomiske størrelser og konsekvenser at man simpelthen må bruke nødvendig tid.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse