Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 februar 2019 13:34
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselskomiteen skiftet i 2015 navn til Transport- og kommunikasjonskomiteen. Komiteen kommer med sine 15 representanter på Mørevisitt 26. og 27. februar. 

Bevegelse er naturlig for en slik komite, og den grove skissen er start i Kristiansund og avslutning i Ålesund. Et program er satt, og kryssingen av Romsdalsfjorden inngår i både programmet og reisen. 

Sammensetningen  fordelt på politiske parti er slik: AP 4, SP 2, RV 1, H 4, FrP 3 og V 1.  Regjeringspartiene har flertall, men tilsynelatende er det sprikende syn innen blokkene.

Høyre har komiteens leder ved Helge Orten, mens FrP har nestlederen ved Morten Stordalen.  Nordland har hele 3 representanter, Sør Trøndelag og Akershus har 2 hver, og 8 fylker har 1 representant, som vårt fylke.  Derved flere fylker uten representasjon.

Om partitilknytning og geografi påvirker komiteens valg er ukjent for meg.  Har imidlertid merket meg at lederne for utfordreren Romsdalsaksen har reagert på at kun Møreaksen sin løsning blir del av det fastsatte programmet. Målt i kroner er kryssingen av Romsdalsfjorden det klart største prosjektet i fylket, og mange undrer seg over den labre interessen enkelte har for å undersøke om en annen løsning er bedre og billigere.

Diverse avisoppslag har imidlertid påvirket komiteen.  Omtalte nestleder fra FrP, Morten Stordalen, sier at han gjerne møte representanter fra Romsdalsaksen, og får støtte i leserbrev fra blant andre partiet sin lokale representant, Frank Sve.  Sve skriver at FrP vil ha utredet både Romsdalsaksen og Møreaksen med flytebruer som løsning,  samt at Nye Veier bør ta Statens vegvesen sin rolle i prosjektet.

 FRP er slett ikke alene om å mene at Romsdalsaksen må utredes. Norges Lastebileier-Forbund og Nordmørslista må nevnes, og det må også andre lister og parti som støtter omtalte utredning.  Siste skudd på stammen er Senterungdommen i Møre og Romsdal, og slikt er gledelig.  Senterpartiet er bra, men tenker mest på de unges engasjement, og interessant at de har samme synspunkt som eksempelvis Pensjonistpartiet, for å nevne en annen støttespiller. Folk i alle aldre kan kreve utredning på romsdalsaksen.no

Romsdalsaksen (RA) får stadig nye venner, og aner vi en dreining i det politiske landskapet et halvår før valget?  At fjordkryssingen vil påvirke valget, og derved fremtidig politikk virker opplagt.

Håper RA´s ledelse får informert Stordalen med flere på en god måte ved denne sjeldne og viktige anledningen. Det er mange som mener mye innen samferdsel, og to dager er ikke lang tid når mangt skal sees og presenteres. Kryssingen av Romsdalsfjorden har imidlertid slike ekstreme økonomiske størrelser og konsekvenser at man simpelthen må bruke nødvendig tid.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse