Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Viggo Jordahl
Ytring
03 juli 2019 18:14
Del på Facebook
Viggo Jordahl
Viggo Jordahl
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidens Kravs leder 1. juli konkluderer med at nordmenn ikke bør skjemmes over å fly. Det er jeg for så vidt enig i. Skam løser ingen klimaproblemer, men å fly mindre bidrar.

Men her bruker lokalavisa argumenter med tvilsomme og unøyaktig innhold for å gi leserne god samvittighet. Og det er ikke bra.

Å definere hva som gagner klimaet er selvsagt komplisert. Og det er lett å bruke statistikk og tall på dette problemområdet for å forsvare det høye forbruket av flyreiser. Vi må ta utgangspunkt i at nordmenn flyr desidert mest av alle i Europa. Og det må vi her i landet gjøre noe med.

At det er planer om å blande mere biodrivstoff i flydrivstoffet, hjelper ikke på den totale miljøbelastningen. Foreløpig, og i lang tid framover, er all produksjon av biodrivstoff en trussel mot global matproduksjon og biologisk mangfold. Min påstand er at bruk av biodrivstoff en ekstra belastning på ressurser og miljø.

I tillegg så argumenterer Tidens Krav med at kun 2,4 prosent av Norges utslipp kommer fra innenlands flytrafikk. Men det er to store problemer med å legge dette tallet til grunn. Det første problemet: det er stor forskjell på utslipp på bakkenivå og utslipp i flyenes marsjhøyde. CICERO legger til grunn at utslippene fra fly må ganges med 1,8 dersom den totale klimaeffekten skal regnes med.

Årsaken til at flyutslipp har en såpass mye større klimaeffekt enn hva CO2-utslippene skulle tilsi, er at andre utslippskomponenter enn CO2 har en særlig stor klimaeffekt når de skjer i store høyder.

«Når et fly forbrenner drivstoff i atmosfæren, danner forbrenningen både kondensstriper (med og uten geo-kjemikalier) og skyer som på kort sikt bidrar mer til den globale oppvarmingen enn CO2-utslippene fra flyene. Hvis flytrafikken fortsetter som nå, vil klimaeffekten fra flyskapt skydannelse fortsette like lenge som flyene flyr. Og hvis flytrafikken fortsetter å øke, blir det enda verre», skriver professor Keith Shine fra University of Reading.

Det andre problemet: Norges andel av norske utenlandsreiser er den største utslippskomponenten av utslipp fra luftfart. Norges andel av utenlandsflyturer sammen med flyreiser innenlands og høydeeffektene vil dette til sammen trolig overstige 15 prosent av landets totale klimagassutslipp.

I og med at utslippene fra veitrafikken er på vei ned, så representerer flytrafikken alvorligere utslipp med her nevnte høydeeffekter. Skam eller ikke skam; faktaopplysninger må være troverdig og rett.


Viggo Jordahl
4.kandidat for SV i Kristiansund

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse