Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
23 juli 2019 18:52
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man kan diskutere hva som er viktigst av stammen og frukten på et tre – eller greiner og kvister. Det er imidlertid formålsløst, for det er samspillet som er det viktige. Slik også for samferdsel med vegnett og for tog, fly, busser og båter. Samspill for bra resultat.

Samspillet i vegtrafikken, som her fokuseres, krever som for treet, å følge det naturlige og logiske. Stamvegene tilsvarer stammen i treet ved sammenligning. Store greier og ned til den minste kvist, tilsvarer fra andre viktige veger til en liten gatestump.

Stamvegen E6 kjenner de fleste til. Den er ikke perfekt, og blir stadig flikket på for beholde sin funksjon og posisjon. Bodø passeres eksempelvis med god avstand, for å spare mange mils omveg.

E39 mellom Kristiansand og Stavanger styrer unna de mange småbyene, og i vårt område har Kristiansund kun vært nevnt i humoristiske ordelag med stamveg over Smøla, Tustna og via byen videre sørover. Alle forstår linjevalget på Nordmøre, men forståelsen uteblir for mange lengre sør i fylket.

Samspillet med Statens Vegvesen (SVV) føles nok sært for enkelte aktører. Bytunnelen AS som vil bygge Borgundfjordtunnelen, en veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund, sliter med samarbeidet. SVV mener den relativt korte og grunne undersjøiske tunnelen er dårlig løsning, men at den 5 ganger lengre og langt dypere Tautratunnelen er en god løsning - så god at den alternative kryssingen over Romsdalsfjorden ikke behøver skikkelig utredning.

Folket har en annen oppfatning. Borgundfjordtunnelen har mange tilhengere, og årsaken er at tunnelen vil avlaste trafikken over Vegsundbrua vesentlig. Firefelts motorveg Vegsund-Breivika kan droppes, tusenvis lokale reiser blir vesentlig kortere, og tunnelen gir store kollektive muligheter.

Den alternative løsningen over Romsdalsfjorden, Romsdalsaksen, har passert 7000 elektronisk registrerte krav om utredning, i tillegg til ca. 800 manuelle . 8000 krav om utredning ved høstens lokalvalg, og minst 10000 ved Stortingsvalget i 2021 er realistisk.

Til Fylkesvalget er det registrert 17 ulike lister. Over halvparten støtter kravet om utredning, mens noen har blandet oppfatning. Høyre og AP er sterke motstandere, og synes tilsynelatende at konkurransen er brysom. Unnlatelse av skikkelig og nøytral utredning som kan avklare om Romsdalsaksen gir en bedre og billigere løsning er uansvarlig, og spesielt når det er snakk om milliardbeløp som her. Dårlig samspill med velgerne.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse