Man kan diskutere hva som er viktigst av stammen og frukten på et tre – eller greiner og kvister. Det er imidlertid formålsløst, for det er samspillet som er det viktige. Slik også for samferdsel med vegnett og for tog, fly, busser og båter. Samspill for bra resultat.
Samspillet i vegtrafikken, som her fokuseres, krever som for treet, å følge det naturlige og logiske. Stamvegene tilsvarer stammen i treet ved sammenligning. Store greier og ned til den minste kvist, tilsvarer fra andre viktige veger til en liten gatestump.
Stamvegen E6 kjenner de fleste til. Den er ikke perfekt, og blir stadig flikket på for beholde sin funksjon og posisjon. Bodø passeres eksempelvis med god avstand, for å spare mange mils omveg.
E39 mellom Kristiansand og Stavanger styrer unna de mange småbyene, og i vårt område har Kristiansund kun vært nevnt i humoristiske ordelag med stamveg over Smøla, Tustna og via byen videre sørover. Alle forstår linjevalget på Nordmøre, men forståelsen uteblir for mange lengre sør i fylket.
Samspillet med Statens Vegvesen (SVV) føles nok sært for enkelte aktører. Bytunnelen AS som vil bygge Borgundfjordtunnelen, en veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund, sliter med samarbeidet. SVV mener den relativt korte og grunne undersjøiske tunnelen er dårlig løsning, men at den 5 ganger lengre og langt dypere Tautratunnelen er en god løsning - så god at den alternative kryssingen over Romsdalsfjorden ikke behøver skikkelig utredning.
Folket har en annen oppfatning. Borgundfjordtunnelen har mange tilhengere, og årsaken er at tunnelen vil avlaste trafikken over Vegsundbrua vesentlig. Firefelts motorveg Vegsund-Breivika kan droppes, tusenvis lokale reiser blir vesentlig kortere, og tunnelen gir store kollektive muligheter.
Den alternative løsningen over Romsdalsfjorden, Romsdalsaksen, har passert 7000 elektronisk registrerte krav om utredning, i tillegg til ca. 800 manuelle . 8000 krav om utredning ved høstens lokalvalg, og minst 10000 ved Stortingsvalget i 2021 er realistisk.
Til Fylkesvalget er det registrert 17 ulike lister. Over halvparten støtter kravet om utredning, mens noen har blandet oppfatning. Høyre og AP er sterke motstandere, og synes tilsynelatende at konkurransen er brysom. Unnlatelse av skikkelig og nøytral utredning som kan avklare om Romsdalsaksen gir en bedre og billigere løsning er uansvarlig, og spesielt når det er snakk om milliardbeløp som her. Dårlig samspill med velgerne.