Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
23 juli 2019 18:52
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man kan diskutere hva som er viktigst av stammen og frukten på et tre – eller greiner og kvister. Det er imidlertid formålsløst, for det er samspillet som er det viktige. Slik også for samferdsel med vegnett og for tog, fly, busser og båter. Samspill for bra resultat.

Samspillet i vegtrafikken, som her fokuseres, krever som for treet, å følge det naturlige og logiske. Stamvegene tilsvarer stammen i treet ved sammenligning. Store greier og ned til den minste kvist, tilsvarer fra andre viktige veger til en liten gatestump.

Stamvegen E6 kjenner de fleste til. Den er ikke perfekt, og blir stadig flikket på for beholde sin funksjon og posisjon. Bodø passeres eksempelvis med god avstand, for å spare mange mils omveg.

E39 mellom Kristiansand og Stavanger styrer unna de mange småbyene, og i vårt område har Kristiansund kun vært nevnt i humoristiske ordelag med stamveg over Smøla, Tustna og via byen videre sørover. Alle forstår linjevalget på Nordmøre, men forståelsen uteblir for mange lengre sør i fylket.

Samspillet med Statens Vegvesen (SVV) føles nok sært for enkelte aktører. Bytunnelen AS som vil bygge Borgundfjordtunnelen, en veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund, sliter med samarbeidet. SVV mener den relativt korte og grunne undersjøiske tunnelen er dårlig løsning, men at den 5 ganger lengre og langt dypere Tautratunnelen er en god løsning - så god at den alternative kryssingen over Romsdalsfjorden ikke behøver skikkelig utredning.

Folket har en annen oppfatning. Borgundfjordtunnelen har mange tilhengere, og årsaken er at tunnelen vil avlaste trafikken over Vegsundbrua vesentlig. Firefelts motorveg Vegsund-Breivika kan droppes, tusenvis lokale reiser blir vesentlig kortere, og tunnelen gir store kollektive muligheter.

Den alternative løsningen over Romsdalsfjorden, Romsdalsaksen, har passert 7000 elektronisk registrerte krav om utredning, i tillegg til ca. 800 manuelle . 8000 krav om utredning ved høstens lokalvalg, og minst 10000 ved Stortingsvalget i 2021 er realistisk.

Til Fylkesvalget er det registrert 17 ulike lister. Over halvparten støtter kravet om utredning, mens noen har blandet oppfatning. Høyre og AP er sterke motstandere, og synes tilsynelatende at konkurransen er brysom. Unnlatelse av skikkelig og nøytral utredning som kan avklare om Romsdalsaksen gir en bedre og billigere løsning er uansvarlig, og spesielt når det er snakk om milliardbeløp som her. Dårlig samspill med velgerne.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse