Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Kristin Sørheim, førstekandidat Møre og Romsdal Senterparti. Foto: Sp
Kristin Sørheim, førstekandidat Møre og Romsdal Senterparti. Foto: Sp
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg ser at Regionrådet for Romsdal og tillitsvalgte i Statens vegvesen nærmest reagerer med vantro på at «Torve, Sve og Sørheim» vil flytte vegarbeidsplasser fra Molde til Kristiansund». ROR må her snakke mot bedre vitende, og det må også tillitsvalgte for Statens vegvesen gjøre.

Mange av de ansatte i SVV som fylkeskommunen skal ta over fra nyttår er i dag plassert rundt omkring i fylket, de bor rundt omkring i fylket og de vil i hvert fall ikke flyttes til Molde og pendle dit for å ivareta fylkeskommunale arbeidsoppgaver andre steder i fylket.

Fylkeskommunen er opptatt av å legge til rette for både at det skal være interessante og store nok fagmiljø og at folk kan jobbe for fylkeskommunen og bo i hele fylket. Med dagens teknologi og kommunikasjoner er dette fullt mulig. SP har for eksempel foreslått å overføre trafikkstasjonene til fylket, slik at vi heller kan styrke disse miljøa samtidig med overtaking av andre ansatte fra SVV som skal ha ulike oppgaver knytta til drift, vedlikehold, kollektivtilbud osv.

Vi har et enstemmig vedtak i fylkesutvalget på at vi skal se om vi kan fordele fylkeskommunale arbeidsplasser rundt omkring til fylket i forbindelse med regionreformen. Det kan gjelde flere områder enn samferdsel.

Så er det i alle fall min og Senterpartiet sin mening at når vi skal kjempe om nye statlige arbeidsplasser framover må de nå være aller viktigst å tilgodese de områda som trenger det mest og som har tapt mest, nemlig Nordmøre og kanskje Indre Sunnmøre. Et nasjonalt ferjekontor, hvis vi kan få det, bør f.eks. ligge i Kristiansund. Det er ganske provoserende å komme med tildelinger av helt nye statlige arbeidsplasser til Ålesund og Molde i sluttspurten av valgkampen, når den største flyttinga av arbeidsplasser fra Nordmøre til Molde har skjedd under denne regjeringa, med lokaliseringsvedtaket av det nye fellessjukehuset. Det er å fortsette sentraliseringa og gi mest til dem som har mest fra før.

Dette landet trenger et regjeringsskifte – egentlig straks, men seinest om to år.

Les også: Skjevfordelingen mellom fogderi i Møre og Romsdal i forhold til offentlige arbeidsplasser
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse