Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
13 september 2019 12:56
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Påstandene er mange og friske fra begge sider, og både Romsdalsaksen (RA) og Møreaksen (MA) krever eierskap til sannheten. La oss se litt på gammelt og nytt fra de siste par årene for strekningen Digernes–Hjelset.

Det var mange alternative forslag fra Digernes, og løsningene RA og MA var del av sprikte fra første meter. Ettersom RA ønsker at E136 (Eksportvegen) og stamvegen E39 skal være samme veg fra Digernes til Hjelvika, var gleden stor når ulike alternativ tapte mot felles veg over Ørskogfjellet til minst litt forbi alpinanlegget. Vegen skal legges utenom Sjøholt sentrum, og oppgraderes med krabbefelt og mulig kort tunnel på toppen. Strekningen blir da ca. 24 km.

Siste hendelse knyttes til valgresultatet i Molde, hvor motstanden til MA-løsningen er stor. FB-sidene «Møre uten Møreaksen» og en annen mot rasering av Fannestranda har til sammen 6–7000 medlemmer. Høyre fikk hard medfart av velgerne i Molde, og må inngå samarbeid med Sp for å beholde ordførerklubba. Sp får Gangstad fra Midsund som varaordfører.

Knyttet til MA-løsningen er de to ordførerne enig om to hovedpunkt: A: Møreaksen skal bygges. B: Firefeltsmotorveg ved Fannestranda droppes. Droppingen av motorvegen er fornuftig, og for Midsund underordnet. Ordfører Dahl er neppe like begeistret, men spares for massiv kritikk fra oppsitterne for Fannestranda. Bedre timing kunne nok gitt langt flere H-stemmer. Valgresultatet endret en av lenkene i MA-løsningen, og byen slipper firefeltsmotorveg med mange rundkjøringer. Bra.

Den desiderte verstingen, den undersjøiske Tautratunnelen er imidlertid ikke fjernet. 16 km lang og drøye 350 meter dyp. Ekstrem og farlig dersom den kombineres med tunnel fra Vik til Ørskogfjellet. Høydeforskjellen mellom bunn og topp blir omkring 650 meter, og mange advarer. Sikkerhet, miljø og driftskostnader for vanlig trafikk og spesielt tungtransport er stikkord.

I en gallup utført av Sentio før valget, svarte 40 % at aksene ville påvirke valget. Valgresultatene viser solide tall for partier/lister som er for utredning, og at ca. 78 % foretrekker oversjøisk løsning – mens kun ca. 22 % foretrekker undersjøisk.

Mer enn 10 300 har signert underskriftskampanjen på romsdalsaksen.no som krever utredning av Romsdalsaksen. Den fortsetter nok til målet er nådd, for RA sin aktivitet har allerede bidratt til store kostnadskutt. På tide med en nøytral utredning av Romsdalsaksen som gir ærlige og upartiske svar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse