Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
13 september 2019 12:56
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Påstandene er mange og friske fra begge sider, og både Romsdalsaksen (RA) og Møreaksen (MA) krever eierskap til sannheten. La oss se litt på gammelt og nytt fra de siste par årene for strekningen Digernes–Hjelset.

Det var mange alternative forslag fra Digernes, og løsningene RA og MA var del av sprikte fra første meter. Ettersom RA ønsker at E136 (Eksportvegen) og stamvegen E39 skal være samme veg fra Digernes til Hjelvika, var gleden stor når ulike alternativ tapte mot felles veg over Ørskogfjellet til minst litt forbi alpinanlegget. Vegen skal legges utenom Sjøholt sentrum, og oppgraderes med krabbefelt og mulig kort tunnel på toppen. Strekningen blir da ca. 24 km.

Siste hendelse knyttes til valgresultatet i Molde, hvor motstanden til MA-løsningen er stor. FB-sidene «Møre uten Møreaksen» og en annen mot rasering av Fannestranda har til sammen 6–7000 medlemmer. Høyre fikk hard medfart av velgerne i Molde, og må inngå samarbeid med Sp for å beholde ordførerklubba. Sp får Gangstad fra Midsund som varaordfører.

Knyttet til MA-løsningen er de to ordførerne enig om to hovedpunkt: A: Møreaksen skal bygges. B: Firefeltsmotorveg ved Fannestranda droppes. Droppingen av motorvegen er fornuftig, og for Midsund underordnet. Ordfører Dahl er neppe like begeistret, men spares for massiv kritikk fra oppsitterne for Fannestranda. Bedre timing kunne nok gitt langt flere H-stemmer. Valgresultatet endret en av lenkene i MA-løsningen, og byen slipper firefeltsmotorveg med mange rundkjøringer. Bra.

Den desiderte verstingen, den undersjøiske Tautratunnelen er imidlertid ikke fjernet. 16 km lang og drøye 350 meter dyp. Ekstrem og farlig dersom den kombineres med tunnel fra Vik til Ørskogfjellet. Høydeforskjellen mellom bunn og topp blir omkring 650 meter, og mange advarer. Sikkerhet, miljø og driftskostnader for vanlig trafikk og spesielt tungtransport er stikkord.

I en gallup utført av Sentio før valget, svarte 40 % at aksene ville påvirke valget. Valgresultatene viser solide tall for partier/lister som er for utredning, og at ca. 78 % foretrekker oversjøisk løsning – mens kun ca. 22 % foretrekker undersjøisk.

Mer enn 10 300 har signert underskriftskampanjen på romsdalsaksen.no som krever utredning av Romsdalsaksen. Den fortsetter nok til målet er nådd, for RA sin aktivitet har allerede bidratt til store kostnadskutt. På tide med en nøytral utredning av Romsdalsaksen som gir ærlige og upartiske svar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNo er det slik at NTP var ut på høyring, mange innspel, også SVV som ikkje tilrådde bygging.Så et det ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er regjeringen som spiller hasard, med utsettelser og endring av planer. Slikt kaos koster, det har Erna Solberg (H) ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDå er vi tilbake til utgangspunktet,  Molde kommune hat spelt hasard i blind tru på Møreaksen. Dei kunne heilt sikkert fått ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse