Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
04 april 2020 19:30
Del på Facebook
PRIS: Testbilen har mye ekstrautstyr, som gjør at totalprisen ligger høyt. I utgangspunktet har bilen et bra nivå av standardutstyr, og importøren regner med at kundene kommer til å legge imellom 60.000 og 90.000 kroner ekstra på denne modellen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PRIS: Testbilen har mye ekstrautstyr, som gjør at totalprisen ligger høyt. I utgangspunktet har bilen et bra nivå av standardutstyr, og importøren regner med at kundene kommer til å legge imellom 60.000 og 90.000 kroner ekstra på denne modellen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz C-klasse er nå klar med en rekke ladehybridalternativer. Ikke alt virker like godt planlagt.

Mercedes-Benz C-klasse har vært tilgjengelig som ladehybrid tidligere, da het den C350e og hadde en batteripakke på 6,8 kWh. Nå har Mercedes-Benz oppgradert C-klassens ladehybrid.

C300de, som testbilen heter, har et dobbelt så stort batteri, på 13,5 kWh, uten at innpakningen har blitt større. Og det er helt klart viktig, for når man ser hvor batteriet er plassert, forstår man at det ville blitt kritisk hvis det også fysisk var dobbelt så stort.

Bagasjerommet kommer på en måte i to plan, der batteripakken blir som en stor kasse som opptar en betydelig del av plassen, og gjør at det ikke er mulig å legge inn en større gjenstand på noe fornuftig vis. Ifølge Mercedes-Benz tar batterikassa 143 liter av bagasjeplassen. Dermed står det igjen 315 ikke så veldig smarte liter med bagasjeplass til andre ting.

Det er ganske tydelig at denne bilen ikke er designet som en ladehybrid fra starten av.

Viktig bil

Ladehybridmodellen viser også med all tydelighet hvor viktig det er å ha en bil med en slik drivlinje når et petimeterselskap som Mercedes-Benz velger å rulle ut en slik løsning på markedet.

Nå skal det sies at dette spiller mindre rolle i det daglige, i situasjonene der man ikke trenger full lastekapasitet. For C-klassen til Mercedes-Benz er ellers en romslig, mellomstor familiebil. Under testperioden hadde vi en tur på rundt 20 mil med fire gutter i slutten av tenårene som passasjerer, uten at det ble klaget på stort annet enn at det var litt vrient å finne setebeltelåsene i baksetet da alle hadde satt seg inn.

Med den doble batterikapasiteten er også den elektriske rekkevidden en god del bedre. Oppgitt rekkevidde på den nye pakken er 4,6 mil, hvilket betyr at bilen kan fungere som en pendlerbil med minimalt drivstofforbruk. Har man hjemmelader, vil det meste av den daglige kjøringen kunne gjøres elektrisk.

Bra effekt

På lengre turer vil man, som med alle ladehybrider, ende med å drasse med seg ekstra vekt når batteriet ikke klarer å bidra mer. Fordelen her er at dieselmotoren under panseret er ganske gjerrig, så forbruket blir ikke veldig mye høyere enn for mange biler med en konvensjonell motor på mer enn 200 hestekrefter.

Samlet effekt for drivlinjen er 306 hestekrefter, noe som forteller at dette er en heftig familiebil. Med gassen i bånn når man hundre på 5,7 sekunder fra stillestående, og dreiemomentet er like kraftig som det man finner i topputgaven AMG 63 S.

Ser man bort fra bagasjeromsløsningen, er det med andre ord en ganske snasen pakke Mercedes-Benz har snekret sammen, med en startpris på rundt en halv million, mulighet for å trekke en henger på 1,8 tonn, en ganske bra vri på E-klassens fantastiske interiør og en generell følelse av komfort og kvalitet.

Testbilen fikk en lengre tur i mørke, blest og tett snødrev, og her føltes det som om bilen er skapt for skikkelig møkkavær. Med adaptive lykter og veigrep selv om veien var like sleip som en våt stein i fjæra.

Mangler noe

Det siste er ekstra viktig, da denne bilen mangler noe som mange nordmenn etterspør: firehjulstrekk. C300de i stasjonsvognutførelse er nemlig ikke tilgjengelig med trekk på alle fire. C-klassen kan i dag by på hele fem varianter av ladehybrid, både i kombinasjon med bensin og dieselmotor, men den eneste som har firehjulstrekkopsjon er sedan med bensinmotor.

Litt kjedelig for det norske markedet, da sedan er noe vi nå forbinder med besteforeldregenerasjonen.

Modellen har noen konkurrenter. En av dem er godt etablert, Volvo V60 T8. Den er dyrere, har større motor og firehjulstrekk. Senere i år kommer BMW med stasjonsvognutgaven av 330e. Der er ikke bagasjerommet like preget av batteriene, prisestimatet viser at den legger seg i samme landskap som Mercedesen, og den har mulighet for firehjulstrekk.

Når det ennå ikke finnes helelektriske stasjonsvogner, har en bil som C300de en plass i markedet. Avgiftssystemet gjør at bilen kommer greit ut av det prismessig, og man må skave av veldig mange hestekrefter hvis man vil ha en konvensjonell utgave til samme pris. Samtidig må man leve med en svær boks i bagasjerommet og bakhjulstrekk.

Tekniske data:

Mercedes-Benz C300de T
Pris: 489.000.-
Pris testbil: 711.396.-
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1950 ccm 245 hk v. 3800 o/min. 400 Nm v. 1600 o/min. Elmotor. 87 hk 240 Nm. Systemeffekt. 306 hk 700 Nm.
Aks: 5,7 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,13 l/mil
Utslipp: 35 g/km CO2. 13 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 46 km
Bagasjerom: 315/1335 liter
LxBxH: 4702/1810/1457 mm
Egenvekt: 1880 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Sterk drivlinje

Bagasjerommet
Bare bakhjulstrekk

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse