Toyota C-HR har solgt bra i Norge, og nå har kompakt-SUV-en fått en oppdatering med ny motor og frekk farge.
Mens de aller fleste mellomstore og store SUV-er ser til forveksling like ut, er det mer livat blant kompakt-SUV-ene. Her er det tydelig at bildesignerne har mer armslag, noe som gjør at man finner et langt mer frodig utvalg av modeller.
Ser man på reklamen for slike biler, virker det som disse kjøretøyene sikter seg inn mot yngre kunder. Dette skal være «livsstilsbiler» for folk i farta. Bilprodusentene har tydeligvis regnet seg fram til at den unge kjøpergruppen vil ha noe mer enn en generisk bil.
Tradisjonelt har ikke Toyota vært av de sprekeste merkene når det gjelder design, men de senere årene har de blitt dristigere – og den aller villeste bilen utseendemessig er kompakt-SUV-en C-HR.
Over 9000
Den kom først på det norske markedet mot slutten av 2016 og har nå fått en midtlivsoppdatering. Siden lanseringen har C-HR solgt veldig godt her til lands, ikke minst når man tar i betraktning at markedet er blitt mer og mer elektrifisert, ikke minst i kompaktklassen.
Om kjøperne har vært unge og hippe nordmenn, vites ikke, men tallene forteller om 9000 utleverte C-HR i Norge siden introduksjonen.
Oppdateringen består av noen små kosmetiske grep som knapt er synlige for folk flest, viktigst er ny lampeteknologi foran og bak, og et nytt motoralternativ – en toliters bensinmotor med det Toyota kaller «selvladende-hybrid». Det vil si en hybridmotor som kun lades under kjøring, ikke via stikkontakt.
Raus motor
Effekten er på 184 hestekrefter, noe som er rikelig i en kompaktbil. Testbilen er i en ekstra funky utgave kalt «Orange», noe som ikke overraskende gir seg utslag i oransje lakk. Taket og felgene er i svart kontrastfarge. Utover dette har testbilen et høyt utstyrsnivå, som på Toyota-språket heter «Supreme Tech». Resultatet er en bil det i hvert fall er lett å finne igjen på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret.
Den ganske rause motoriseringen blir noe vingeklippet av Toyotas favorittgirkasse, den trinnløse. Det er en anordning som virker mest interessert i en form for idealtid. Disse girkassene har blitt bedre med årene, men det er fortsatt slik at motoren spoler opp til et turtallsspor der den blir liggende, nærmest uansett hva man gjør med gasspedalen. Dermed føles den ikke så kvikk. Når det gjelder komfort, leverer slike girkasser, men det føles samtidig som man går glipp av en del motoreffekt. Det er som om motorresponsen blir levert i bobleplast.
På veien byr C-HR på et bra komfortnivå, størrelsen tatt i betraktning. Understellet er ryddig. Det takler norsk vårasfalt på eksemplarisk vis, samtidig som svinger forseres uten nevneverdig krengning. På motorvei er det en del vindsus, mistanken her går mot bilens mange krinker og kroker.
Styrefølelsen er lett, noe som er en slags SUV-standard, men den er også presis. Motorvalget i testbilen kommer kun med forhjulstrekk, ønskes firehjulstrekk må man ta til takke med en motor på 116 hestekrefter som ikke er en hybrid. Den koster omtrent det samme som testbilen, med et lavere utstyrsnivå.
Gjerrig
Bensinforbruket er lavt, vi registrerte at det er så å si det samme som fabrikken oppgir, og langt under den tilsvarende bilen med kun bensinmotor. Muligheten til å kjøre rent elektrisk er til stede, men det virket som bilen bare ville det hvis farten var svært lav.
Som familiebil kommer C-HR ikke så bra ut av det. Bagasjerommet er forholdsvis lite, men det største problemet er baksetet. Hvis man har barn, er kanskje ikke den begrensede takhøyden så farlig, det som er verre er de bitte små bakvinduene, som i tillegg er smale. Dette i kombinasjon med kraftige seterygger på forsetene gjør at småfolk bak knapt ser noe ut av bilen i noen som helst retning. Baksetet er egentlig ikke noe trivelig sted å være for verken store eller små.
På den annen side er det kanskje ikke praktisk sans som får folk til å velge en bil som dette. For man får Toyota Corolla stasjonsvogn med samme drivlinje til omtrent samme sum. Det er en stilig bil, som er langt mer praktisk og har bedre kjøreegenskaper. Men liker C-HR sitt karakteristiske ytre, hjelper det muligens ikke at det finnes bedre alternativer med samme merke i grillen.
Tekniske data
Toyota C-HR 2,0i Hybrid Orange
Pris: 406.800.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1987 ccm. 152 hk v. 6000 o/min. 190 Nm v. 4400 o/min. Elmotor. 80 hk 109 Nm. Systemeffekt. 184 hk.
Aks: 8,2 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,52 l/mil
Utslipp: 119 g/km CO2. 4,9 mg/km NOx
Bagasjerom: 358 liter
LxBxH: 4390/1795/1565 mm
Egenvekt: 1485 kilo
Tilhengervekt: 725 kilo
Pluss og minus
+
Drivstoffgjerrig
Ser spesiell ut
Fine kjøreegenskaper
–
Baksetet
Rotete dashbord
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/100584-jalete-kompaktbil#sigProIdf65ce93dfe