Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 mai 2020 10:29
Del på Facebook
FLOTT KREASJON: Mille-feuille imponerer gjestene, men er enkelt å lage. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
FLOTT KREASJON: Mille-feuille imponerer gjestene, men er enkelt å lage. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Det er gøy å lage mat med filodeig. Godt blir det også!

«Mille-feuille», som kan oversettes til tusen blader , har som regel bare tre lag. Tallet tusen hentyder nok derfor heller til wienerdeig og butterdeig, som består av veldig mange tynne og sprø lag. Napoleonskake og wienerbrød er kjente og kjære klassikere i denne sjangeren.

Filodeig, som er en type tynne ark man ofte finner i frysedisken i asiatiske butikker, kan ofte erstatte wiener- og butterdeigen. Filodeigens fremste bruksområde er kanskje vårruller, her bruker jeg det til mille-feuille.

Penslet med smør og overstrødd med litt sukker og kanel blir filodeigen en sprø og god base for desserter og sammensatte kaker. Det er bare å fylle lagene med alt du synes er godt selv! Det kan være Nutella og knuste mandler, eller mascarponekrem med vanilje og årets første norske jordbær. Eller hva med en kompott av rabarbra med vaniljekrem, pyntet med noen grønne, myke og aromatiske granskudd med smak og duft av forsommerskog?

I min versjon har jeg også brukt marsipan. Her må jeg nok dessverre være så snobbete at jeg anbefaler å unngå marsipanen som selges i gjennomsnittlige dagligvarebutikker. Den marsipanen er rett og slett ikke god nok, og veldig ofte er det ikke engang ekte marsipan. Jukse-marsipanen er laget av sukker og stivelse som er rørt sammen og smakt til med essens utvunnet av aprikoskjerner. Ikke en mandel i sikte, altså. Så om du skal bruke marsipan, bør du enten kjøpe en høykvalitetsmarsipan med mandler eller rett og slett lage marsipanen selv. Det er strengt tatt ikke så mye jobb.

Har du mandelallergi, eller vil du bare prøve noe nytt, har jeg et vårlig supertips: Plukk de små, spede skuddene av rognebærblader. Mortre dem eller kjør dem i en kjøkkenmaskin, sammen med sukker. Slik får du en tykk masse med fantastisk frisk og god marsipansmak! Du kan teste smaken neste gang du går forbi en rogn. Ta et skudd, knus det mellom fingrene og lukte på, så vil du kjenne en utpreget marsipanduft. Skuddet har mye bittersmak i seg, men det utlignes når du blander inn sukker.

Mille-feuille med marsipan, eple og rosin

Ingredienser (2 personer)

5 ark filodeig
2 ss smør
80 g marsipan av høy kvalitet
4 ss rosiner
4 ss mørk rom
1 grønt eple
sukker
kanel
iskrem, valgfri type

Framgangsmåte

Start med å legge rosiner i bløt. Ha rosinene i en pose, tilsett rom og nok vann til at det dekker, og knyt igjen posen slik at det blir minst mulig luft i den. La rosinene ligge og suge til seg væsken i to-tre timer.

Legg filodeigarkene utover kjøkkenbenken, og pensle hvert ark med smeltet smør. Del hvert arkene i fire like kvadrater.

Skrell og del opp eplet i tynne båter, som legges i en bolle og strøs med kanel og sukker. Bland godt så sukkeret og kanelen ligger jevnt rundt eplebåtene.

Legg en liten bit med marsipan, litt rosiner og epler lagvis på et filokvadrat, legg et kvadrat på toppen, og gjenta til du har et tårn med lagvis filo og fyll.

Sett tårnet på et stekebrett med bakepapir, og bak i ovn på 160 grader i 25–30 minutter til kaken er gyllen, sprø og karamellisert.

Serveres med en god kule vaniljeis eller annen is som passer til smaksprofilen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse