Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
15 august 2020 19:30
Del på Facebook
FLERE: Opel Corsa-e er én av fire nye elbiler fra PSA-gruppen som er bygget på samme plattform og med samme teknikk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FLERE: Opel Corsa-e er én av fire nye elbiler fra PSA-gruppen som er bygget på samme plattform og med samme teknikk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Elbilen Ampera-e gikk på en solid leveringssmell og kom seg aldri etter det. Kan det være Corsa-e som får det til å løsne etter mange magre Opel-år?

PSA-gruppen, med bilmerkene Citroën, DS, Peugeot og Opel, er virkelig i elbildytten om dagen. Og det gjøres på smart vis, med én felles plattform som brukes til den ene modellen etter den andre. Først ut er småbiler fra tre av merkene, biler de har klart å differensiere nok til at det gir en viss mening. DS3 ser sprøest ut, Peugeot 208e er den som er mest sporty utvendig, mens Opel Corsa-e er den streite.

At det kan være fare for en viss form for kannibalisering av kundemassen, er det likevel liten tvil om, for pris og størrelsesmessig er bilene svært tett på hverandre.

Corsa-e, streitingen blant søsknene, har en nærmest generisk småbilutforming utvendig, som neppe vil støte noen fra seg. Dette er ikke bilen for dem som vil skille seg ut. Innvendig er det den samme historien. Det er ryddig og moderne, mens både Peugeot og DS her har valgt sine egne, noe sære, løsninger.

Rask lading

Bilene har en batteripakke på 50 kWt, som i Opelens tilfelle gir en oppgitt rekkevidde på 33 mil, ikke overraskende så å si det samme som de to andre. For øvrig virker dette tallet helt realistisk, hvilket betyr at det er en småbil med bra kapasitet som man ved daglig småkjøring ikke trenger å lade opp i ett sett.

Det betyr også at den kan fungere på lengre turer, for man trenger stort sett en pause uansett før man har kjørt 30 mil, og ladefarten på 100 kilowatt gjør at man ikke må ta mer enn én kopp kaffe før man kan dra videre.

Langturer er likevel ikke så aktuelt med småbiler, i hvert fall ikke hvis man er fire stykker med tilhørende bagasje. 267 liters kapasitet i bagasjerommet er helt topp til en handletur, men ganske snaut til en ferietur.

Det bilen derimot eksellerer i, er potensialet som bruksbil i by og omegn. Den er kvikk og artig å kjøre, med en elmotor som har umiddelbar respons, og en effekt som passer fint til bilstørrelsen. 136 hestekrefter gir en akselerasjon fra null til hundre på 8,1 sekunder, og den er virkelig kjapp opp til 50 kilometer i timen. Den beskjedne størrelsen passer også supert i tett trafikk eller i et parkeringshus.

Konkurrenter

I tillegg til søsknene i eget konsern har Opelen også andre konkurrenter. Renault Zoe og BMW i3 er veteranene, begge med rekkevidde i samme landskap som Corsa-e. Zoe er i samme prissjikt, mens BMW-en er en del dyrere. Av nykommere finner man Mini Cooper SE og Honda e, biler som er litt mindre, veldig gøyale, men med betydelig dårligere rekkevidde. Faktisk så snaut at det vil være i underkant når kulda setter inn.

I Corsa-e er det en bedre balanse i batteri- og bilstørrelse. Man kan ikke forvente Tesla-nivå når bilen så vidt er over fire meter, men de vel 30 milene gjør at rekkeviddeangst ikke oppstår ved daglig bruk. I småbilklassen er dette helt innafor og en slags standard for en moderne elbil.

Bør gi vekst

Dette kan bli starten på en ny giv for Opel. De senere årene har det gått virkelig trått i Norge. Det til tross for at de har hatt en elbil som egentlig var bortimot perfekt for det norske markedet. Men Ampera-e kom aldri i det volumet som markedet ønsket da den var ny i 2016, og ble i stedet symbolet på elbil med lang leveringstid. I fjor var Opel på 19. plass over de mest solgte bilmerkene i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Så langt i år er det ikke mye bedre, en 16. plass.

Corsa-e har alle muligheter til å bli en populær bil her til lands – og det skal heller ikke være noen knuter på ledningen når det gjelder leveringen. Det største problemet ligger trolig i eget konsern. For ikke nok med at Peugeot og DS allerede har biler som er like rent teknisk, i disse dager kommer Peugeot også med en liten SUV-aktig bil, 2008-e, som har samme utgangspunkt som de andre. Hvordan selgerne i PSA-gruppen, og da Bertel O. Steen i Norge, turnerer de potensielle kundene når de kommer til anlegg der flere av merkene tilbys, må være en konsernmessig nøtt.

Tekniske data

Opel Corsa-e Elegance
Pris: 271.900.-
Pris testbil: 328.400.-
Motor: Elmotor. 136 hk 260 Nm.
Batteri: 50 kwh
Maksimal ladefart: 100 kW
Forbruk: 1,67 kWt/mil
Toppfart: 150 km/t
Aks: 8,1 sekunder
Rekkevidde: 330 km.
Mål (LxBxH): 4060/1765/1433 mm
Bagasjeplass: 267/1042 liter
Vekt: 1530 kilo

Pluss og minus

+

Svært lettkjørt
Kvikk
Ryddig design innvendig og utvendig

Mange nære konkurrenter

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse