Trenger man en robust og romslig familiebil, er det vanskelig å finne noe bedre enn en høyreist stasjonsvogn. Men markedet her til lands betakker seg.
Sommeren 2020 betydde bilferie i Norge for langt flere enn normalt. En god resept for en vellykket tur med familien er et kjøretøy som både har komfort og plass til stort og smått. Og det finnes en biltype som nærmest virker skreddersydd til et slikt formål. Vi skal komme tilbake til vår egen kjøretur lenger ned.
Drømmebiler
Rundt årtusenskiftet var de høyreiste stasjonsvognene temmelig ferske på markedet, og de ble drømmebiler for mange nordmenn. Vi snakker om biler som Volvo V70 XC (Volvo justerte senere navnet til XC70) og Audi A6 Allroad.
Disse bilene hadde ikke bare litt høyere bakkeklaring enn modellen de tok utgangspunkt i, men også mer robuste detaljer langs sidene og kraftigere støtfangere. For aktive familier med en noe rufsete hyttevei ble dette biltypen man bare skulle ha. Populariteten holdt seg i mange år. Volvo-importøren kan fortelle at det i 2011 ble registrert 1940 eksemplarer av XC70.
Tyngdepunkt
En bil med god plass, som hadde noe i nærheten av terrengbilegenskaper, var en vinnerkombinasjon. Bakkeklaringen på XC70, og den da ganske ferske SUV-en XC90, var i 2011 så å si den samme. Men med samme motoralternativ var SUV-en 200.000 kroner dyrere. Og den betydelig mindre SUV-en XC60 kostet så å si det samme som XC70.
Fordelen med en høyreist stasjonsvogn, sammenlignet med en SUV, er at den har lavere tyngdepunkt og lavere vekt, som gir bedre kjøreegenskaper. Sammenlignet med en standard stasjonsvogn har den høyreiste stasjonsvognen lengre dempergang, grunnet høyere bakkeklaring, noe som gjør at bilen spiser opp dårlig veistandard på et avslappet vis.
I 2016 kom Volvo med en ny modellrekke i 90-serien. Her fikk stasjonsvognen V90 ganske snart en høyreist versjon, V90 Cross Country, som tok over for XC70 (sammen med V60 Cross Country). Prisforskjellen opp til SUV-en XC90 hadde blitt enda større. Likevel solgte den store SUV-en i langt flere eksemplarer. V90 CC ligger fortsatt prismessig ganske likt som den mindre SUV-en XC60, med tilsvarende drivlinjer. Det ble registrert 560 V90 CC i fjor, mens tallet for XC60 var 2646. Nøkkelen her er at 2505 eksemplarer av sistnevnte bil var ladehybrider, en drivlinje som ikke er tilgjengelig på V90 CC.
Kun mild hybrid
– Vi skulle gjerne tilbudt V90 CC og V60 CC som ladbare hybrider, men fabrikken har besluttet kun å produsere disse med mild hybrid, enten som diesel eller bensin, fremover. Årsaken er nok at Volvo sentralt har ønsket å prioritere ladbare drivlinjer på de modellene som selger mest på verdensbasis, og internasjonalt er det SUV som er mest etterspurt hos Volvo. Cross Country-modellene treffer nok best i de markedene som har skikkelig vintervær og en tradisjon for å selge stasjonsvogner, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Norge har historisk sett vært et stasjonsvognland. Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken forteller at stasjonsvognene i 2001 hadde en markedsandel på 38 prosent blant personbilene. Men det har skjedd en ganske solid dreining de siste 20 årene. I starten av dette millenniet hadde SUV-ene en andel på 4,5 prosent, mens den i fjor var på 36 prosent. Og bare 13 prosent av de leverte personbilene var stasjonsvogner i 2019. En faktor som bidrar til å gjøre utslaget såpass ekstremt, er at det er flere helelektriske SUV-er, mens det per i dag ikke er noen elektriske stasjonsvogner på markedet.
Det er riktignok en del ladehybrider i stasjonsvognutgave, som for eksempel Volvo V90 T8, men altså ingen i V90 CC-utgave.
– Hadde V90 Cross Country kommet som ladbar hybrid da den ble lansert, ville det vært en av våre aller mest solgte modeller de senere årene, sier Trosby.
Faset ut
Trosby sier det er flere faktorer som gjør at en bil som dette har vanskelige arbeidsvilkår i dagens norske marked. En voksende andel av kundene har rett og slett gått over til fra stasjonsvogn til SUV, og utvalget av SUV-er vokser hele tiden.
– For det andre har markedet dreid over på hel- eller delelektrifiserte alternativer, og da synker salget av biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer.
Som et tegn i tiden har Volvo sluttet å lage versjonen vi kjørte nå i sommer. Det var en V90 CC D4, med en dieselmotor på 190 hestekrefter.
– Rene forbrenningsmotorer fases ut i år, så fremover vil CC-bilene kun ha mildhybrid, sier Trosby.
Dieselutgaven ble med på en Vestlandstur. Med fire stykker, to voksne og to tenåringer, kom den seg gjennom sommersnøvær, strålende solskinn, opp og ned daler og tidvis lange kjørestrekk, med fornøyde passasjerer og sjåfør. Testbilens glasstak ga en ekstra finish på opplevelsen av vill norsk natur, da passasjerene ikke bare kunne se ut av bilens store sidevinduer, men fortsatt se snøkledde fjell da vi befant oss nede i de dypeste daler.
Kjøretøyet var perfekt til familieferien, men det er på kollisjonskurs med både den norske avgiftsmodellen og forbrukerens preferanser.
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/102859-den-perfekte-turbilen-som-fa-vil-ha#sigProIdc1b8343a86