Et bilmerke som ikke fantes på norske veier før i sommer, gjør seg nå svært så synlig på salgsstatistikken.
Polestar startet leveringene av sin første bil for massemarkedet, elbilen Polestar 2, i sommer. Og den har raskt gjort seg bemerket. I auguststatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken legger den seg på fjerdeplass med 494 biler
– Mottakelsen av Polestar 2 i Norge har overgått alle forventninger. Norge er et «elbilland» og konkurransen er tøff, men vi ser at kombinasjonen av lang rekkevidde, nydelig design og ulike praktiske elementer er noe som virkelig har truffet hos nordmenn, sier Alexander Hørthe, Polestars norgessjef.
Hørthe sier de merker at interessen øker nå som det begynner å komme eksemplarer av modellen på veiene.
Høyere takt
Polestar 2 er en mellomstor sedan med coupéaktig takprofil. Den er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 når det gjelder ytelser, rekkevidde og pris.
De første utleveringene til norske kunder var i juli. Hørthe sier de har jobbet hardt med å «kvalitetssikre prosessene rundt utlevering».
– Vi har mange spente kunder som venter på sin Polestar 2, og kunder kan forvente en høyere takt av utlevering i tiden fremover.
Det betyr at Polestar 2 trolig vil være høyt på salgslistene resten av året.
Det mest leverte bilen i august var Audi e-tron, foran Mercedes-Benz EQC og Volkswagen Golf. Av de 15 mest leverte bilene var det kun to modeller som ikke var en elbil.