Nå er det umulig å kjøpe en ny Opel Ampera-e i Norge.
Et noe merkelig kapittel i den elektriske bilhistorien er avsluttet. Opel Ampera-e ble lansert på det norske markedet i 2017, og også den internasjonale lanseringen foregikk her i landet. Ventelisten med norske kunder var på et nivå man ikke hadde sett tidligere.
Dette var den første elbilen med både rimelig pris og skikkelig god rekkevidde. Men det ble ikke som Opel i Norge trodde. Produksjon og levering ble absolutt ikke i den skalaen man forventet, og ventetiden på en ny bil ble enorm, opp mot to år på det verste.
Ingen avtale
En ny problemstilling dukket også opp sommeren 2017: PSA-gruppen kjøpte Opel fra General Motors.
– Selvsagt skulle det vært mange flere biler, men salget av Opel til PSA var ekstremt dårlig timet når det kom både til allokering og pris, sier Stein Pettersen, kommunikasjonssjef for Opel hos den norske importøren.
Ampera-e ble bygget på General Motors' fabrikk i Orion, Michigan, parallelt med tvillingbilen Chevrolet Bolt, og det ble aldri noen god flyt i samarbeidet med PSA.
– I august var det tomt for Opel Ampera-e, og PSA har ikke noen avtale med GM om levering av flere biler.
Det betyr at Ampera-e ikke lenger finnes i Opels sortiment i Norge. Det ble levert totalt 3732 nye Ampera-e til norske kunder i de tre årene de var på markedet, av et europeisk salg på rundt 9000 biler totalt.
– Nå er det Corsa-e, og kommende Mokka-e, som gjelder for Opel når det kommer til elektriske små- og kompaktbiler fremover, sier Pettersen.