Bilprodusenten Polestar sier de skal legge fram et regnskap over de elektriske bilenes klimapåvirkning fra og med produksjon og gjennom hele bilenes levetid, som de kaller «Polestar Life Cycle Assessment».
– Bilprodusenter har tidligere ikke vært tydelig nok med kundene på hvordan produktene de selger, påvirker miljøet. Det er ikke godt nok. Vi må være ærlige, uansett hvor ubehagelig det måtte være, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar, i en pressemelding.
Polestars egne analyser viser at elbilen Polestar 2 forlater fabrikken med et karbonavtrykk på 26 tonn. Sammenlignet med en tilsvarende Volvo XC40 med forbrenningsmotor har Polestar 2 et høyere avtrykk i produksjonsfasen grunnet høyt energikonsum i produksjon av batteriet.
Etter 50.000 kilometer passerer bilen med forbrenningsmotor elbilen i sammenlagt CO2-utslipp.
– Budskapet er tydelig; elektriske biler tilbyr en vei mot klimanøytralitet, og vi kommer til å bruke innsikten fra denne rapporten til å nå det målet, sier Ingenlath.