Peugeot e-2008 byr på mye som mange vil ha, men den passer ikke til alle.
PSA-Gruppen har virkelig fått fart på elbillanseringene i år. På kort tid har de rullet de ut tre forskjellige småbiler: DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e og Peugeot e208. Det skal hvert øyeblikk også komme kassebiler og flerbruksbiler bygd på samme lest, og Citroën får sin elbil med en C4 før året er omme. Og ikke minst er Peugeot nå klar med enda en variant, den kompakte SUV-en e2008. Som for øvrig snart får selskap av Opel Mokka-e.
Her snakker vi om et selskap som virkelig har studert plansjen over storbruksfordeler.
Det betyr at e-2008 har en batteripakke på 50 kWh og en oppgitt rekkevidde på 32 mil, to mil kortere enn e-208. Dette har logisk nok har med størrelse å gjøre. Kompakt-SUV-en er 25 centimeter lengre og 100 kilo tyngre.
Volum
Størrelsen gir e-2008 en helt annen mulighet i markedet enn lillebroren. For de ekstra centimeterne gjør at den fungerer som en liten familiebil. Plassen i baksetet er absolutt adekvat, selv for voksne, noe man vanskelig kan si om e-208. Selve kupeen har også mer volum, grunnet mer takhøyde.
e-2008 er lengre enn en Hyundai Kona, som ser ut til å ha blitt et alternativ for folk som vil ha elbil som familiebil. Innvendig virker de ganske like. Akselavstanden er så å si identisk, men Peugeot-en er lengre ytre sett, noe som gir et bagasjerom som er rundt hundre liter større enn i den koreanske bilen.
Samtidig har ikke franskmannen i nærheten av like god rekkevidde. Så er spørsmålet om vel 30 mil er tilstrekkelig i dag? Ladefarten er på 100 kilowatt, så ladestoppen blir ikke særlig lenger enn det tar å få ned en stor og glohet kaffe.
Design på kanten
På veien er bilen uproblematisk. Den er forholdsvis lett på rattet, og den har innstillinger som gjør at man kan tilpasse den en smule etter hva slags kjørestil man ønsker. Lyddempingen er bra, og balansen i bilen fin, godt hjulpet av en batteripakke som ligger i gulvet mellom akslingene.
Det er ikke til å komme ifra at e-2008 framstår som et svært godt alternativ i den minste familiesjangeren av elbiler.
Men skal man trives, må man også like at designet er litt på kanten. Utvendig følger det stilen til sine større SUV-søsken 3008 og 5008. Altså skarpe hjørner og et stort tryne. Mens 208 og 508 er blant de lekreste bilene i sitt segment, kan vi ikke si det samme om e-2008. Utseendet kan muligens kalles karakteristisk, men vakkert er det ikke.
Også innvendig må man henge med på Peugeot-designernes ideer hvis relasjonen skal fungere. Rattet er veldig lite og sitter litt lavt, slik at man skal kunne se informasjonen i dashbordet over rattet. Slik slipper man ekstrautstyr som head-up display, men samtidig krever det at man har en kropp som passer inn i Peugeots verden, hvis ikke skygger øvre del av rattet for informasjon fra speedometer og slikt. Er dette et problem, blir løsningen å sitte litt vondt.
Ikke A4
Resten av interiøret er heller ikke A4. Det er mye digitalt, med en blanding av knappestyring og berøringsskjerm. Oppsettet er litt uvant, men det er trolig noe man vil venne seg til over tid. Ingen skal si at Peugeot ikke vil skille seg ut.
Prismessig ser det ikke så galt ut. Testbilen er en e-2008 GT, som har maks med utstyr og koster snaut 350.000 kroner. Kan man klare seg med mindre felger og uten utstyr som adaptive LED-lys, trådløs mobillading og adaptiv cruisekontroll, blir prisen i underkant av 300.000 kroner.
e-2008 er 30.000 kroner dyrere enn lillebror e-208, men er altså en langt mer praktisk bil. Ser vi på pris, størrelse og funksjoner under ett, ligger e-2008 ganske likt med Hyundai Kona og Volkswagen ID.3. Grunnen til at vi ikke tar med Opel Ampera-e her, er at den rett og slett ikke selges lenger. Opel venter i stedet på Mokka-e, som trolig blir svært lik e-2008 i størrelse, pris og funksjoner.
Det er mye som er bra med e-2008. Rekkevidden bør være til å leve med, men for noen vil det nok være ganske frustrerende å måtte velge mellom god sittestilling og god informasjon.
Tekniske data
Peugeot e-2008 GT
Pris: 346.900.-
Pris testbil: 364.900.-
Motor: Elmotor. 136 hk 260 Nm.
Batteri: 50 kwh
Maksimal ladefart: 100 kWF
orbruk: 1,56 kWt/milT
oppfart: 150 km/t
Aks: 9 sekunder
Rekkevidde: 320 km.
Mål (LxBxH): 4300/1770/1550 mm
Bagasjeplass: 434/1467 liter
Vekt: 1550 kilo
Pluss og minus
+
Overraskende romslig
Går langt nok
Kvalitetsfølelsen
–
Pussig design
Ergonomien kan være problematisk
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/103017-bestselgerpotensial#sigProId365d7054d8