Renaults «billigmerke» Dacia kommer med en elbil, Spring Electric. Den markedsføres som en bybil, med en lengde på 3,73 meter og en bredde på 1,62. Samtidig er bilen ganske høyreist, med 15 centimeter bakkeklaring, slik at den ser ut som en liten SUV. Spring Electric har en byvennlig svingradius på 4,8 meter.
– At Dacia Spring Electric skal være en bil som er rimelig nok for «alle», er vi sikre på. At den blir Norges billigste elbil, kan vi ikke garantere, men de konkurrentene som skal være billigere, må være virkelig billige, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske importøren.
Bilen har sitteplass til fire voksne og en oppgitt bagasjeplass på 300 liter.
Batteriet er på 26,8 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 22,5 mil. Effekten er på 44 hestekrefter.
Andersen regner med å ha prisen klar i første halvår av 2021, med leveringer i andre halvår.