Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
08 mai 2021 19:30
Del på Facebook
HALV MILLION: Testbilen er svært godt utstyrt, og dyrere enn det «folk flest» velger. Importøren sier det så langt ser ut til at kundene velger en bil som ender på noe under 500.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
HALV MILLION: Testbilen er svært godt utstyrt, og dyrere enn det «folk flest» velger. Importøren sier det så langt ser ut til at kundene velger en bil som ender på noe under 500.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes’ minste elbil er raffinert, men har også en del løsninger som viser at den deler utgangspunkt med en fossilbil.

Mercedes EQA er et tegn på at utvalget av elbiler begynner å bli bra. At dette er en kompakt-SUV med elmotor, er ikke poenget her, for slike biler finnes det etter hvert mange modeller av. Nei, saken er at EQA er en raffinert bil, med det som kalles premiumnivå på materialer og byggekvalitet. Biler i denne størrelsen har så langt vært av den enklere sorten, mens Mercedes sikter mot et mer kostbart sjikt.

EQA er ikke billig. Testbilen, som har et høyt utstyrsnivå, koster 590.000 kroner. Det behøver ikke å bety at den bare blir for spesielt interesserte. Før elbilene for alvor lagde et helt nytt bilmarked her til lands, solgte premiummerkene godt, selv om det aldri var noe problem å finne en langt billigere bil med de samme ytre målene. EQA betyr bare at valgmulighetene i sjangeren har blitt større.

Flott interiør

Ikke minst innvendig fremstår EQA som påkostet. Der finner man Mercedes’ digitale førermiljø, med en skjerm som strekker seg over to tredeler av dashbordet. Dette er et opplegg de har hatt i flere år, som både fungerer svært bra og ser det lekkert ut. Systemet er dessuten enkelt å bli kjent med.

Mercedes har også den smarte løsningen der ventilasjonsapparatet og tilhørende funksjoner har en egen knapperad. Dette er saker man ofte bruker, og da er knapper langt bedre enn berøringsskjerm.

Bilen er en nær slektning av den nylig lanserte GLA, og det ser man på noen av løsningene – som at gulvet har en opphøyning i midten. Den har heller ikke noe oppbevaringsrom under panseret. Slike kompromissløsninger oppstår når bilen er konstruert for å kunne ha ulike drivlinjer, både el, fossil og en blanding. For å få plass til batteriene og bevare bakkeklaringen er avstanden fra sittepute til gulv i baksetet noe mindre enn i GLA. Det gjør at voksne vil oppleve sittestillingen som en smule klein.

Egg

EQA ser ut som en krysning av en SUV og en flerbruksbil, og med sin eggaktige form er den ytre sett svært lik GLA. Sånn supervellykket, rent estetisk sett, er det ikke. Fronten er ulik på de to bilene – EQA har en tett grill som sett litt på skrå ovenfra minner om fronten hos storebror EQC.

Batteripakken har en nettokapasitet på 66,5 kWt, og oppgitt rekkevidde er opptil 42 mil. Vår opplevelse, i pent vårvær, var at den i virkeligheten lå rundt 35 mil. Noe som er helt greit. Med en ladefart på 100 kilowatt bør det ikke være for plundrete å dra på langtur med EQA.

På veien er den fin. Den føles som en større bil, i positiv forstand, og takhøyden skaper et lyst og luftig inntrykk, ikke minst med glasstak som det var i testbilen. Den har flere kjøremodus, og man kan også stille inn styring, motorrespons og understell etter ønsket grad av sportslighet. I tillegg kan man via hendler på rattet justere regenereringsstyrken. På det kraftigste kan bilens kjøres med én pedal på grunn av kraftig nedbremsing når man slipper opp gassen. Dette egner seg definitivt best under bykjøring.

Stjerne i fronten

EQA er ikke en elbil med masse effekt, det er liksom ikke som å være en stein i sprettert når man kjører gasspedalen i gulvet. Med 190 hestekrefter og to tonn i vekt er det ikke mer hestekrefter her enn man faktisk trenger. Null til hundre på 8,9 sekunder er ganske rolig til en elbil å være, samtidig gir den, som de aller fleste elbiler, en følelse av kvikkhet fordi motoren er så umiddelbar i responsen.

Problemet til EQA er alle kompromissene som har blitt gjort siden den ikke er bygget med tanke på kun å være en elbil. Baksetet lider under dette. Bagasjeplassen er mye mindre enn i versjonene med bare fossilmotor, det er også mindre enn i ladehybridversjonen. Samtidig veier EQA mye til å være en bil av denne størrelsen.

På toppen av det hele er prislappen ganske frisk. Går man for en velutstyrt versjon, koster den omtrent det samme som en Volvo XC40 Recharge. Størrelsesmessig er de temmelig like, men Volvoen har firehjulstrekk og mer enn dobbelt så mye effekt.

Men XC40 er ikke en Mercedes. Så for dem som ønsker seg en stjerne i fronten, er EQA den billigste muligheten hvis man vil kjøre elektrisk.

Tekniske data

Mercedes EQA 250 AMG Edition
Pris: 516.100.-
Pris testbil: 589.702.-
Motor: Elmotor. 190 hk. 375 Nm.
Batteri: 66,5 kWt (nettokapasitet)
Maksimal ladefart: 100 kW
Forbruk: 1,77 kWt/mil
Rekkevidde: 426 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 8,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4463/1834/1620 mm
Bagasjeplass: 585/1710 liter
Vekt: 1965 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Komfort

Pris
Kompromissløsninger

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse