For 20 år siden lanserte BMW den moderne versjonen av Mini.
I begynnelsen av 2001 startet BMW med å lage delene til en ny og moderne Mini, og 26. april samme år rullet den første bilen ut av fabrikken i England. Siden den gang har BMW laget over fem millioner eksemplarer av de forskjellige Mini-utgavene. Snaut 12.000 av disse har blitt solgt som nye i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Det startet med en tredørsvariant, deretter ble sortimentet utvidet med flere ulike modeller. Stasjonsvognversjonen Clubman kom i 2007, og i 2010 kom kompakt-SUV-en Countryman, i et segment som ofte kalles «crossover». I tillegg har det vært en rekke variasjoner av modellene.
Mini var også tidlig ute med å tilby en rekke designeffekter – som fartsstriper og Union Jack-dekorert tak – slik at kundene kunne skaffe seg en bil som skilte seg fra andre.
– Felles for mange av Mini-kundene er en følelse av entusiasme og individualitet. Man skiller seg kanskje litt mer ut i mengden og lar bilen reflekterer litt mer personlighet. En kombinasjon av det sportslige, elegante og litt mer unike, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.
Elektrisk framtid
Tegneby forteller at det er kundenes ønsker som har definert utviklingen og alle de forskjellige variantene. Blant variantene er en todørsutgave kalt Mini Coupé, og et tredørs alternativ til Countryman som ble døpt Paceman.
Utviklingen videre går, ikke overraskende, i elektrisk retning.
– Mini ble født som en «annerledesbil» for over 60 år siden. Nå er bilverdenen igjen i endring. Mini tar utfordringen på nytt og blir det første merket i BMW Group som blir fullelektrisk. Det skjer i 2030, sier Tegneby.
Det vil også komme nye varianter.
– Den elektriske kjernefamilien til Mini vil i fremtiden inkludere en tredørs modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Med andre ord, den populære Mini Countryman vil få selskap av en annen og mindre crossover-modell, sier Tegneby.