Sleng kakene i frityren! Der er verken så farlig eller vanskelig som mange tror.
Mange av oss er regelrette søtmonser. Selv elsker jeg kaker i alle varianter – fra enkle formkaker til flott dekorerte kaker i flere lag. Særlig er jeg fascinert av dem som serveres varme, luftige, seige og sprø.
I kakenes rike er det virkelig ingen regler. Her er det fritt fram for de mest vanvittige ideer. Lag en kakedeig, stek den i en panne, i ovnen, i en sliten form eller kanskje i frityrgryta. Og fyll den etter hjertens lyst. Kanskje du foretrekker friske jordbær, en heftig karamellkrem – eller en iskrem laget med maur? Sistnevnte får du på en av verdens mest populære restauranter, Alchemist i København. Deres iskremsandwich har faktisk maur som ingrediens i alle rettes bestanddeler. Akkurat sånn – ved å inkludere en ingrediens mange til nå har rynket på nesa av – foregår den gastronomiske utviklingen. Sånn beveger vi oss videre, med kreativitet, utforskning, lekenhet, glede og en liten dose galskap.
Om du ønsker å bli inspirert til å lage nye søtsaker finnes det millionvis av bøker om temaet, i tillegg har vi et helt internett å ta av. Snakk om kakebord!
Frityrstekte kaker er det også et hav av. Fra velkjente churros, doughnuts og fylte berlinerboller, til mochi doughnuts, long johns og pon de rings. I Norge har vi også mange morsomme frityrstekte kaker som sprutbakkels, fattigmann, smultringer og rosettbakkels.
Ukas dessert – en frityrstekt, saftig sak basert på en vannbakkelsaktig røre – er en sann fryd, og ny i mitt repertoar. Kakene kalles crullers, på norsk kan vi gjerne si «krøller». De finnes i flere varianter rundt om i verden, her får du oppskriften på den franske. Hvis du har laget vannbakkels før, så vil du føle deg veldig på hjemmebane. Framgangsmåten er den samme, bortsett fra at du steker kakene i en gryte med fett eller olje. Mange kvier seg veldig for denne operasjonen, det kan virke stressende og utrygt. Men følger du mine råd her, skal det være ganske lett.
Bruk en vid, romslig gryte, og ha et lokk på lur. Det farligste med frityrsteking er at du kan få den varme oljen på deg, og at oljen i verste fall tar fyr. Dette skjer kun hvis du glemmer gryta på varmen, slik at oljen blir nesten svart, rykende og med en temperatur langt over 200 grader. Er uhellet ute, må du passe på panneluggen og trekke deg unna. Prøv å ta gryta forsiktig bort fra varmen.
Hvis du passer på varmen, og ikke har gryta for full med olje, kommer frityrstekingen til å gå helt fint. Medium varme, opptil rundt 160 grader, er perfekt. Jeg tester alltid temperaturen ved å ha litt kakerøre oppi, da ser du fort om den bruser, og om kakene blir jevnt stekt. Blir de veldig fort mørkebrune, er oljen for varm. Når du har mye kald røre oppi, synker temperaturen en del, så jeg pleier å justere varmen litt opp og ned.
En nøytral olje er best til frityrsteking. Som regel bruker jeg solsikkeolje, men raps, jordnøtt og soya går også bra. Kokker bruker sjelden smult (svinefett), men til tradisjonell bakst fungerer det godt.
Fortsatt litt usikker? Dette kommer til å gå bra! Jeg lover at det er verdt jobben – og at søtmonsene som får smake, vil få en ny kakefavoritt.
Crullers med rørte bær
Ingredienser
1 dl vann
1,5 dl helmelk
100 g vanlig saltet smør
1 ss sukker
125 g hvetemel
3 egg
6–7 dl solsikkeolje
Bringebær
Sukker
Melis
Framgangsmåte
Ha melk, vann, sukker og smør i en kjele. Kok dette opp, hell i melet, og pisk det godt sammen over varmen til du får en samlet og jevn deig. Ta deigen av varmen, og la den avkjøle seg i et kvarters tid.
Nå skal du vispe inn ett og ett egg. Da er det viktig at røra ikke er for varm, for da vil eggene stivne, og du vil ikke får deigen luftig. Når du har rørt inn alle eggene, og du har en glatt røre, kan du ha den i en sprøytepose med stjernetyll på. Sett deretter deigen kaldt til du skal bruke den.
Sprøyt så røra rundt i ringer som ser ut som krøllete smultringer, én og én på tilpassede bakepapirbiter. Disse kan du godt ha en liten stund i fryseren, så er du sikker på at de holder den flotte fasongen. Ta dem ut, og stek to-tre stykker av gangen i den varme frityrgryta. La dem få fin, gyllen farge på én side, fjern så papiret med en klype. Vend dem litt fram og tilbake til de er jevnt stekt. Ta dem ut med klypa eller et annet passende redskap, og legg dem på en rist eller et papir for å bli kvitt overflødig olje.
Rør sammen melis og noen dråper vann, og legg dette som en glasur oppå.
Som det meste vi lager er kakene best ferske. Server dem sammen med friske eller frosne bringebær, som er rørt sammen i en kål med et par skjeer sukker. Nyt!