Porsche satte salgsrekord i Norge i 2021. Den norske importøren sier de ikke har noe behov for bli større.
Aldri tidligere har det vært levert så mange nye Porscher i Norge som i fjor. 2043 biler er en vekst på 19 prosent fra året før. Det er én modell som driver tallene opp: elbilen Taycan.
For fem år siden var totaltallet 417 biler.
– Den gang visste vi at det ville bli en økning når Taycan kom. Så vi tok noen grep slik at vi som var vant til noen hundre biler i året, skulle være i stand til å håndtere det som måtte komme, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske importøren.
Han sier de anslo at det ville bli snakk om rundt 1500 biler i året, kanskje 2000, når Taycan var lansert, noe som viste seg å være ganske så presist.
Importøren har nå nye anlegg i Ålesund, Porsgrunn, Asker og Kristiansand, mens den totale bemanningen har økt fra 150 til 280 personer.
Men videre vekst er ikke noe Scheel og Porsche i Norge har som primærmål.
– Vi er komfortable med volumet vi har nå. Veksten i 2021 fulgte i høy grad markedet, og vi er fornøyde.
At mer og mer av salget blir elektrisk, er ikke til å komme utenom.
– Det går selvsagt i en elektrisk retning, om noen få år tror jeg nok de aller fleste lander på en elbil uansett. Selv om den unike tax free-situasjonen vi har i dag, neppe varer så lenge til.
Det gjør at han er usikker på hvor mye det vil ha å si for Porsche-volumet når Macan dukker opp som elbil, trolig i 2023.
– Vi har som sagt ikke noe mål om stor vekst, det er viktigere for oss at kundene får den opplevelsen de forventer. Porsche har en filosofi om å produsere én bil mindre enn markedet etterspør.