Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
22 januar 2022 19:30
Del på Facebook
ELEKTRISK HAVN: Drammen havn tar imot 70 prosent av bilene som kommer til Norge, og de senere årene har det blitt stadig flere elbiler. Den trenden vil fortsette. Foto: Heiko Junge / NTB
ELEKTRISK HAVN: Drammen havn tar imot 70 prosent av bilene som kommer til Norge, og de senere årene har det blitt stadig flere elbiler. Den trenden vil fortsette. Foto: Heiko Junge / NTB

2021 ble et rekordår for elbilsalget i Norge, med mange nyheter som traff godt i markedet. Kan 2022 følge opp? Det er i hvert fall ikke mangel på nyheter.

2021 ble et rekordår for bilsalget på nær sagt alle mulige måter – både når det gjaldt totalvolum og elbilandel. Totalantallet på 176.276 personbiler slo rekorden fra 1989, og 113.715 elbiler ga en andel i personbilmarkedet på 65 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Forrige rekord i elbilandel var i 2020, da elbilene sto for 54 prosent av nybilsalget. OFV anslår at elbilandelen vil øke ytterligere i år.

En rekke nye elbilmodeller gjorde seg gjeldende på bestselgerlisten i 2021. Og det er grunn til å tro at trenden vil fortsette i år. BMW er ett av flere etablerte merker som satser tungt på elbiler. Ved årsskiftet kom sedanen i4 og den store SUV-en iX, og det er mer i vente med luksussedanen i7 og kompakt-SUV-en iX1.

– Vi har ikke offentliggjort tidspunktet for norsk lansering i 2022 for BMW i7 og BMW iX1 enda. Vi vil starte salget i god tid før lansering, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Folkevogn

Volkswagen kommer med en versjon av ID. 4 som har coupé-utforming av taket og får navnet ID.5. I løpet av året vil det også komme en bil som har en tung arv, etterfølgeren til «folkevognbussen». Den er døpt ID. Buzz og blir tilgjengelig både som varebil og personbil.

– Det er verdenspremiere på ID. Buzz 9. mars, sier Lars Joakim Hanssen, kommunikasjonssjef for Volkswagen personbil og Volkswagen nyttekjøretøy.

Det er åpnet for reservasjon av varebilversjonen, mens han sier de ennå ikke har noe konkret tidspunkt for reservasjon og salgsstart på personbilvarianten.

– Men vi håper at vi skal få se de første ID. Buzz på norske veier i løpet av 2022.

To fra Mercedes

Mercedes har rullet ut flere elbiler de senere årene, og helt i starten av 2022 kommer EQB. EQB deler plattform med kompakt-SUV-en EQA, men er litt lengre, slik at det er blitt plass til en tredje seterad.

EQB kommer med firehjulstrekk og en rekkevidde på 42 mil, og prisen starter på 550.000 kroner. Til forskjell fra EQA kan den ikke ha hengerfeste.

– I begynnelsen av januar forventer vi de første EQB-modellene på norske veier. Tilgangen på biler forventes å være god, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos Mercedes.

Senere i år kommer Mercedes med en elbil til, EQE, som er den elektriske varianten av E-klasse. Hermansen sier den er bygget på samme plattform som luksusbilen EQS.

Flere SUV-er

Både Nissan og Toyota kommer med elbiler som det er knyttet store forventninger til, og som har potensial til bli bestselgere. Nissan Ariya og Toyota bZ4X er begge mellomstore SUV-er, med mulighet for firehjulstrekk, og er dermed biler som treffer midt i massemarkedet i Norge.

– Ariya kommer til Norge på forsommeren, og vi har ingen indikasjoner på at det blir noen forsinkelser, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos Nissan.

Selskapet har tidligere sagt at de skal selge 7000 Ariya i år, men Marcussen sier dette nå er litt usikkert gitt omstendighetene, så han tør ikke komme med oppdaterte tall.

– Men det er klart at vi har store forventninger til Ariya, en bil som går rett inn i kjernen av det norske elbil-kunder nå etterspør, og den vil nok bli vår viktigste modell i år.

Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos Toyota, sier de planlegger for at bZ4X kommer i mai eller juni.

– Per i dag ønsker vi ikke å gå ut med et konkret salgsvolum, men vi kan bekrefte at bZ4X blir en betydelig volummodell for Toyota i Norge.

Subaru, som har vært nærmest utradert i Norge de siste årene, gjør et comeback med sin versjon av samme bil, som får navnet Solterra.

I løpet av året vil også arvtakeren til Volvo XC90 være klar, og den vil bli tilgjengelig som elbil. På samme plattform, men med et mer sporty utseende, kommer Polestar 3. Begge bilene er store SUV-er.

Konkurrerer med ID. 3

I kompaktklassen kommer Renault med Megane E-Tech, som ifølge den norske importøren skal ta opp kampen med Volkswagen ID. 3.

Megane E-Tech har en batteripakke på 60 kWt, forhjulstrekk og en rekkevidde på inntil 47 mil. Den enkleste versjonen vil ha 130 hestekrefter, mens to bedre utstyrte utgaver skal ha 220 hestekrefter.

Kommunikasjonssjef Roger Andersen sier de regner med å få rundt 200 biler i måneden fra lanseringstidspunktet, og tror at de vil skrive kontrakter på rundt 3000 Megane E-Tech neste år. Prisen er ennå ikke klar, men det er ventet at de første bilene er her rundt påsketider.

Lucid Air har det som er elbilverdenens lengste rekkevidde med 84 mil. Leveringene har startet i USA, og det er ventet at utrullingen i Europa skjer i år, med Tyskland som første land. Planene for Norge er foreløpig i det blå.

– Dessverre har vi for øyeblikket ingen flere nyheter når det gjelder lanseringen i Norge, sier Jarno Middelbosch, kommunikasjonssjef for Lucid i Europa.

Chip-mangel og korona

Hva så med kinamerkene? I 2021 kom det flere nye til Norge, som BYD, NIO, Xpeng og Hongqi.

– Chip-mangel, korona og avtaler som ble utsatt, gjorde at bilene kom så seint på året at de ikke rakk å markere seg, sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24.

Han tror det kan ta litt tid før vi ser hvilke merker som lykkes og ikke. En kinabil har han veldig tro på, er fra MG, et merke som har vært på markedet i Norge et par år.

– MG Marvel R er skremmende bra når man ser på prisen. Den er tight og fin å kjøre, koster 420.000, har skinninteriør og panoramatak som kan åpnes, og alt av utstyr. Den kan virkelig gjøre vei i vellinga.

Samtidig tror Skillebæk at det skal bli vanskelig å slå Tesla Model Y i salgsvolum.

– 2022 kan bli et pauseår, med den samme skvisen i år som i fjor med leveringsproblemer, slik at mange av de nye bilmodellene kommer mot slutten av året. Toyota BZ4X og Nissan Ariya kan bli de store snakkisene, med potensielt stor kundemasse, men Model Y skal bli vanskelig å holde borte fra toppen, sier Skillebæk,

– X-faktoren er om chip-problemene løsner, da kan det bli et ras av leveringer på bilene som ble lansert i fjor, som har blitt forsinket, avslutter han.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse