Peugeot har ingen modeller som selger veldig mye. Selv ikke en helt ny 308 med hybriddrivlinje ventes å oppnå de helt store salgstallene.
For snaut ti år siden var Peugeot 308 en bilmodell som solgte i godt i Norge. Det første hele året forrige generasjon av 308 var på markedet, i 2014, ble det registrert 2106 nye eksemplarer av bilen, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.
Den gang var ikke elbilene store utfordrere – til sammen hadde de bare en markedsandel på 12 prosent.
Den helt nye generasjonen 308 har helt andre arbeidsvilkår. I første kvartal av 2022 er elbilandelen i Norge 83 prosent, og 308 er ennå ikke tilgjengelig i en helelektrisk versjon. Den kommer riktignok som plugin-hybrid, men også det segmentet er i kraftig tilbakegang, med en markedsandel på litt under sju prosent i år.
Importøren har derfor et salgsmål som er av en helt annen skala enn tidligere.
– Vi regner med 300 til 400 registrert i år, hvor tre firedeler er plugin, sånn cirka. Det er vanskelig å gi krystallklare data for tiden, men dette er det vi legger opp til, sier Stian Gihle, kommunikasjonssjef hos den norske Peugeot-importøren.
– Viktig fra dag én
Mens noen merker har én eller kanskje to modeller som selger veldig godt, har Peugeot en annen strategi i Norge.
– Vi har ikke en modell som selger i 5000 eksemplarer, men vi har flere som leverer noen hundre. Vi jobber med alle disse modellene, og til sammen blir det en del. 308 er i så måte viktig for oss fra dag én.
Så langt i år er Peugeot på en 13. plass i merkestatistikken, og det er de tre elbilmodellene e-2008, e-208 og e-Traveller som går best.
Den nye 308, som lanseres i disse dager, kommer både som kombi og stasjonsvogn og har samme moderne designprofil som den større modellen 508.
308 kan leveres med en rekke forskjellige motorer, både bensin og diesel, med effekt fra 110 hestekrefter. Sterkest er plugin-hybriden med 225 hk. En plugin hybrid på 180 hk er også tilgjengelig.
Gihle forteller at modellen kommer i en elektrisk utgave, både som kombi og stasjonsvogn, sommeren 2023. Denne vil selvsagt være langt mer salgbar i Norge.