Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
16 april 2022 19:30
Del på Facebook
FORHJULSTREKK: Til nå har Volvo XC40 Recharge kommet i en «twin-versjon», hvilket betyr to motorer og firehjulstrekk. Den nye versjonen, «Ultimate», har forhjulstrekk og én motor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FORHJULSTREKK: Til nå har Volvo XC40 Recharge kommet i en «twin-versjon», hvilket betyr to motorer og firehjulstrekk. Den nye versjonen, «Ultimate», har forhjulstrekk og én motor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Det er penger å spare på Volvo XC40 Recharge hvis tohjulstrekk og 231 hestekrefter er nok.

En under middels stor SUV som starter på 525.000 kroner, er ikke akkurat i røverkjøpskategorien. Men nå har Volvo XC40 Recharge kommet i en mer tilgjengelig versjon – for dem som kan nøye seg med forhjulstrekk og langt færre hestekrefter.

Annonse
Annonse

For i likhet med Polestar 2, som er bygge på samme lest, ruller nå Volvo ut en enklere versjon der startprisen er 440.000 kroner. Det er vel fortsatt vrient å påstå at det har blitt en rimelig bil, men XC40 Recharge Ultimate koster i hvert fall betydelig mindre enn firehjulstrekkeren XC40 Recharge Twin.

Det man ofrer er altså noen hestekrefter, samt muligheten for at bilen bruker alle fire hjulene til framdrift. Når det gjelder kreftene, er det på ingen måte snakk om at bilen har blitt sløv. For kun få år siden ville 231 hestekrefter i bil som dette kvalifisert til ett eller annet kult emblem som «GT» eller «R». Og hvor ofte er det egentlig man trenger firehjulstrekk?

Mindre batteri

Faktisk er bilen så sterk at de piggfrie vinterdekkene spinner hvis man er litt hard på gassen, og i vanlig bruk er det svært lite som skiller tohjulsvarianten fra den med trekk på alle fire.

Men på ett område – forbruk – kunne man ønsket at forskjellen var litt større. Det høye forbruket har nemlig vært det største minuset med XC40. Forbruket har medført for kort rekkevidde, særlig når det er kaldt.

Det oppgitte forbruket i den nye versjonen er 18,7 kWt, noe som er en god del lavere enn i firehjulstrekkeren. I brosjyren er rekkevidden oppgitt drøyt 40 mil, men da vi satt oss inn, informerte bilen om at den var drøyt 30 mil. Og på veien holdt snittforbruket seg over 2 kWt per mil, som ganske riktig tilsier drøyt 30 mil. Det er nemlig slik at batteriet er noe mindre i denne versjonen enn i firehjulstrekkeren, med 67 mot 75 netto kWt.

Det betyr at Volvos drivlinje har et ganske høyt forbruk sammenlignet med for eksempel Tesla. I høyere hastigheter bærer bilen preg av at formen er temmelig firkantet, det er nok derfor den også sluker strøm når det er kaldt.

Et annet punkt som også trekker ned, er at XC40 deler plattform og utforming med en fossilbil. Det gjør at den innvendig plassen ikke blir maksimalt utnyttet. På den positive siden har bilen en frunk med plass til ladekabler.

Tilstrekkelig

Nå skal det sies at rekkevidden er mer enn tilstrekkelig for så å si all daglig bruk – og det er nok en av grunnene til at Volvo selger mange XC40. Siden modellen kom i slutten av 2020, er det levert rundt 7000 eksemplarer, noe som gjør den til den suverent med solgte Volvo-modellen i perioden.

Annonse
Annonse

Det er heller ikke så vanskelig å forstå at mange velger å gå for bilen. Merket har en solid posisjon i Norge, og XC40-modellen har et klassisk Volvo-preg: Litt kantete i formen, med et interiør som gir følelsen av noe robust og velbygd. I tillegg sitter man godt. På veien er bilen nøytral og fin, samtidig som den er kvikk takket være den relativt kraftige motoren.

Størrelsen passer for en familie på fire som ikke har voldsomt mye å drasse på. Bagasjerommet tar i overkant av 400 liter, noe som er greit, og det er samtidig fikst satt opp – med plass under gulvet og muligheter for å brette opp gulvet slik at man får skillevegg og oppheng. Og som nevnt kan ladekablene ligge i frunken foran. Baksetet kan deles i tre, og med krok kan man dra en henger på 1500 kilo. Bilen kan også ha taklast.

Budsjett

Med en lengde på 442 centimeter er dette en kompakt-SUV. Kort akselavstand, og et høyere tyngdepunkt enn hos en sedan, skaper et visst dumphuskepreg på vårveier med telehiv. Ut fra størrelsen har bilen likevel et bra komfortnivå. Per i dag er den kanskje sterkeste konkurrenten Mercedes-EQA, mens BMW kommer med sitt alternativ, iX1, senere i år.

Tohjulstrekkvarianten kan være en god løsning hvis man er i ytterkant av budsjettrammen og absolutt vil ha en XC40. Uansett vil man nok sjelden havne i situasjoner der firehjulstrekkeren skiller seg merkbart ut, det må i så fall være i dragrace eller når man støter på en veldig glatt bakke. Eller når man har behov for å ha mye på slep – ettersom tohjulsvarianten kan trekke 300 kilo mindre.

Høyt forbruk og stiv pris har hittil ikke hindret tusenvis av nordmenn i å skaffe seg en XC40 Recharge. Nå åpner den billige varianten for at flere henger seg på.

Tekniske data

Volvo XC40 Recharge Ultimate

Pris: 507.800.-
Pris testbil: 552.880.-
Motor: En elmotor. 231 hk 330 Nm.
Batteri: 69 kWt
Forbruk: 1,87 kWt/mil
Maksimal ladefart: 150 kW
Rekkevidde: 423 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 7,4 sekunder
Mål (LxBxH): 4425/1863/1652 mm
Bagasjeplass: 413/1342 liter
Vekt: 2030 kilo
Tilhengervekt: 1500

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Kvikk nok
Fin å kjøre

Fortsatt ganske dyr
Høyt forbruk

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse