Annonse
NTB
Tema
NTB
24 september 2022 19:30
Del på Facebook
KONKURRANSE: Det er ikke mangel på gode biler i segmentet Nissan Ariya ruller inn i, men Nissan har laget en bil som kommer til å ta markedsandeler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KONKURRANSE: Det er ikke mangel på gode biler i segmentet Nissan Ariya ruller inn i, men Nissan har laget en bil som kommer til å ta markedsandeler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Med Ariya har Nissan endelig en ny elbil som treffer midt i familiesegmentet. Vi har testet bilen som fort kan suse oppover salgslistene i Norge.

For ti år siden var Nissan svært tidlig ute med å servere en moderne elbil. Leaf er siden den gang levert i mer enn 70.000 eksemplarer i Norge – flere enn noen annen elbilmodell. Så det er helt på sin plass å hylle Leaf for å ha gjort elbiler til allemannseie her til lands.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Leaf har rukket å komme i to generasjoner, men det snodige er at Nissan ikke har fulgt opp med andre nye elbilmodeller tidligere. Samtidig betyr Leafs suksess at Nissan har en solid elbil-kundebase når de nå lanserer Ariya.

Men at Nissan kommer småsent til festen der elektriske, mellomstore SUV-er og crossovere svinger seg, er det ingen tvil om. Selv om dette er vårt største personbilsegment, er konkurransen ekstremt hard.

Unik design

Da fossilbilene dominerte, ble det etter hvert ganske umulig å se forskjell på de ulike modellene i SUV- og crossover-segmentet. Med elbilene har produsentene turt å ta litt mer risiko når det gjelder design.

Mens Leaf var en kompaktbil, er Ariya en romslig familiebil. Den har en særegen design, med store flater og en dominerende front. Glasshuset på toppen har coupéform. Med lakk i to toner, der hovedfargen er kobber, er det en bil som markerer seg. Den er kanskje ikke så vakker, men den viser at produsenten tar sjansen på å være litt småfrekk et segment der man tidligere ikke skulle skille seg ut.

Utformingen av interiøret fortsetter i samme selvstendige spor. At Ariya har en skjermplanke, er ikke noe ekstraordinært, men haptiske knapper som er integrert i materialene er kult. Knappene fungerer både praktisk og estetisk. Kabinen er et riktig fint sted å være.

To batteristørrelser

Testbilen har et batteri med en utnyttbar effekt på 63 kWt og forhjulstrekk, med en oppgitt rekkevidde på 40 mil. Utover høsten vil Ariya komme med et større batteri på 87 kWt. Tohjulstrekkutgaven vil da gå 53 mil, mens firehjulstrekkeren som kommer rundt årsskiftet, klarer 50 mil.

Importøren regner med at en stor del av kundene vil gå for det største batteriet og trekk på alle fire. Den versjonen starter på 501.000 kroner, testbilen på 425.000 kroner. Dette er konkurransedyktige priser i segmentet. Bilen med det minste batteriet byr på 214 hestekrefter, mens den dyreste varianten har to motorer og 301 hestekrefter.

Ariya har riktig type kjøreegenskaper. Den er forholdsvis godt lydisolert, og veiholdningen er fin og nøytral. Styringen er som man er vant til i moderne SUV-er – presis, men ganske fri for kommunikasjon med underlaget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Man kan velge mellom ulike kjøreprogram, der sport gir litt kvikkere respons. Testbilen er uansett langt unna de raskeste bilene i sjangeren, med en null til hundre-tid på 7,5 sekunder. Går man for versjonen med to motorer, gjøres denne øvelsen unna på 5,7 sekunder.

Komfortabel

Med testbilens motorisering er fokuset på komfort, ikke sportslighet. Det er en typisk familiebil, der evnen til praktisk og behagelig transport er viktig. Her leverer Ariya helt på linje med de gode konkurrentene.

Samtidig matcher den ikke de beste konkurrentene helt på oppbevaringsplass og sikt. Bagasjerom på 468 liter er greit, men ikke mer. Her blir Ariya slått av både Skoda Enyaq, Volkswagen ID. 4 og Tesla Model Y. En frunk under panseret er alltid praktisk for å kunne oppbevare ladekabler uten at de forsvinner under bagasjen, men dette rommet har ikke Nissan fått plass til i Ariya.

Coupé-takformen forstyrrer sikten bakover, og som i flere andre biler med en moderne takform er a-stolpen trukket langt fram og tar sikt på skrå forover.

Lavt forbruk

Der bilen leverer godt over snittet, er på forbruk. Ligger man i landeveishastighet, sniker forbruket seg pent ned.

Fabrikken oppgir et snitt på rett under 1,8 kWt per mil, vi havnet på 1,6 etter en variert tur på 20 mil. Her er det inkludert høye motorveihastigheter der bilen, som omtrent alle andre elbiler, sluker strøm. Men så fort man er i områder med lavere fart, er Ariya en skikkelig sparebøsse. På slike veier er det helt opplagt mulig å strekke ut den oppgitte rekkevidden.

Nissans Ariya leverer helt på nivå med de sterkeste konkurrentene når det gjelder det tekniske, og stikker seg litt ut på det visuelle. Med bakgrunn i et solid kundegrunnlag og sannsynligvis god tilgang på biler til Norge, vil Ariya plassere seg høyt på bestselgerlistene når alle modellene blir tilgjengelige i løpet av det neste halvåret.

Tekniske data

Nissan Ariya 63 kWh Advance
Pris: 425.000.-
Pris testbil: 465.000.-
Motor: Elmotor. 214 hk 300 Nm.
Batteri: 63 kWt
Maksimal ladefart: 130 kW
Forbruk: 1,76 kWt/mil
Rekkevidde: 403 kilometer
Toppfart: 170 km/t
0-100: 7,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4595/1850/1660 mm
Bagasjeplass: 468 liter
Vekt: 1850 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Forbruk
Kvalitetsfølelse

Bagasjeplass
«Elsk eller hat»-utseende

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse