Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
22 september 2022 13:00
Del på Facebook
VEGETAR: Ingen savner kjøtt eller fisk når smaksrik kati-rull står på menyen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
VEGETAR: Ingen savner kjøtt eller fisk når smaksrik kati-rull står på menyen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Gi hverdagen en indisk touch! Med kati-rull på menyen er det ingen som savner kjøtt.

Selv etter hektiske hverdager i tidsklemma hender det at jeg sliter med å få sove. Det hjelper nok ikke at jeg ligger og glaner på telefonen i senga. Men noe godt kommer det ut av det: Ekkokammeret i sosiale medier har en tendens til å gi meg en drøss av videosnutter fra gatematkjøkkener, spesielt fra asiatiske land.

Annonse
Annonse

Jeg elsker å se på det: Store, vedfyrte wokpanner som fylles med olje, krydder, løk, grønnsaker, kjøtt, egg og ris. Fyll som pakkes inn i nystekte brød. Unike deiger som stekes over spesiallagde innretninger. Det fantastiske håndverket imponerer. Når jeg til slutt sovner, er hodet fullt av ideer.

Denne ukas rett er inspirert av en gatematklassiker fra India, kati-rullen. Den består av et typisk indisk brød som fylles med kylling og grønnsaker stekt på spyd over kull. Egg er også vanlig fyll. Gode sauser og krydder hører med. Som mange andre gatematretter har den fått stor utbredelse i vår travle, industrialiserte verden der mange må spise på farten.

Kati-rull på norsk kan fylles med litt av hvert. Jeg bruker det jeg føler for eller har liggende. Middagsrester fra dagen før kan passe fint. Som regel ender jeg med en vegetarisk variant basert på kikerter eller linser som gir god metning og proteiner. Tynnbrødet kan du kjøpe ferdig i asiatiske butikker.

Når smakene er indiske, synes jeg det er spesielt lett å lage vegetarisk mat. De kraftige smakene i krydderne gjør at jeg ikke savner smaken av kjøtt. Bare pass på at retten inneholder flere forskjellige teksturer, ellers kan det bli kjedelig og monotont.

Sprø kati-rull med sopp, ost og potet

Ingredienser (2 personer)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

2 tynnbrød, som tyrkisk lavas eller indisk paratha
1 rødløk
4 nypoteter
10 store shiitakesopp (ev. aroma- eller østerssopp)
4 fedd hvitløk
1 ss rød karri
1 ts garam masala
1 ss revet ingefær
1 mozzarella
0,5 spisskål
3 ss meierismør
6 ss soya saus
1 lime eller 0,5 sitron

Framgangsmåte

Kok nypotetene møre i saltet vann. Sil av vannet, og la dem få avkjøle seg i en bolle til senere.

Kutt soppen i grove biter, og stek den lett karamellisert i en spiseskje smør. Tilsett revet ingefær, 1 fedd finhakket hvitløk, garam masala og rød karri, og la det få frese i et lite minutt. Tilsett 1 dl vann, og la dette få koke inn til cirka halvparten.

Slå soppblandingen over potetene, og knus alt grovt sammen så potetene suger til seg kraften. Kutt rødløken i fine strimler som vendes inn, og smak til med salt.

Legg blandingen midt på brødet, og plasser noen lubne stykker mozzarella på toppen. Brett brødet rundt, og rull sammen. Bruk noen små tannpirkere til å holde rullen sammen. Ved servering bakes rullene i ovn på 170 grader i cirka 15 minutter.

Legg kålen i en stekepanne med snittflaten ned. Tilsett resten av smøret, salt og hele hvitløksfedd samt ca. 1 dl vann. Sett pannen på medium til høy varme, og la kålen først få koke i vannet og smøret. Etter hvert vil vannet fordampe, mens smøret er igjen. Kålen stekes i dette til snittflaten er skikkelig karamellisert, nesten svart. Løft kålen ut av pannen, og kok ut pannen med soyasaus og lime- eller sitronsaften. Juster væsken med litt vann om nødvendig. Server kålen med varm kati-roll og noen skjeer av soyasmøret på toppen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse