Annonse
NTB
Tema
NTB
15 oktober 2022 19:30
Del på Facebook
MYE DYRERE: Det er særlig momsen som vil gjøre Porsche Taycan til en langt dyrere bil neste år. For de mest kostbare utgavene er det snakk om over 300.000 kroner i prisøkning. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MYE DYRERE: Det er særlig momsen som vil gjøre Porsche Taycan til en langt dyrere bil neste år. For de mest kostbare utgavene er det snakk om over 300.000 kroner i prisøkning. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Alle biler blir dyrere fra 1. januar hvis regjeringens budsjettforslag går igjennom. Får man tak i en bil før nyttårsrakettene går til værs, kan det være mye penger å spare.

Hvis budsjettforslaget fra regjeringen går igjennom, betyr det at nye biler blir dyrere fra nyttår. Alle biler – både el og fossil – får en ny vektkomponent i engangsavgiften på 12,50 kroner for hver kilo bilen veier over 500 kilo. I tillegg blir det moms på elbiler som koster over 500.000 kroner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det innebærer at en relativt rimelig bil som Peugeot e 2008, som i dag har en startpris på 303.900 kroner, vil koste 13.500 mer neste år på grunn av vektkomponenten. Mens en kostbar bil som BMW iX xDrive 50 vil bli rundt 130.000 kroner dyrere fra 1. januar, ifølge Bilnytts avgiftskalkulator. Her inkluderer prisøkningen både moms på beløpet over 500.000 og vektkomponenten. Bilen har i dag en pris på 893.000 kroner.

Mindre valgfrihet

Er man i markedet for en ny bil og handler raskt, kan man fortsatt unngå avgiftshoppene. Det forutsetter at man mottar bilen før 1. januar. NTB har sjekket hva bilimportørene kan tilby av elbiler på så kort varsel.

NB: I mange tilfeller vil ikke den rimeligste innstegsmodellen være tilgjengelig, fordi man er prisgitt hvilke versjoner som er på vei til Norge nå.

Man finner ingen modeller fra Audi, Seat, Skoda og Volkswagen på lista under. Importør Harald A. Møller opplyser at de ikke har noen biler som kan bestilles i dag og leveres før nyttår.

Tilgjengelige biler

BMW: BMW iX, med startpris for innstegsmodellen på 659.000 kroner, er en av bilene man kan gå for. Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos BMW, forteller at de per i dag har rundt 20 eksemplarer av iX på lager, og 20 til på vei inn til Norge før nyttår, som ikke er bortbestilt. I tillegg er det mulig at en båt med noen iX3 rekker å klappe til kai før 2023.

Mercedes: Audun Hermansen, kommunikasjonssjef i Mercedes, sier de har noen eksemplarer av elbilmodellene Mercedes EQB og EQC som de kanskje kan rekke å levere før nyttår ved bestilling i dag. EQC har en startpris på 575.000 kroner, men mange av utstyrsvariantene koster betydelig mer.

Hongqi: En annen relativt kostbar elbil man kan få tak i nå, er kinesiske Hongqi E-HS9. Startprisen er 612.000 kroner, og bilen blant de 20 mest solgte i Norge i år. – For nye kunder som bestiller bil nå, har vi et begrenset utvalg med biler både på lager og i transport fra fabrikk. Disse vil bli levert til kunde i år, sier Knut Aas, administrerende direktør i importøren HBI Norge AS.

Porsche: Er det en elektrisk Porsche som står på ønskelista, skal det også være muligheter. Importøren forteller at de ennå ikke har solgt alle Porsche Taycan-bilene som skal produseres i november. Disse kan rekke levering før årsskiftet. Men importøren presiserer at valgmulighetene når det gjelder utgave og utstyr er begrensede. Grunnprisen på Taycan-modellen er 777.000 kroner.

Ford: Ford-eier kan man også rekke å bli uten de nye avgiftene. Ford-importøren sier de har en rekke Ford Mustang Mach-E tilgjengelig via nettbestilling – men ikke i alle varianter. De tilgjengelige bilene har en forventet leveringstid på cirka ti uker. Mach-E-versjonene koster fra 472.300 til 690.110 kroner uten tilleggsutstyr.

BYD : BYD Tang, som starter på 619.900 kroner, er utsolgt for i år. Men for bestillinger i år som gir levering i første kvartal neste år, vil importøren fryse mye av prisen, slik at kunden ikke belastes for momsen, bare for den nye engangsavgiften med vektkomponent. To andre biler fra merket skal rekke levering i år. Det dreier seg om 500 eksemplarer av sportssedanen BYD Han, som starter på 590.000 kroner, og den nye kompakt-SUVen BYD Atto med startpris rett under 400.000 kroner. Importøren forteller at 1500 stykker av sistnevnte er på vei til Norge for lansering før 2023, og at mange av disse ikke er solgt.

Annonse
Annonse

Tesla : Tesla estimerer at Tesla Model S Plaid og Model X Plaid kan leveres fra desember 2022. Dette er kjøretøy som koster drøyt 1,2 millioner kroner, så her er det mye å spare ved å unngå moms.

Renault : Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos Renault-importøren, sier de har en båt med usolgte elektriske Meganer på vei fra Zeebrugge. Den kompakte Megane E-Tech til rundt 400.000 kroner ble lansert for ikke lenge siden. Her er det altså snakk om å unngå vektkomponenten i engangsavgiften, siden bilen uansett vil være under momsgrensen.

Nissan: Det skal være mulig å få levert visse varianter av Nissans mangeårige bestselger Leaf i år, priset fra 229.900 kroner og oppover. Igjen handler det kun om å unngå de nye vektkomponenten.

Kia: Importøren lanserer i disse dager en ny versjon av Niro EV og sier «man kan ha flaks på noen få biler» – men at leveransene i all hovedsak starter neste år. Pris fra 430.000 kroner.

Citroën og Opel : Merkene har flere elektriske småbiler og kompaktbiler som er under momsgrensen, men som i likhet med alle andre biler vil få engangsavgift med vektkomponent i 2023. – Det finnes nok noen biler ute i forhandlernettet som kan leveres i år, men sånn det ser ut nå er det ikke snakk om store volum, sier PR- og informasjonssjef Stein Pettersen hos importøren.

Polestar: Den norske importøren kan bekrefte at Polestar har biler på vei inn. – Vi har biler som kan leveres før nyttår. Beregnet utlevering er fra slutten av oktober. Kunder som bestiller leveringsklar Polestar 2 nå, kan velge mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift, samt utstyrspakkene Plus, Pilot lite og Performance, sier pressekontakt Fredrik Bjørlo. De fleste Polestar-modellene koster under 500.000 kroner, den dyreste 503.000 kroner.

Overraskede importører

– Vektavgiften så vi ikke komme, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Mens både importører og kunder har vært forberedt på moms på elbilpriser fra 500.000 kroner, har vektkomponenten i engangsavgiften kommet som en overraskelse.

Vektkomponenten gjør at BMWs storselger iX xDrive 50 vil få mellom 20.000 og 30.000 høyere engangsavgift, mens Norges mest solgte elbil, Tesla Y Long Range, vil få cirka 19.000 høyere engangsavgift. I tillegg kommer selvsagt den nye momsen.

Frank Dunvold, administrerende direktør hos RSA, som importerer BYD, tror ikke budsjettforslaget vil gå igjennom slik det er foreslått fra regjeringen.

– Jeg tror noe av det er tatt med til bruk i forhandlinger. Enten vil vektavgiften forsvinne eller innslagspunktet for moms økes til 600.000, slik det opprinnelig ble kommunisert i Hurdalsplattformen, sier Dunvold.

Ifølge regjeringen har statens inntekter på bilavgifter falt med mer enn 50 milliarder kroner siden 2007. Årsaken er elbil-insentivene. Går årets budsjett igjennom, kan staten ifølge E24 dra inn rundt 4,5 milliarder årlig på økte avgifter knyttet til bil – inkludert rundt 1,2 milliarder på den nye elbil-momsen og rundt 2,4 milliarder på vektkomponenten i engangsavgiften.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse