Annonse
NTB
Tema
NTB
05 april 2019 21:00
Del på Facebook
UTEN PRIS: Kia e-Soul er her, men prisen er ennå ikke klar. De første kundene kan hente sin bil i juli eller august. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
UTEN PRIS: Kia e-Soul er her, men prisen er ennå ikke klar. De første kundene kan hente sin bil i juli eller august. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Nye Kia e-Soul ble nylig vist fram i Norge, noen uker før resten av Europa får se den.

Kia-direktør Irene Solstad forteller at det er fem måneder siden de viste e-Niro, og at de med dette demonstrerer at merket satser elektrisk. Fram mot 2025 skal Kia ha til sammen 16 elektrifiserte modeller, fem hybrider, fem ladehybrider, fem elektriske og én hydrogenbil.

– De første e-Soul-bilene er på vei ut i butikkene nå, og kundeleveringene starter i juli eller august, sier Solstad.

e-Soul kommer i to versjoner, med en batteripakke på henholdsvis 39 og 64 kWh. Den minste batteripakken får en rekkevidde på 28 mil i WLTP-syklusen, den største skal klare 45 mil. Det vil gi bilen klart lengre rekkevidde enn konkurrenter som Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf. Mens det er i samme landskap som e-Niro, Opel Ampera-e og Hyundai Kona electric.

e-Soul har varmepumpe og væskekjølt batterivarmer som standardutstyr (bortsett fra på 39 kWh i laveste utstyrsnivå). Dermed vil bilene hele tiden ha batterier som jobber i optimal temperatur.

Prisløs

Solstad sier de er lovet mellom 1500 og 2000 e-Soul fra fabrikken i 2019, og at de har cirka 2000 personer på reservasjonsliste - hvilket skulle bety at de aller fleste som så langt har vist interesse for bilen, bør få den i år.

– Men vi har ennå ikke den norske prisen på e-Soul. Lanseringen i Norge er så tidlig at vi ikke har alle tallene for å gjøre beregningen, sier hun.

Har vokst

Bilen er litt større enn utgaven den erstatter: 5,5 centimeter lengre og med et bagasjerom som rommer 341 liter, noe som er 34 liter mer enn tidligere. Slår man ned baksetene, blir bagasjerommet på 1339 liter, 448 liter mer enn tidligere.

Bakseteryggen kan deles i en 60/40 splitt, og bilen er utstyrt med «alt» av moderne sikkerhetsutstyr, blant annet selvkjøringsteknologi på nivå 2. Men det virker ikke som bilen vil bli tilgjengelig med hengerfeste. Derimot har den takrails som skal tåle en vekt på 100 kilo.

Ladefarten er på 80 kilowatt.

Importøren tror salgsmiksen vil være jevnt fordelt mellom de to batteristørrelsene, og sier det er den med det største batteriet som blir levert først, mens den mindre kommer et par måneder senere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse