Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
24 august 2019 19:30
Del på Facebook
ALTERNATIVER: Importøren regner med at flesteparten fortsatt vil gå for Leaf med minst batteri. Årsaken er et halvt års leveringstid på Leaf+, mens den andre nærmest kan leveres på dagen. Leaf e+ er også noen titusener dyrere. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
ALTERNATIVER: Importøren regner med at flesteparten fortsatt vil gå for Leaf med minst batteri. Årsaken er et halvt års leveringstid på Leaf+, mens den andre nærmest kan leveres på dagen. Leaf e+ er også noen titusener dyrere. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Nissan Leaf kommer med en stor batteripakke som endelig gir modellen konkurransedyktig rekkevidde.

I elbilmarkedet er det på mange måter stille før stormen. Neste år vil utvalget av elektriske bilmodeller i Norge dobles, og det er grunn til å tro at dette bare er starten. I løpet av noen får år har vi elbiler som bør tilfredsstille alle behov. EUs utslippskrav gjør at bilprodusentene ikke har råd til noe annet.

Så langt har det vært få bilkonsern som har satset skikkelig på eldrift. Det har vært mye enklere å raffinere de eksisterende produktene, eventuelt kile inn en liten elmotor som skal være partner med en forbrenningsmotor.

Nissan var tidlig ute med elbilsatsing. Leaf kom i 2011, og er den eneste elbilmodellen som finnes i to generasjoner. Andre generasjon kom i forrige vinter, med en batteripakke på 40 kWh, som ganske kjapt satt ny leveringsrekord i Norge. Leveringsrekorden ble for øvrig gruset av Tesla Model 3 i år.

40 mil

Leaf med 40 kWh har en rekkevidde på rundt 25 mil, noe under det man forventer av en ny elbil. Det kommer produsenten nå med et svar på: Kundene har fått valget mellom to batteristørrelser. Den største, som er plassert i Leaf e+, er på 62 kWh.

Dermed har Leaf fått en rekkevidde som ligner på noe man bør forvente av en ny elbil. Fabrikken oppgir 38,5 mil, men ut fra forbrukstallene er det trolig mulig å runde 40. Vi opplevde i hvert fall at bilen selv ga det som estimat når den var toppladet.

Dette kan henge sammen med at det faktiske forbruket i god sommervarme er lavere enn det Nissan oppgir. Nissan sier 1,8 kWh per mil, men vi lå godt under 1,6, selv med en del bykjøring i miksen. Det er også verdt å merke seg at forbruket per mil er lavere i bilen med det store batteriet enn med det mindre. Da vi spurte hvordan dette kunne ha seg, var forklaringen at 62 kWh-batteriet gjør bilen sterkere.

Leaf e+ har 215 hestekrefter, mot 150 i 40 kWh-varianten, og gjør null til hundre på 7,3 sekunder. Det er 0,6 sekunder raskere enn den tammere utgaven.

Enkel inni

Utvendig er de to modellene nærmest identiske, bortsett fra at Leaf e+ har en blå frontspoiler og to centimeter lavere bakkeklaring. Det siste har med den større batteripakken å gjøre.

Innvendig er det også den samme historien. Testbilen har det høyeste utstyrsnivået, Tekna, som er det mest solgte for begge modeller. Leaf e+ har delskinn som standard, noe som er tilvalg i 40 kWh-utgaven.

Viktigere er det at Leaf e+ har doblet ladefarten, til 100 kilowatt. Den innebygde laderen har en kapasitet på 6,6 kilowatt. Men Leaf har fortsatt ikke kjøling av batteriet som en opsjon.

Den billigste utgaven koster snaut 350.000, mens testbilen med høyeste utstyrsnivå koster 375.000 kroner. Sammenlignet med konkurrentene er dette 15.000 over Kia e-Soul og Opel Ampera-e, mens det er 50.000 kroner over Hyundai Kona electric og så å si det samme som Kia e-Niro. Alle disse bilene har en rekkevidde som er fire til ti mil lengre enn Leaf e+.

Ganske komplett

I likhet med hos konkurrentene er det opplevde kvalitetsnivået innvendig sånn midt på treet. I Leaf er det en overvekt av enkle materialer. Funksjonene er logisk plassert, men utførelsen ganske simpel. Man kan ikke justere rattet i lengderetningen, og setet mangler muligheten til å forlenge sitteputen. Det gjør at mange vil slite med å finne en optimal sittestilling.

På veien er Leaf helt grei. Batteriene i gulvet gjør at tyngdepunktet er lavt, men det er langt fra en gokart. I kupeen er det en god del vind- og hjulstøy, og styringen er temmelig ullen.

Samtidig leverer Leaf e+ veldig bra på enkel transport, og A kan være så langt fra B at bilen så definitivt kan brukes på langtur.

Med den nye batteripakken føles Leaf-modellen ganske komplett. Det er en enkel og bekymringsfri bil som byr på det meste av det man trenger. Produsenten har lang erfaring, og tiden har vist at Leaf er en problemfri bil.

At dette er et kjedelig og temmelig sjarmløst produkt, er av mindre betydning. Leaf er et praktisk transportmiddel i vår stadig mer elektrifiserte hverdag. Den er som en brødskive med brunost. Vil man ha rekesmørbrød, må man se et annet sted.

Tekniske data

Nissan Leaf e+
Pris: 375.000,–
Pris testbil: 417.720,–
Motor: Elmotor. 215 hk 340 Nm.
Batteri: 62 kWh.
Maksimal ladefart: 100 kW.
Toppfart: 157 km/t.
Aks: 7,3 sekunder.
Forbruk: 18 kWh/mil.
Rekkevidde: 385 km.
Mål (LxBxH): 4490/1788/1540 mm.
Bagasjeplass: 420 liter.
Vekt: 1705 kilo.

Pluss og minus

+

Grei rekkevidde
Lettkjørt

Kjedelig
Simpelt interiør

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse