Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
22 november 2019 13:00
Del på Facebook
GJENBRUK: På kjøkkenet til Eline Ohr er det meste kjøpt brukt. Bordet er laget av en finerplate plassert på bordbukker kjøpt på Finn.no. Skatollet, sittebenken, hylla i hjørnet og arekapalmen er også kjøpt på Finn.no. Skjørtet hun har på seg har hun sydd selv av gjenbruksmaterialer. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix
GJENBRUK: På kjøkkenet til Eline Ohr er det meste kjøpt brukt. Bordet er laget av en finerplate plassert på bordbukker kjøpt på Finn.no. Skatollet, sittebenken, hylla i hjørnet og arekapalmen er også kjøpt på Finn.no. Skjørtet hun har på seg har hun sydd selv av gjenbruksmaterialer. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix

Man trenger ikke belaste miljøet for å innrede et hyggelig hjem. Hjemme hos Eline Ohr er selv plantene kjøpt brukt.

– All oppmerksomheten rundt klima, plastforsøpling og overforbruk ga meg inspirasjon til å se på mitt eget forbruk, forteller Eline Ohr, og skjenker hjemmelaget saft fra en mugge kjøpt på Fretex.

I januar ga hun seg selv en utfordring: I løpet av 2019 skulle hun ikke kjøpe noe nytt, kun brukt, eller eventuelt lage det hun trengte av gjenbruksmaterialer. Unntaket fra regelen var forbruksvarer som såpe og vaskemidler.

– Vi omgir oss med så mange ting vi ikke trenger. Jeg ønsket å vise både meg selv og andre at en mer miljøvennlig hverdag ikke trenger å være så vanskelig. Det finnes allerede så mange ting i sirkulasjon der ute som man kan kjøpe brukt, påpeker hun.

Det kjøpefrie året er dokumentert måned for måned på Instagram-kontoen @gronnaar.

– Kontoen startet jeg først og fremst for meg selv, som en slags dagbok. Men jeg har etter hvert fått en del følgere, forteller hun.

Eline følger også selv Instagram-brukere som inspirerer til å ta mer miljøvennlige valg.

– Da jeg startet med dette, oppdaget jeg at det er veldig mange som deler tips for å skape en mest mulig miljøvennlig hverdag, forteller hun.

Bruktkupp

Leiligheten til Eline og samboeren er fylt av ting de har arvet eller kjøpt på Finn.no, gjenbruksappen Tise, Fretex eller bruktmarked. Noen av møblene, blant annet sofaen, er kjøpt nye.

– De fleste tingene i leiligheten var jo skaffet før jeg startet på dette prosjektet, påpeker hun.

På kjøkkenet er de fleste møblene kjøpt brukt. Slagbenken ble kjøpt ferdig oppusset med grønn maling og hjemmesydd sittepute. Kjøkkenbordet har de laget selv ved å montere en pusset og lakket finerplate på beinbukker kjøpt på Finn.no. Flere steder i leiligheten står kommoder og små bord i teak.

– Jeg skulle gjerne hatt enda mer teak, men samboeren synes det holder, smiler hun.

Gjenbruksplanter

Det Eline forventet ville bli det vanskeligste, var å ikke kjøpe nye planter. Hun er nemlig godt over gjennomsnittlig interessert i planter og plantestell.

– Akkurat det med plantene har faktisk gått veldig greit, jeg har ikke kjøpt en eneste ny plante i år. I stedet har jeg byttet til meg planter på plantebyttemarked og tatt stiklinger av plantene jeg allerede har. I tillegg har jeg kjøpt en arekapalme på Finn.no. Den sto hos en student som hadde det for mørkt på hybelen sin, men den har kviknet til her, sier hun.

Mange av blomsterpottene er også kjøpt brukt.

– Det kan være vanskelig å finne store nok potter, så jeg har kjøpt en del kurver på Tise som jeg har lagt plast i bunnen av og bruker som potter, forteller hun.

Ikke alt er like enkelt å få tak i brukt. Eline hadde derfor gitt seg selv lov til å ha fem unntak fra regelen om at ingenting skulle kjøpes nytt. Flere av disse har blitt brukt på ting hun trenger til plantene.

– I sommer lagde jeg kjøkkenhage på balkongen, og trengte murerdunker, som jeg ikke klarte å finne brukt. I tillegg kjøpte jeg gjerde til kjøkkenhagen. Jeg har også kjøpt utstyr til bokashi, som er en metode for kompostering av matavfall, forteller hun.

Gode miljøråd

Interiørarkitekt og prosjektleder for interiør i Action for Ocean, Hannah Nordh, mener det mest miljøvennlige interiørvalget er å gjøre som Eline: Å unngå å kjøpe nytt.

– Det absolutt mest miljøvennlige er å ta utgangspunkt i det du allerede har. Kanskje holder det å flytte litt rundt på ting? Å kjøpe brukt er også et godt alternativ, sier hun.

Er noe ødelagt, oppfordrer hun til å få det reparert i stedet for å kaste det. Det nest beste alternativet er å pusse opp det du allerede har.

– Har du noe du ikke liker stilen på, kan du for eksempel sy nytt trekk eller male om med miljøvennlig maling, tipser hun.

Bruk forbrukermakten

Skal du kjøpe nytt, bør du helst sette deg inn i hvor, hvordan og av hva tingene er laget.

– I dag er det dessverre ofte komplisert å finne ut av om ting er laget på en miljøvennlig måte. Men generelt er det best å begrense kjøp fra utlandet, da minsker man utslippene til transport. Jo mer kortreist, desto bedre. Det finnes mange flinke norske designere som lager ting av lokale materialer, påpeker hun.

Godt håndverk av solide materialer koster, og sånn mener Nordh det også bør være.

– Det som er dyrt, tar man bedre vare på og beholder lenger. Fordi ting er blitt så billig, har vi mistet forståelsen av tingenes verdi. Vi må lære oss å tenke mer langsiktig når vi kjøper noe, sier hun.

Nordh mener økt bevissthet hos forbrukerne er viktig for å endre interiørbransjen.

– Konsumentene har mye makt. Det har vært en motvilje hos en del aktører mot å gjøre endringer, fordi det ikke har vært så mye fokus på miljø hos forbrukerne. Men dette har de siste årene begynt å endre seg. Hvis forbrukerne tar mer bevisste valg, vil også produsentene måtte gjøre forbedringer, påpeker hun.

For Eline Ohr har prosjektet om å ikke belaste miljøet med å skaffe seg nye ting gått veldig bra. Hun har likevel planer om å løsne litt på reglene neste år.

– En fast regel om å aldri kjøpe noe nytt kan bli krevende i lengden. Men bevisstheten om å redusere eget forbruk og å ta mer miljøvennlige valg vil jeg absolutt ta med meg videre.

7 tips til et mer miljøvennlig interiør

På actionforocean.com gir interiørarkitekt Hannah Nordh disse tipsene til hvordan du kan få et mer miljøvennlig interiør:

  • Tenk gjennom innkjøpene dine nøye på forhånd. Trenger du virkelig dette? Er det noe du kommer til å sette pris på lenge? Kan du kanskje heller bytte om litt og fikse på møblene og tingene du allerede har, i stedet for å kjøpe nytt?
  • Finnes det gjenbruksalternativer du kunne tenkt deg istedenfor? Ta deg tid og se deg rundt på loppemarkeder, gjenbruksstasjoner, Finn, Tise eller i lokale bruktbutikker. Det finnes også foretak som redesigner gamle møbler til nye.
  • Om du kjøper nytt: Velg materialer med minst mulig klima- og miljøavtrykk. Som en hovedregel er for eksempel tekstiler av lin langt mindre miljøskadelige enn bomull. Materialer i tre medfører også langt mindre utslipp enn materialer laget av nytt metall. Har du for eksempel lyst på en hylle eller en smoothiemaskin laget av stål, sparer du klima og miljø for utrolig mye ved å kjøpe disse brukt i stedet.
  • Velg, hvis mulig, bort plast og billige plastlaminatmøbler (møbler som har en kjerne av sponmateriale og en overflate av plast med printet tekstur). Velg heller materialer som for eksempel heltre og stål (om det skal brukes lenge). Kan materialet gjenbrukes eller resirkuleres når levetiden er over?
  • Gjør research. Noen produsenter viser fram hvordan, hvor og av hva de produserer produktene sine, selv om dette bør leses med et kritisk blikk. Har de en bærekraftsrapport, for eksempel? Finnes det ikke informasjon, er det kanskje bedre å velge noe annet.
  • Finn ut hva forskjellige miljømerkinger innebærer. Noen fine du kan starte med, er Svanemerket, EU Ecolabel, Blå Engel, FSC og DIN CERTO.
  • Tenk over hvor det du kjøper, er produsert – men det har ikke alt å si. Det sier seg selv at jo nærmere, desto mindre utslipp fra transport. Men også måten det du kjøper fraktes på, er viktig. Kortere avstand betyr ikke nødvendigvis at produktet i seg selv er mer miljøvennlig – å frakte et trebord fra Spania (så lenge det ikke skjer med fly) er antakelig langt mindre skadelig for klimaet enn å kjøpe et stålbord produsert en meter utenfor døren din.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse