Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 desember 2019 13:00
Del på Facebook
KLASSISK: Alexander Eggen bor i en klassisk bygårdsleilighet med rosetter i taket. Når han pynter til jul, er det på tradisjonelt vis med nisser og røde gardiner og duker. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
KLASSISK: Alexander Eggen bor i en klassisk bygårdsleilighet med rosetter i taket. Når han pynter til jul, er det på tradisjonelt vis med nisser og røde gardiner og duker. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

Noen er mer glad i å stelle til jul enn andre. Alexander Eggen begynner pyntingen ukevis i forkant.

– I jula bare kjører jeg på med det jeg har. Minimalistisk julepynt i hvitt og sølv passer ikke for meg. Jeg liker tradisjonell norsk jul med nisser og pynt i rødt, grønt og gull, forteller Alexander Eggen.

Kalenderen har ennå ikke bikket desember da vi besøker ham, likevel har leiligheten han deler med ektemannen Rune stått ferdig pyntet i to uker.

– Jeg pleier å ha som mål å ha jula oppe før 1. desember. Men i år skulle vi ha julebord med jobben her, så da ble det litt ekstra tidlig, forteller han.

Pynten står framme til 13. dag jul.

– Når man først har lagt litt jobb i pyntingen, er det jo fint å ha den fremme en stund, sier han.

Rød julesalong

Eggens leilighet er pyntet fra yttergangen til kjøkkenet. Her er røde julegardiner med røde sløyfer på, nisser, julebukker i halm, julesvibler og kandelabre med røde julelys. Prikken over i-en er en salong i gull og rød fløyel.

– Salongen fant vi på Finn.no, og malte den om i gull, forteller han.

Julepynten er en blanding av nytt og gammelt.

– Vi kjøper en del nisser og pynt på brukt- og antikkmarkeder. Og noen av nissene har jeg tatt med fra barndomshjemmet mitt. Serviset var en bryllupsgave til mamma og pappa, og tas bare fram ved spesiell anledninger som på julaften, sier han.

I fjor talte han opp alle nissene sine.

– 131 kom jeg til, med smått og stort. Noen av dem ligger fremdeles i boden.

– Det er ikke slik at jeg må ha alt framme. Jeg liker å variere litt fra år til år. I starten tok jeg bilde av hvordan leiligheten så ut ferdig pyntet, slik at jeg kunne gjøre det likt neste år, men nå synes jeg det er morsommere med litt forandringer.

Julemusikk året rundt

Eggen begynner nedtellingen til jula allerede i juni-juli. Og hører på julemusikk året rundt.

– Jeg setter på julemusikk når jeg skal vaske leiligheten. Da ser jeg for meg at jeg vasker og gjør det fint til jul, og da blir husarbeidet mye hyggeligere, sier han.

Også i jobben hos Mester Grønn omgis han av juleblomster og julepynt hele dagen, uten at han blir lei av den grunn. Hvorfor han er blitt så glad i jula, kan han ikke svare på.

– Jeg har alltid vært slik. Julaften er en veldig spesiell dag for meg. Jeg er nok litt alene om å være så interessert i jul, vennene mine ler litt av meg. Samtidig sier de fleste at de får skikkelig julestemning av å komme hit. En venninne sa at det blir ikke jul før hun har vært på mitt årlige julebord. Det varmet, sier han.

I år er det imidlertid mulig han dropper en av julens tradisjoner.

– Jeg pleier å ha juletre, men i år vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal plassere det.

Forum for jul

Eggen er ikke den eneste i Norge som er ekstra glad i julen. I 2007 startet Ingvild Benedicte Hansen forumet juleglede.net, som senere har blitt supplert med både blogg, Instagram-konto og Facebook-konto med navnet Juleglede.

– Forumet ble startet fordi jeg tenkte det sikkert var mange som var like juleglade som meg. Det er fint å ha et sted hvor vi kan snakke om jula hele året uten å virke «gærne», forteller hun.

På forumet diskuteres alt fra julepynting til julelitteratur. Facebook-gruppa «For oss som er hekta på jul» er et annet populært treffsted for de juleglade.

Selv starter Ingvild julepyntingen så smått allerede i slutten av oktober.

– Jeg tar ut utebelysningen til Halloween. Juletreet pynter jeg første helgen i november. For meg er det førjulstida som er den mest magiske, med forberedelsene og alle forventningene, sier hun.

Noen i forumet begynner planleggingen av neste års jul allerede i romjula.

– Det er lurt å planlegge neste jul mens man har alt friskt i minne. Hva fungerte, hva fungerte ikke, og hva bør gjøres annerledes neste år?

Vi pynter tidligere

– Jeg ser at en del begynner pyntingen allerede fra midten av november. De kunstige juletrærne har nok bidratt til at man ikke lenger venter til rett før julaften med å pynte ferdig, sier interiørstylist og influenser Marianne Haga Kinder.

På hennes egen Instagram-konto @inspirasjonsguidennorge har det vært julestemning en god stund allerede.

– Så fort Halloween er over, er folk klare for å få inspirasjon til jul, sier hun.

Kinder mener det er fint at butikkene er tidlig ute med sine julevarer.

– Det er så mye snakk om julestress. I november har man god tid til å kose seg med forberedelsene. Mange legger mye jobb ned i pyntingen, det blir en hobby, sier hun.

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse