Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
13 desember 2019 14:00
Del på Facebook
BLÅTT TIL LYST: Miranda Bubbhumfryes og Neal’s Yard Dairy selger fem tonn blåskimmelost i desember, ifølge egne tall. FOTO: Marianne Wie
BLÅTT TIL LYST: Miranda Bubbhumfryes og Neal’s Yard Dairy selger fem tonn blåskimmelost i desember, ifølge egne tall. FOTO: Marianne Wie

Noen drømmer om en hvit jul. I London serveres den gjerne blå.

Jula er mer grå enn hvit i britenes hovedstad. Gatebelysning i millionklassen til tross: Oxford Street og Regent Street ligger som to våte ullsokker i paradestrøket West End.

Bra da at det finnes andre farger å ta av! I ostesjappa Neal’s Yard Dairy i Covent Garden går blåskimmelosten unna.

– I desember selger vi fem tonn. Businessen dobler seg, rapporterer innehaver Miranda Bubbhumfryes etter nok en handel.

«Blue cheese» à la Stilton representerer en av de sterkeste høytidstradisjonene i England.

– Selv om vi spiser den året rundt, er det noe spesielt med julevarianten, hevder Bubbhumfryes. – Den det dreier seg om nå, er fire-fem måneder gammel, laget på sommermelk. Og sommermelka er best, fordi dyrene har beitet på grønne, frodige marker.

Flesk og frukt

Londonere legger generell prestisje i julematfatet sitt. Nok en klassiker er «Christmas pudding», basert på flesk, kanel og tørket frukt.

Stormagasinene Harrods og Fortnum & Mason har egne sorter som de flotter seg med i vindusdekorasjonene. Men det er mer hverdagslige Marks & Spencer som kan skryte av den eldste masseproduserte utgaven.

– Puddingen har vært nært forbundet med britisk jul i over 600 år, forteller produktsjef April Preston. – Historisk ble det gjemt mynter inni. Hvis du var heldig nok til å finne en, beholdt du den som lykkeamulett.

Fenomenet er også kjent som «plum pudding» eller rett og slett «pud». Og i det store Greta Thunberg-året sørger «Marks and Sparks» for at all innpakning matcher miljøforskriftene.

– I 2019 tilbys puddingene utelukkende i gjenvinnbare plastikkboller, bedyrer Preston i det hektiske varehuset.

Gløgg jul

Etter endt shopping er puben et egnet sted for adventsstemning. Da er det «mulled wine», lokalversjonen av gløgg, som gjelder. Bare spør skoleinspektøren Laura Murta.

– Jeg elsker den rike, krydrede aromaen. For meg er dette helt synonymt med jul, meddeler hun mellom slurkene.

– Jeg husker mora mi brygget den på komfyren. Pass dog på å drikke den sakte, siden den er varm, formaner Murta.

Ifølge bartender Michelle Gorman er det riktignok ikke alle kundene som sverger til den filosofien.

– Vi har solgt hele 40 liter den siste uka, røper hun lattermildt.

Enkle tips

I visse kretser er det vanlig å dynke selv blåskimmelosten med alkohol. Neal’s Yard-innehaver Bubbhumfryes er skeptisk til det.

– Hold det enkelt og la osten «snakke» for seg selv, lyder serveringstipset hennes.

– Noen opererer med spesialskjeer som de huler ut blåosten med, for så å pøse på med portvin. Det kan bli litt overveldende. Andre blir beint fram nervøse av ost, fordi de tror den forutsetter en masse regler.

Sånn trenger det ikke være, ifølge Bubbhumfryes.

– Det viktigste er at du nyter den. Den skal spises, det er jul – så gjør det nøyaktig som du vil.

En som har tenkt å gjøre nettopp det, er designeren Jaimie Karsan.

– Stilton er en «crowdpleaser» hjemme hos meg, sier hun et stykke rikere.

– Før jul serverer jeg den med kjeks og det jeg har liggende av syltetøy og chutney. Etter jul bruker jeg eventuelle rester sammen med sikori og valnøtter i salat, i et forsøk på å føle meg sunn igjen.

Reisefakta

  • Fly: Stor konkurranse gir normalt gunstige priser til og fra London. Norwegian starter på drøyt 700 kroner (tur/retur) over Gatwick-flyplassen. Ryanair er ofte enda rimeligere over Stansted.
  • Overnatting: Kjeder som Travelodge, Premier og Comfort Inn reklamerer med kurante tilbud i vinter. Russell Square-området er vel så strategisk i forhold til juleopplevelsene som Paddington/Bayswater.
  • Transport: Såkalt Oyster Card gjelder både på buss og T-bane og fås kjøpt på enhver stasjon. Buss er billigst – halvannet pund per strekning.

Juleshoppingfakta

Prøv disse adressene dersom du vil oppleve klassisk London-shopping:

Neal’s Yard Dairy
17 Shorts Gardens, London WC2H 9AT
nealsyarddairy.co.uk

Fortnum & Mason
181 Piccadilly, London W1A 1ER
fortnumandmason.com

Harrods
87–135 Brompton Road, London SW1X 7XL
harrods.com

Marks & Spencer
173 Oxford Street, London W1D 2JR
marksandspencer.com

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse