Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
17 februar 2020 02:00
Del på Facebook
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons

1600: Filosofen og astronomen Giordano Bruno ble brent for kjetteri på Campo dei Fiori («Blomstertorget») i Roma. Protokollene fra rettssaken mot ham er gått tapt, og man vet derfor ikke med sikkerhet hva tiltalen lød på. Det er likevel grunn til å anta at Brunos kritikk av den aristoteliske astronomi, hans avvisning av dogmet om at Jorden var verdens midtpunkt, samt hans teorier om at universet er uendelig og naturen en besjelet helhet, var medvirkende til at han ble fengslet av inkvisisjonen i 1592. Av ettertiden er han blitt ansett som en martyr for moderne ideer. Et vitne til henrettelsen skrev om Bruno at «han fastholdt til det siste sine meninger og kretset om sine tusen villfarelser». I 1889 ble en statue av Bruno reist ved retterstedet på Campo dei Fiori. Torget er i dag en populær turistattraksjon.

1933: Newsweek kom på gaten første gang under navnet News-Week. Det ukentlige nyhetsmagasinet var grunnlagt av Thomas J.C. Martyn, en forhenværende medarbeider i Time, som Newsweek også skulle bli en arg konkurrent til. Fronten på det 32 sider tjukke premierenummeret var en bildekollasj fra uka som var gått, med vaiende hakekorsfaner i Berlin og en nyvalgt president Franklin D. Roosevelt som tidsriktige blikkfang. Newsweek var ansett som et av verdens ledende nyhetsmagasiner i det 20. århundre. Bladet ble kjøpt opp av The Washington Post Company i 1961, og så sent som i 2003 var opplaget på mer enn 4 millioner. 1. januar 2013 forsvant Newsweek fra kioskhyllene, etter at eierne hadde besluttet å konvertere det til et heldigitalt magasin. Året etter ble papirutgaven relansert.

1972: Eksemplar nummer 15.007.034 av Volkswagen Type 1 – bedre kjent som «Bobla» – rullet av samlebåndet. Dermed passerte den T-Forden som verdens mest produserte bilmodell. Bilen var utviklet av bilkonstruktøren Ferdinand Porsche, som i 1934 hadde fått i oppdrag av Adolf Hitler å tegne en «folkebil». Hitlers kravspesifikasjoner gikk blant annet ut på at bilen skulle kunne frakte to voksne og tre barn i en hastighet av 100 km/t, bruke maks 7 liter drivstoff per 100 kilometer, være enkel å vedlikeholde, og ikke koste mer enn 990 tyske riksmark. Hitler skal også ha gjort det klart at han ønsket en bil med luftavkjølt motor. Ifølge Wikipedia hentet både Hitler og Ferdinand Porsche mange av sine ideer til folkevognen fra den tsjekkoslovakiske bilmodellen Tatra V570.

(©NTB)

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse