Er 2022 året hvor positive nyheter for Kristiansund og Kristiansundsregionen vil prege nyhetsbildet? Siste tilskudd er at Aker Solutions søker over 40 nye medarbeidere med arbeidssted i Kristiansund.
Sammen med fremtidig etablering av Campus, Kulturhus, den sannsynlige og forestående NAV-samlingen i Kristiansund og ellers rekordmange ledige stillinger i regionen, begynner fremtiden å se både lysere og mer optimistisk ut. Stillingene er av ukjente grunner ikke listet opp hos NAV og er dermed ikke i vår oversikt over ledige jobber i regionen.
«Boosten» det vil gi med full gjenåpning av samfunnet etter snart to år med koronarestriksjoner, vil også komme godt med i videre utvikling av Kristiansundsregionen.
Talgsjø- og Edøyfjordtunell
Det stilles også store forventninger til Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap (NNBT) som i mai i fjor satte fullt trykk på Talgsjøen og Edøyfjorden, to samband som er essensielle for Kristiansundregionens videre vekst.
Les også
Større trykk på realisering av et fergefritt nordre Nordmøre
Fremtidig sykehustilbud
Forutsatt at det blir etablert et varig fødetilbud også etter at det planlagte nye fellessykehuset på Molde står ferdig, gjør at man også kan være optimistisk på at vi fremdeles står igjen med et Kristiansund sykehus og et tilfredsstillende akuttsykehustilbud for regionen. Det betyr at det kanskje ikke kommer til å forsvinne så mange arbeidsplasser som fryktet.
Todalsfjordprosjektet
Et samband det også knyttes spenning til er Todalsfjordprosjektet. Hva vil effektene av dette være i regionssammenheng? Vil det gavne Nordmøre, Kristiansundregionen, Surnadal-Sunndal som felles bo- og arbeidsregion eller er det Molde og Romsdalsregionen som drar mest regionsutviklingseffekt av dette?
Det nærmeste fremtidige sykehuset og den nærmeste byen for surnadalingene vil være Molde etter denne forbindelsen. Vil ikke det ganske enkelt bedre samkvemet mellom Surnadal og Molde, kanskje på bekostning av Kristiansundsregionen?
Felles flyplass for Nordmøre og Romsdal
Felles flyplass på Molde eller i Kristiansund er også sannsynligvis et fogderislag mellom Nordmøre og Romsdal, Kristiansunds- og Molderegionen, som vil stå for tur.
Alt henger sammen med alt. Min spådom er at den største, mest fremgangsrike og fremoverlente regionen med de beste strategiene og tilrettelegging for næringsutvikling, også vil vinne det fremtidige racet om felles flyplass for Nordmøre og Romsdal.
En kjensgjerning er også at Årø og Molde sannsynligvis kun har mulighet til å stjele kunder fra Nordmøre, uten at det samlede passasjergrunnlaget økes. Kvernberget har faktisk mulighet til å hente inn passasjergrunnlag fra Trøndelag i tillegg. Men det betinger at vi får realisert veiprosjektene på nordre Nordmøre i tillegg til forbedrede kommunikasjoner mot Frøya, Hitra og Hemne, som også vil betinge forbedret samarbeid mellom fylkene.
Den viktigste satsingen
For Kristiansundsregionens – og også for Møre og Romsdal fylkes del, ville det vært svært hensiktsmessig å prioritere store samferdselsprosjekter på nordre Nordmøre.
Det store potensialet i havnæringene og mulighetene for å skape en sterk fremtidig kystregion, foreslått som «Havriket» første gang av Stig Anders Ohrvik i 2021, betinger en slik satsing på samferdsel.