Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby, redaktør KSU.NO
Kommentar
08 februar 2022 12:27
Del på Facebook
Aker Solutions i Kristiansund skal ansette over 40 nye medarbeidere. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Aker Solutions i Kristiansund skal ansette over 40 nye medarbeidere. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Er 2022 året hvor positive nyheter for Kristiansund og Kristiansundsregionen vil prege nyhetsbildet? Siste tilskudd er at Aker Solutions søker over 40 nye medarbeidere med arbeidssted i Kristiansund.

Sammen med fremtidig etablering av Campus, Kulturhus, den sannsynlige og forestående NAV-samlingen i Kristiansund  og ellers rekordmange ledige stillinger i regionen, begynner fremtiden å se både lysere og mer optimistisk ut. Stillingene er av ukjente grunner ikke listet opp hos NAV og er dermed ikke i vår oversikt over ledige jobber i regionen.

«Boosten» det vil gi med full gjenåpning av samfunnet etter snart to år med koronarestriksjoner, vil også komme godt med i videre utvikling av Kristiansundsregionen.

Talgsjø- og Edøyfjordtunell

Det stilles også store forventninger til Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap (NNBT) som i mai i fjor satte fullt trykk på Talgsjøen og Edøyfjorden, to samband som er essensielle for Kristiansundregionens videre vekst.

Fremtidig sykehustilbud 

Forutsatt at det blir etablert et varig fødetilbud også etter at det planlagte nye fellessykehuset på Molde står ferdig, gjør at man også kan være optimistisk på at vi fremdeles står igjen med et Kristiansund sykehus og et tilfredsstillende akuttsykehustilbud for regionen. Det betyr at  det kanskje ikke kommer til å forsvinne så mange arbeidsplasser som fryktet.

Todalsfjordprosjektet

Et samband det også knyttes spenning til er Todalsfjordprosjektet. Hva vil effektene av dette være i regionssammenheng? Vil det gavne Nordmøre, Kristiansundregionen, Surnadal-Sunndal som felles bo- og arbeidsregion eller er det Molde og Romsdalsregionen som drar mest regionsutviklingseffekt av dette?

Det nærmeste fremtidige sykehuset og den nærmeste byen for surnadalingene vil være Molde etter denne forbindelsen. Vil ikke det ganske enkelt bedre samkvemet mellom Surnadal og Molde, kanskje på bekostning av Kristiansundsregionen?

Felles flyplass for Nordmøre og Romsdal

Felles flyplass på Molde eller i Kristiansund er også sannsynligvis et fogderislag mellom Nordmøre og Romsdal, Kristiansunds- og Molderegionen, som vil stå for tur. 

Alt henger sammen med alt. Min spådom er at den største, mest fremgangsrike og fremoverlente regionen med de beste strategiene og tilrettelegging for næringsutvikling, også vil vinne det fremtidige racet om felles flyplass for Nordmøre og Romsdal.

En kjensgjerning er også at Årø og Molde sannsynligvis kun har mulighet til å stjele kunder fra Nordmøre,  uten at det samlede passasjergrunnlaget økes. Kvernberget har faktisk mulighet til å hente inn passasjergrunnlag fra Trøndelag i tillegg. Men det betinger at vi får realisert veiprosjektene på nordre Nordmøre i tillegg til forbedrede kommunikasjoner mot Frøya, Hitra og Hemne, som også vil betinge forbedret samarbeid mellom fylkene.

Den viktigste satsingen

For Kristiansundsregionens – og også for Møre og Romsdal fylkes del, ville det vært svært hensiktsmessig å prioritere store samferdselsprosjekter på nordre Nordmøre.

Det store potensialet i havnæringene og mulighetene for å skape en sterk fremtidig kystregion, foreslått som «Havriket» første gang av Stig Anders Ohrvik i 2021, betinger en slik satsing på samferdsel.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 55 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse