Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby, redaktør KSU.NO
Kommentar
08 februar 2022 12:27
Del på Facebook
Aker Solutions i Kristiansund skal ansette over 40 nye medarbeidere. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Aker Solutions i Kristiansund skal ansette over 40 nye medarbeidere. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Er 2022 året hvor positive nyheter for Kristiansund og Kristiansundsregionen vil prege nyhetsbildet? Siste tilskudd er at Aker Solutions søker over 40 nye medarbeidere med arbeidssted i Kristiansund.

Sammen med fremtidig etablering av Campus, Kulturhus, den sannsynlige og forestående NAV-samlingen i Kristiansund  og ellers rekordmange ledige stillinger i regionen, begynner fremtiden å se både lysere og mer optimistisk ut. Stillingene er av ukjente grunner ikke listet opp hos NAV og er dermed ikke i vår oversikt over ledige jobber i regionen.

«Boosten» det vil gi med full gjenåpning av samfunnet etter snart to år med koronarestriksjoner, vil også komme godt med i videre utvikling av Kristiansundsregionen.

Talgsjø- og Edøyfjordtunell

Det stilles også store forventninger til Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap (NNBT) som i mai i fjor satte fullt trykk på Talgsjøen og Edøyfjorden, to samband som er essensielle for Kristiansundregionens videre vekst.

Fremtidig sykehustilbud 

Forutsatt at det blir etablert et varig fødetilbud også etter at det planlagte nye fellessykehuset på Molde står ferdig, gjør at man også kan være optimistisk på at vi fremdeles står igjen med et Kristiansund sykehus og et tilfredsstillende akuttsykehustilbud for regionen. Det betyr at  det kanskje ikke kommer til å forsvinne så mange arbeidsplasser som fryktet.

Todalsfjordprosjektet

Et samband det også knyttes spenning til er Todalsfjordprosjektet. Hva vil effektene av dette være i regionssammenheng? Vil det gavne Nordmøre, Kristiansundregionen, Surnadal-Sunndal som felles bo- og arbeidsregion eller er det Molde og Romsdalsregionen som drar mest regionsutviklingseffekt av dette?

Det nærmeste fremtidige sykehuset og den nærmeste byen for surnadalingene vil være Molde etter denne forbindelsen. Vil ikke det ganske enkelt bedre samkvemet mellom Surnadal og Molde, kanskje på bekostning av Kristiansundsregionen?

Felles flyplass for Nordmøre og Romsdal

Felles flyplass på Molde eller i Kristiansund er også sannsynligvis et fogderislag mellom Nordmøre og Romsdal, Kristiansunds- og Molderegionen, som vil stå for tur. 

Alt henger sammen med alt. Min spådom er at den største, mest fremgangsrike og fremoverlente regionen med de beste strategiene og tilrettelegging for næringsutvikling, også vil vinne det fremtidige racet om felles flyplass for Nordmøre og Romsdal.

En kjensgjerning er også at Årø og Molde sannsynligvis kun har mulighet til å stjele kunder fra Nordmøre,  uten at det samlede passasjergrunnlaget økes. Kvernberget har faktisk mulighet til å hente inn passasjergrunnlag fra Trøndelag i tillegg. Men det betinger at vi får realisert veiprosjektene på nordre Nordmøre i tillegg til forbedrede kommunikasjoner mot Frøya, Hitra og Hemne, som også vil betinge forbedret samarbeid mellom fylkene.

Den viktigste satsingen

For Kristiansundsregionens – og også for Møre og Romsdal fylkes del, ville det vært svært hensiktsmessig å prioritere store samferdselsprosjekter på nordre Nordmøre.

Det store potensialet i havnæringene og mulighetene for å skape en sterk fremtidig kystregion, foreslått som «Havriket» første gang av Stig Anders Ohrvik i 2021, betinger en slik satsing på samferdsel.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Norge bør si opp EØS-avtalen. Vi har Efta avtalen og forholde oss til. Vi må sette ned foten og ikke ...
Bjørn Ove Angvik 4 dager siden Kristiansund knyttes til Hitra og Frøya med ferje
Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ...
Ferger er miljøverstinger. De har et enormt energiforbruk grunnet stor vannmotstand.Elbiler som kjører fergefritt er en miljøvinner.
Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Det inkluderer også de som foretrekker Romsdalsaksen, en fergefri kryssing av ...
@Terje SundsbøOg?
@Geir Ole SætremyrSvaret ditt står til stryk.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse