Annonse
Redaksjonen
Kommentar
Redaksjonen
29 oktober 2021 10:35
Del på Facebook
Ordfører Svein Roksvåg er glad for at svaret ble enstemmig i kommunestyret, her ved en annen anledning i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Ordfører Svein Roksvåg er glad for at svaret ble enstemmig i kommunestyret, her ved en annen anledning i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Smøla kommune forblir i Møre og Romsdal. Det har et enstemmig kommunestyre vedtatt.

Smøla-ordfører Svein Roksvåg (Sp) sier til NRK han er glad for at vedtaket ble enstemmig.

I den rådgivende folkeavstemningen stemte 70 prosent at de ønsket at Smøla fortsatt skal være i Møre og Romsdal, og ikke bli en del av Trøndelag. 

To av tre kommuner har stemt – har prosessen forut vært god?

Da er det klart at både Smøla og Aure har sagt nei til Trøndelag. Kristiansund har ennå ikke bestemt hva de skal spørre innbyggerne om i Kristiansunds folkeavstemning. Det blir kanskje lettere å ta stilling til nå?

Det er et aldri så lite mysterium at ingen politikere kritiserer eller stiller spørsmålstegn til prosessen forut for folkeavstemningene.

Synes alle at det er gjort en tilstrekkelig god jobb med å gi «vanlige folk» et reelt beslutningsgrunnlag til hva de skal stemme?  Faren med at det er gjort en for utilstrekkelig prosess er at temaet ikke legges brakk veldig lenge.

Hva dreier neste fogderi-kamp seg om?  Et nytt alvorlig tap og Trøndelags-spørsmålet bringes opp og vi er i loopen igjen. Kanskje fordi prosessen ikke ble oppfattet legitim nok for mange i første omgang. 

Beslutningsgrunnlaget som er produsert bærer sterkt preg av at  man har fokusert mest på trusler mot å skifte regiontilhørighet og ikke i det hele tatt på mulighetsrommet en regionendring vil gi. Når man i tillegg bruker peanuts av ressurser på å komme frem til det som var beslutningsgrunnlaget i en så viktig sak, kan umulig beslutningsgrunnlaget hatt den påkrevde kvalitet for å kunne gi et reelt valg. Den mangelfulle utredningen som er gjort er ledende og favoriserer klart å bli der vi er. 

Det gjør også sitt til at ballen ikke blir lagt død etter denne omgang.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse