Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Kommentar
18 oktober 2021 10:30
Del på Facebook
Storheia vindpark Åfjord Fosen 20201013. Reinsdyr vandrer rundt vindmøllene på Storheia vindpark, som er den største av vindparkene i porteføljen til Fosen Vind, og den andre av vindparkene som ble bygget. Da den ble overført til ordinær drift i februar 2020 var den Norges største med 80 turbiner og en installert effekt på 288 MW. Foto: Heiko Junge / NTB
Storheia vindpark Åfjord Fosen 20201013. Reinsdyr vandrer rundt vindmøllene på Storheia vindpark, som er den største av vindparkene i porteføljen til Fosen Vind, og den andre av vindparkene som ble bygget. Da den ble overført til ordinær drift i februar 2020 var den Norges største med 80 turbiner og en installert effekt på 288 MW. Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den nå avgåtte Solberg-regjeringen foreslår i statsbudsjettet en produksjonsavgift på vindkraft på 1 øre pr kWh. I Klassekampen 14.10. syns Ådne Naper dette er bra, fordi det gir «kompensasjon» til vertskommunene for den naturraseringen vindkraftverk betyr.

I realiteten vil avgiften fungere som smøremiddel for å få kommunestyrene til å åpne for nye vindkraftverk på land, noe den avgåtte olje- og energiministeren Tina Bru åpent har sagt nettopp er hensikten med avgiften.

Naper, som er medlem i SVs sentralstyre, og SVs medlem i sentralstyret i Kommunenes Sentralforbund, etterlyser videre at vindkraftverkene skal bli pålagt en naturressursskatt, slik vannkraften betaler. Denne «skatten» fungerer slik at det vannkraftverkene betaler til kommunen, blir kompensert krone for krone gjennom tilsvarende redusert skatt til staten. Det ser da ut som om kommunene får skatteinntekter fra det lokale kraftverket. Realiteten er at det er staten, altså du og jeg, som tar regningen. Men dette gir penger i kassa i kommunene, og vil på samme måten som produksjonsavgiften gi insitament for kommunestyrene til å åpne for mer vindkraft, også i urørt natur.

Naturressursskatten er altså ingen reell skatt for kraftprodusenten. Det er derfor ikke så rart at Norwea, vindkraftbransjens organisasjon, lenge har ønsket seg en slik «skatt» for vindkraftverkene.

Men hvis Naper vil at vindkraft skattemessig skal likestilles med vannkraft, er det likevel helt greit. Men da forutsatt at han også tar med grunnrenteskatten som vannkraftverkene betaler. Den er en høyst reell skatt og er for tiden på 37 %. Med likt skatteregime for vindkraft og vannkraft ville vi ikke trenge å bekymre oss for mer naturrasering av nye vindkraftverk. 

Naper skriver også at « – i Norge er det tradisjon for at kraftproduksjon er noe mer enn ren, kommersiell virksomhet.» Dette er riktig bare fram til 1990. Til da var strøm betraktet som vår 4. infrastruktur, på linje med vei, vann og avløp. Med liberaliseringen av kraftbransjen fra 1991 ble strømproduksjonen omdefinert fra infrastruktur til nettopp et rent kommersielt produkt, på linje med pizza, poteter, biler og sydenturer. Vi opplever nå konsekvensene av dette, gjennom at unødvendige kabler til utlandet importerer skyhøye strømpriser vi aldri hadde trengt å få her i landet.

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013–2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er ikkje meir selektiv enn at eg motbeviser din vedvarande påstand om at bompengeperioden er avslutta i 2050, utan ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse