Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
29 januar 2019 00:10
Del på Facebook
Illustrasjon. KSU.NO
Illustrasjon. KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

HMRs katastrofale økonomi, slett prosjektarbeid med SNR, stor usikkerhet rundt finansiering og budsjettering av HMR i 2019 og utsettelse av SNR og kanskje til og med usikkerhet om SNR i det hele tatt kan bygges, har ført til at Romsdalens dyktige ringrever har jobbet med en plan B (som alltid).

Er det en ting de har skjønt og regnet verdien på for Molde som regionsenter og Romsdal som region, er det å få SNR etablert i regionssenteret.

Det synlige beviset på det er trumfkortet og jokeren som nå spilles ut i form av en «gave» fra Gassror på ½ milliard kroner for å kunne få sette i gang prosjektet så snart som mulig. HMN og HMR har vært tydelige på at pengene ikke kan være et lån men en gave og at et møte er skissert allerede i februar 2019.

Dette arbeidet startet allerede tidlig i desember 2018. Allerede da ble det uttalt av Bernhard Riksfjord, i en artikkel i RBnett den 5. desember 2018, at gaven ikke skulle ha noen føringer og at den kunne ses på som en ren julegave fra Gass-ROR. Jeg gjetter på at forslaget allerede på det tidspunktet hadde vært presentert og velsignet av helsemyndigheter på høyeste hold.

I en artikkel i Rbnett den 12. desember forsikret Aukra-ordfører Bernhard Riksfjord, leder i representantskapet i Gass-ROR, at Helse MR kunne få pengene raskt. Ved årsslutt hadde Gass-ROR ca. 160 millioner på bok, og ville «uten problem» kunne låne opp til 500 millioner. Fondet får årlig 27–28 millioner i eiendomsskatt fra gassanlegget Nyhamna i Aukra.

Dette trumfkortet er altså Moldes og Romsdals neste våpen for å kunne lokke HMN til å sette i gang på Hjelset tross alle faresignaler for fremtidig økonomi og bærekraft for både helseforetak og SNR. Og det er ikke akkurat noe småtteri de tilbyr. Igangsettingen av dette sykehuset og dets samfunnsmessige ringvirkninger for videre utvikling av Molde som region og Romsdal som regionssenter gjør at de putter 500.000.000 kroner inn i dette prosjektet som en ren gave. Uten føringer. Selvfølgelig på grunn av at de vil få igjen dette med renters rente samfunnsøkonomisk. En betydelig vekstmotor for Molde og Romsdal. Etter min mening sannsynlig på bekostning av Kristiansund og Nordmøre.

For Kristiansund tror jeg dette vil bli omvendt proporsjonalt og katastrofalt samfunnsøkonomisk. Det blir en for formidabel oppgave å erstatte så mange arbeidsplasser som kanskje går tapt allerede få år etter at SNR er bygget.

I morgen blir det presentert en interpellasjon fra Kristiansund Arbeiderparti og Berit Tønnesen, som ber bystyret om å trekke Kristiansunds støtte til fellessykehuset SNR. Partiet mener at sykehuset i Kristiansund skal opprettholdes som et fullverdig lokalsykehus med fødeavdeling, barneavdeling, akuttberedskap og poliklinikker. Arbeiderpartiet mener også at helseforetaksmodellen som styring av spesialisthelsetjenestene avvikles og erstattes med en åpen og demokratisk styringsmodell.

Vi mister hjertet i vår by. Stikk kjepper i hjulene for SNR inntil at prosjektet stoppes. En liten kjepp kan stikkes inn allerede i morgen. Bruk sjansen. Alle bekker små...

Neste steg bør være å få kjent trumfkortet til Molde og Gass-ROR ugyldig. Fylkeskommunen er også eier i Gass-ROR og det kan bli en spennende prosess. Får de bruke dette kortet, blir SNR garantert en realitet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse