Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Kronikk
11 november 2020 12:12
Del på Facebook
Tilbake til start og sats på de to sykehusene vi har i Kristiansund og i Molde. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Tilbake til start og sats på de to sykehusene vi har i Kristiansund og i Molde. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I lange tider har noen trodd at man kan bygge det nye fellessykehuset på Hjelset billigere enn de prognoser man tidligere har lagt frem. Nå innrømmer leder for prosjektstyret for Sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR), Johan Arnt Vatnan, at prognosene vil stige betydelig.

Dårligere sykehustilbud

Så langt har dette vært et skandaløst prosjekt. Forsetter man med å bygge blir skandalen fullkommen. Både Nordmøre og Romsdal vil få et dårligere sykehustilbud enn hva folket i denne del av landet har i dag.

Vi står nå midt i en pandemi som nok en gang har gjort det klart for politikerne at vi trenger flere sykehussenger – og ikke færre.

I løpet av de årene som er gått fra den famøse tanken om fellessykehus ble lagt frem og til i dag, har det rent mye vann i havet. I denne perioden burde vi satt foten ned for lengst. Vi burde ha lært noe. Men den evnen mangler de som er beslutningstakere. Prestisje og dårlig skjønn synes å gå i tospann.

Dyrere er regelen

I mitt tidligere arbeidsliv som sjefredaktør i Byggeindustrien har jeg sett det samme gjenta seg gang på gang. Byggeprosjekter blir langt dyrere enn planlagt. Dette har vært regelen og ikke unntaket.

Men hver gang har vi hørt at nå har noen glupe rådgivere funnet besparelser i prosjektene. Ja, men sa jeg smør. I de aller fleste prosjektene har alle kostnadsprognoser blitt overskredet – i noen tilfeller med ufattelige høye prosenter. Men til tross for dårlige råd og dårlig skjønn er det ingen som får unngjelde for sine misgjerninger. De blir satt til å styre nye prosjekter.

Mange av rådgiverne har beriket seg med skyhøye bonuser selv om prosjektene økonomisk har havarert.

Prosjektet er kommet for langt!!!

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt argumentet om at nå er prosjektet kommet så langt at det ikke kan stanses. Forkjemperne for sykehuset på Hjelset står i fremste rekke i denne kampen. Mange av de samme som nå ivrer for å bygge dette sykehuset kjemper også for det famøse Møreraksen-prosjektet som vil koste skjorta. Selv om det er bedre og billigere alternativer i Romsdal (som Romsdalsaksen) vil de samme personer engang ikke utrede et slikt alternativ.

Alle synes å være enig om at det det gamle sykehuset i Molde er i en elendig forfatning. Det skyldes mangelfullt vedlikehold gjennom år. I Kristiansund har man vedlikeholdt sitt sykehus, men det synes ikke å tillegges noe vekt. For meg kan man gjerne bygge et nytt sykehus i Molde. Men for moldenserne er vel Hjelset ikke drømmeplassen.

Lærer vi av pandemien?

Nå opplever verden en pandemi som har drept hundretusenvis av mennesker. Mange sykehus er sprengt på grunn av mage koronapasienter. Nå synes alle å være enig om at vi trenger flere sykehussenger – og ikke færre. Men dette gjelder visstnok ikke på Nordmøre og i Romsdal. Der skal et fellessykehus være redningen til tross for at det samlede sykehustilbudet blir vesentlig dårligere.

Pasientene er taperne

De som tjener på dette er rådgivere, byråkrater og andre som tror at sentralisering er det som fører til himmelriket. Når skandalebygget er ferdig kan de mett og tilfreds sette seg ned i godstolen for telle opp sine bonuser. De er vinnerne – de som skal bruke sykehuset er taperne. Men pasienter er vel ikke dem man tenker mest på i de høyere sirkler.

Mitt råd er: Tilbake til start og sats på de to sykehusene vi har i Kristiansund og i Molde. Og for å redde de investeringer som alt er gjort er vel det beste å bygge et nedskalert sykehus for Romsdal på Hjelset

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse