Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
20 januar 2021 15:24
Del på Facebook
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt-Norge
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt-Norge
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sykehusskandalen i Helse og Møre og Romsdal må granskes, gjerne av Riksrevisjonen.  De aktørene i byggenæringen som har vært involvert i byggesaken for det nye fellessykehuset på Hjelset er sjokkert over byggherren. Det pekes spesielt på sammenblanding av roller.

I byggherreorganisasjonen har man basert seg på innleie av mange konsulenter. Disse er selvsagt lite interessert i at det blir valgt en totalentrepriseløsning. Ved delte entrepriser vet de at honorarene vil vokse kraftig.  Vi har sett mange lignende hendelser også i andre prosjekter. Et krav må være at alle disse avtalene blir offentlige. Mye tyder på at det kan være avtaler som er direkte lovstridige.

Sykehusprosjekter er store og kompliserte.  Det er derfor helt avgjørende at det hele tiden er et godt samspill mellom entreprenørene og byggherren. I et slikt prosjekt er det også mange grensesnitt. Deler man opp entreprisene er man garantert mange problemer, mange diskusjoner og mange ekstra regninger. Faren for feil er også meget stor. Det samme er faren for ansvarsfraskrivelse.

Det kunne ellers vært interessant å finne ut hvem som egentlig trekker i trådene i denne saken. Vi har bare lagt merke til at alle involverte som har stilt spørsmål eller som har stilt spørsmål  i tur og orden er blitt skiftet ut av ”gudfedrene” som sitter bak og bestemmer. Mye av det som har skjedd tåler etter mitt syn ikke dagens lys. Det er liksom som en hemmelig losje styrer dette prosjektet. Og i losjer liker man ikke innsyn og åpenhet.

Vi snakker om et offentlig prosjekt som finansieres med skattebetalernes penger. Nå har mange inntrykk av at det er en hemmelig organisasjon som styrer det hele – og der sitter lederne musestille langt inne i de mørke rommene sine. De har bygget et hoff rundt seg – et hoff som også finansieres av våre skattepenger.

Ellers må man regne med at det kommer mange presseoppslag fremover med viktige avsløringer om hva som har skjedd. Skanskasjef Ståle Rød slakter prosessen og toppsjefen i Bravida her sendt ut en pressemelding som bekrefter kaoset. Adm. dir. Tore Bakke i Bravida, som har vært med Skanska i Molde, kaller sykehus-prosessen på Hjelset for en parodi, og hevder prosjekteringen er langt fra ferdig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse