Det er et ferjeopprør på gang i Norge. Det har det vært lenge. Billettprisene er steget til himmels. Årsaken er at elektrifiseringen av ferjene har gjort det mye dyrere å drive ferjetrafikken. Det er de statlige myndighetene som ivrer for at de gamle dieselferjene skal erstattes av batteriferjer. Men dette er blitt meget dyrt – og regningen vil staten at passasjerene og bilistene skal ta. Men de nekter. Det som noen tror skal bli et ferjeeventyr, kan bli et ferjekaos. Noen spiller et høyt spill.
Fagfolkene advarer
Fagfolk har lenge advart sterkt mot det som skjer. Nå opplever vi en kostnadseksplosjon. Mange fagfolk mener at batteriteknologien ikke er utviklet for å sikre fremdrift av store fartøyer. En annen sak er at det er så mange følgeutgifter som kommer i tillegg. Bare det å sikre nok strømforsyning til ferjeleiene hvor ferjene skal lades, er en enorm kostnad i seg selv. En annen sak er hva strømnettet tråler av belasting. Men slike kostnader forsvinner i ferjeregnestykket.
Strømnettet kollapser
Skal alt av biler, båter, oljeinstallasjoner og alt annet forsynes med strøm, er det mange som spør hvor all denne strømmen skal komme fra. Et annet problem er å få strømmen frem til den som skal bruke den. Vi kan også oppleve at strømnettet kollapser som det nå har gjort i Texas under kuldebølgen.
Batteribank for Europa
Mange mener at Norge må bli om ikke verdens batteribank, så i alle fall batteribanken for Europa. Men det kan bli dyrt det.
I Norge har vi satset på å bygge ut god rimelig vannkraft som har gjort at norske forbrukere og norsk industri har hatt rimelig strøm. Dette har vært vår konkurransefordel. Men nå tenker politikerne helt annerledes. Konsekvensen blir selvsagt at Norge ikke lenger er det landet som har lave og stabile strømpriser. Det kommer en blåmandag – og den blir kald og kostbar.
Ferjekaos i Kristiansund
På havna i Kristiansund har det i de siste ukene ligget en rekke ferjer. De har nesten beslaglagt alle kaiene i byen – og det er mange kaier. Vi har også lagt merke til at det ligger helt nye batteriferjer der – og de må ligge ved kai for nødvendige reparasjoner og oppgraderinger blir det sagt.
For noen år siden var det gassferjer politikerne ville satse på. De ligger også til kai. De skal fases ut – for de er vistnok ikke miljøvennlige nok.
Jeg vet ikke hvem som rådfører politikerne. Mange av dem synes å mangle erfaring fra havet og de utfordringer båter møter der.