Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
21 februar 2021 17:39
Del på Facebook
Ferger ved kai i Kristiansund. Foto: Per Helge Pedersen
Ferger ved kai i Kristiansund. Foto: Per Helge Pedersen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er et ferjeopprør på gang i Norge. Det har det vært lenge. Billettprisene er steget til himmels. Årsaken er at elektrifiseringen av ferjene har gjort det mye dyrere å drive ferjetrafikken. Det er de statlige myndighetene som ivrer for at de gamle dieselferjene skal erstattes av batteriferjer. Men dette er blitt meget dyrt – og regningen vil staten at passasjerene og bilistene skal ta. Men de nekter. Det som noen tror skal bli et ferjeeventyr, kan bli et ferjekaos. Noen spiller et høyt spill.

Fagfolkene advarer

Fagfolk har lenge advart sterkt mot det som skjer. Nå opplever vi en kostnadseksplosjon.  Mange fagfolk mener at batteriteknologien ikke er utviklet for å sikre fremdrift av store fartøyer. En annen sak er at det er så mange følgeutgifter som kommer i tillegg. Bare det å sikre nok strømforsyning til ferjeleiene hvor ferjene skal lades, er en enorm kostnad i seg selv. En annen sak er hva strømnettet tråler av belasting. Men slike kostnader forsvinner i ferjeregnestykket.

Strømnettet kollapser

Skal alt av biler, båter, oljeinstallasjoner og alt annet forsynes med strøm, er det mange som spør hvor all denne strømmen skal komme fra. Et annet problem er å få strømmen frem til den som skal bruke den. Vi kan også oppleve at strømnettet kollapser som det nå har gjort i Texas under kuldebølgen.

Batteribank for Europa

Mange mener at Norge må bli om ikke verdens batteribank, så i alle fall batteribanken for Europa. Men det kan bli dyrt det.

I Norge har vi satset på å bygge ut god rimelig vannkraft som har gjort at norske forbrukere og norsk industri har hatt rimelig strøm. Dette har vært vår konkurransefordel. Men nå tenker politikerne helt annerledes. Konsekvensen blir selvsagt at Norge ikke lenger er det landet som har lave og stabile strømpriser. Det kommer en blåmandag – og den blir kald og kostbar.

Ferjekaos i Kristiansund

På havna i Kristiansund har det i de siste ukene ligget en rekke ferjer. De har nesten beslaglagt alle kaiene i byen – og det er mange kaier. Vi har også lagt merke til at det ligger helt nye batteriferjer der – og de må ligge ved kai for nødvendige reparasjoner og oppgraderinger blir det sagt.

For noen år siden var det gassferjer politikerne ville satse på. De ligger også til kai. De skal fases ut – for de er vistnok ikke miljøvennlige nok.

Jeg vet ikke hvem som rådfører politikerne. Mange av dem synes å mangle erfaring fra havet og de utfordringer båter møter der.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse