Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bibbi Bøhn, Aure
Kronikk
08 oktober 2021 10:05
Del på Facebook
Foto/illustrasjon: Gerd Altmann, Pixabay
Foto/illustrasjon: Gerd Altmann, Pixabay
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bærekraft er et begrep som går igjen i flere sammenhenger. Viktig, påkrevet dersom kloden med sitt mangfold skal kunne overleve.

Bildet jeg ser for mitt indre øye når jeg hører ordet bærekraft, er av den store, sterke, praktfulle bestefaren som bærer sitt barnebarn på skuldrene opp langs en bratt tømmerrenne. Bærekraft! Opp til toppen, den vi alle ønsker å nå. Dit mange higer etter å komme i løpet av et liv. Til en topp. Nye generasjoner hjelpes og ledes av generasjonene foran. Bæres frem av oppsamlet erfaring og moden kjærlighet.

Wikipedia: Bærekraft, på engelsk: sustainability. Bærekraftig utvikling er et globalt begrep som er basert på solidaritet med kommende generasjoner, i tillegg til alle de som lever i dag.

Siden vi har bare en klode, og den har begrensete ressurser, er det i vår felles interesse å ta vare på den. Verdenskommisjonen for miljø og utvikling skisserte retningslinjer for en bærekraftig utvikling. Disse må implementeres i alt næringsliv, i alles holdninger og i all virksomhet.

Hvordan skal vi klare det? På bekostning av hva? Hvem definerer tiltakene? Hva virker og hva virker ikke? Dette må vi alle ta del i. Ut ifra de forutsetninger vi har, med kunnskap, oppsamlet erfaring og genuin empati med moder jord.

Jeg forstår det slik at bærekraft er en gyllen regel for livet på jorden. Vi må leve på en måte som gjør at vi ikke skader naturen eller andre mennesker.

Ikke skader naturen eller andre mennesker! Der syndes det hele tiden og det med viten og vilje. Kontinuerlig raseres naturen, planter og dyr utryddes, samers rettigheter blir hensynsløst og kriminelt overkjørt! Fattigdom og ulikhet øker. Hvilket parti tør stå opp mot slik rovdrift?                                                            

I EKKO på NRK 26.08 var temaet at styresammensetningen i viktige selskaper må endres og fornyes med yngre medlemmer, gjerne 30 åringer. For å utvikle bærekraftige strategier. Medlemmer over 50 gjelds ikke. De som har vært med noen år, kan være forutinntatte. De kan ha bindinger til avleggse vedtak de har vært med på å fremme, ble det hevdet.  Eldre styremedlemmer har gått ut på dato. Nå skal helt unge ta over og bære de eldre på sine skuldre for å nå toppene. For å fremme den bærekraftige utviklingen. For 30 åringene vet best.

Hva da med den oppsamlete erfaringen og den modne kjærligheten?

Mon ikke det trengs vel så mye i en verden så full av elendighet og hat.

Av: Bibbi Bøhn

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse