Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon bestående av skjermdump fra bt.no og innfelt, redaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen (foto: Jostein Vedvik  /  Nordiske Mediedager, CC BY-SA 2.0)
Illustrasjon bestående av skjermdump fra bt.no og innfelt, redaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen (foto: Jostein Vedvik  /  Nordiske Mediedager, CC BY-SA 2.0)
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

BT hadde på lederplass 28. februar en fullstendig ubegrunnet påstand om at vi må bygge mer vindkraft på land for å kunne oppfylle norske klimamål! Vet ikke BTs lederskribent bedre, eller ønsker BT å opptre som ren agent for Norwea, vindkraftselskapenes interesseorganisasjon?

Lederartikkel hadde denne tittelen: «Noreg treng meir kraft, og burde byrja utbygging for lengst.» Ut fra dette konkluderer lederskribenten bl.a. med at vi må bygge mer vindkraft på land.

BT har denne programerklæringen for vignetten Meninger: «Bergens Tidende dyrker en god og opplyst debatt.» Den aktuelle lederartikkelen er et skrekkeksempel på det motsatte.

Hovedpåstanden i lederen er slik: «Om berre få år har Noreg eit kraftunderskot. Det betyr at me treng meir straum enn me klarer å produsere. Dette er svært alvorleg, og vil truleg bety at mykje av den grøne omstillinga som Noreg kunne fått til, blir forseinka.»

Påstanden om at Norge om få år får kraftunderskudd er direkte feil. Både NVE og Statnett viser i sine oppdaterte langsiktige markedsanalyser at vi i flere ti-år framover vil ha kraftoverskudd, og det uten mer vindkraft på land.

Lederens påstand om kraftunderskudd bygger trolig på at Statnett har laget en egen analyse av 5-årsperioden 2021-26. Her antar Statnett at landets kraftoverskudd i 2026 er nede på 3 TWh, og at Sør-Norge på dette tidspunktet vil ha et mindre (og midlertidig) underskudd. Denne analysen bruker Norwea systematisk i sin kamp for å få gjennomslag for å bygge ned mer verdifull natur med nye vindkraftverk. Norwea prøver å skape et inntrykk av at vi går mot en situasjon med langsiktig kraftunderskudd. Noe vi altså ikke gjør!

Det kan stilles spørsmål ved hva som er Statnetts motiv for å gå ut med denne «kortsiktige» markedsanalysen, uten å si fra om at Statnetts egen langsiktige analyse viser stigende kraftoverskudd, uten mer vindkraft på land, ref denne rapporten:

Statnett bruker i analysen svært forsiktige anslag over energieffektivisering og ny solenergi i perioden. Likevel gir analysen stigende kraftoverskudd, uten mer vindkraft, på 2, 5 og 9 TWh for årene 2030, 2040 og 2050.

NVEs langsiktige markedsanalyse går til 2040:

På side 59 står denne tabellen:

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Forbruk og produksjon i Norge fordelt på kategorier
Kategori 2021 2025 2030 2040
Forbruk (Twh) Nettap og annen bruk 11 11 11 10
Husholdninger og tjenesteyting 66 65 62 60
Landbasert industri og datasentre 50 53 59 66
Petroleumsnæringen 09 12 15 15
Transport 02 04 08 15
Hydrogenproduksjon 00 01 04 07
SUM 138 146 159 174
Produksjon (Twh Vannkraft 138 142 145 149
Landbasert vindkraft 18 18 18 21
Havvind 00 00 00 07
Solkraft 00 01 02 07
Annen Termisk 01 01 01 01
SUM 157 162 165 185

Forbruk og produksjon i TWh, kategorisert. Kilde: NVE

Tabellen viser at vi ifølge NVE vil ha kraftoverskudd på 16 TWh i 2025, 6 TWh i 2030 og på 11 TWh i 2040. Vi har nå 18 TWh installert vindkraft. I NVEs tall er det først i 2040 det er lagt inn ny vindkraft, og da med 3 TWh. Altså vil det ifølge NVE også i 2040 være solid kraftoverskudd på 8 TWh uten ny vindkraft på land.

Også NVE bruker svært forsiktige anslag over energieffektivisering og ny solenergi i perioden. Både Statnett og NVE bruker dessuten lave anslag for mulig oppgradering av vannkraft.

Statnett og NVE har begge inne mer strøm til elektrifisering av sokkelen. Dersom Stortinget stanser videre elektrifisering med strøm fra land, vil kraftoverskuddet øke ytterligere i årene som kommer.

Både Statnett og NVE har store mengder energi lagt inn for ny industri og for videre elektrifisering av transport, både på land og sjø. BTs leders påstand om at vi må bygge mer vindkraft på land for å kunne nå klimamålene, er derfor fullstendig uten grunnlag i de analysene Statnett og NVE har lagt fram. Hvis BT har andre analyser å vise til, bør de legges fram.

Hvis BT derimot ikke har slike analyser å vise til, må det konkluderes med at BT enten ikke har satt seg inn i saken skikkelig, eller at lederskribenten skriver mot bedre vitende. Hva som er mest skadelig for BTs redaksjonelle omdømme, kan diskuteres.

Red. anm. 02. mars 2022 kl. 13:05: Dette innlegget ble i følge innleggsforfatter Hogne Hongset tilbudt til Bergens Tidende, uten at det har blitt publisert.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse